Emne - Tegning som verktøy for tenkning - AAR1025
Tegning som verktøy for tenkning
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet introduserer tegning som verktøy for tenkning knyttet opp mot akademisk arbeid. Den enkelte student som følger emnet vil bli utfordret på å finne relevante fagspesifikke problemstillinger inn mot sitt eget fagfelt som har eller kan ha nytte av tegning som metode for tenkning, kreativ problemløsning og / eller formidling av kompleks informasjon.
Emnet forutsetter praktisk estetisk utprøving og tverrfaglig drøfting koblet til tegningene man jobber med. Studentene blir presentert for en rekke tegnemetoder og -verktøy som er med på å gi studentene trening i å «tenke med tegning» og gjennom ulike øvelser og workshops vil utvikle en mer presis persepsjon og økt forståelse for hva tegning kan bidra med i et akademisk perspektiv.
Emnet tar for seg både analoge og digitale teknikker, samt mixed-media.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Emnet vil gi grunnleggende forståelse for tegning som verktøy for tenkning og utviklende arbeid, samt en økt forståelse for bredden i tegning som fag.
Videre vil emnet introdusere grunnleggende begrep i tegnefaget og ulike virkemiddel man kan ta i bruk i visuell kommunikasjon gjennom tegning. Det vil bli gitt en innføring i ulike tegneteknikker og medier og hvordan dette kan tas i bruk i ulike sammenhenger i faglig arbeid.
Det legges opp til både analog og digital formidling av studentenes arbeid, og emnet vil derfor gi en innføring i både analoge og digitale format.
Ferdigheter:
Studentene får praktisk trening i ulike tegneteknikker, både individuelt og i samarbeid med andre fagpersoner. Det vil legges opp til gruppearbeid, både for tegneøvelser konkret, men også som verktøy for kommunikasjon, tverrfaglig problemløsning og kritisk tenkning.
Det vil bli lagt til rette for en kombinasjon av både analoge og digitale teknikker, så studentene vil derfor få øvelse i å håndtere sammenhengen mellom disse. Noe grunnleggende innføring i digitale verktøy kan bli nødvendig avhengig av studentsammensetningen ved gjennomføring av emnet.
Generell kompetanse:
Studentene vil oppøve mer bevisst kritisk vurderingsevne og økt forståelse for potensialet som ligger i tegning som språk innad i eget fagfelt samt som bru i tverrfaglige samarbeid..
Emnet søker å gi studentene økt forståelse for viktigheten av tegning som utviklings- og formidlingsverktøy i problemløsning og andre kreative prosesser.
Læringsformer og aktiviteter
-Hands-on øvelser i et bredt spekter av tegneteknikker og -metoder
-Peer-to-peer tilbakemeldingsøvelser og drøfting
-Dokumentasjon, bearbeiding og sammenstilling av egenprodusert arbeid, samt formidling til en gitt målgruppe
-Reflekterende tekstarbeid knyttet til både felles og individuell arbeidsprosess
Emnet tilbys innreisende utvekslingsstudenter og undervises derfor på engelsk ved behov.
Mer om vurdering
Emnet vurderes å grunnlag av mappevurdering. For generell info om mappevurdering ved NTNU se: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2021-03-11-720
Ved semesterstart vil studenten bli presentert for et oppgavesett som skal besvares ila. semesteret. Oppgavene stiller krav om utforskning gjennom tegning, samt reflekterende tekstarbeid og sammenstilling av materialet som den enkelte student gjør.
Materialet skal være lesbart og forståelig både som digitalt og printet utgave. Det betyr at studenten må beherske å sammenstille et sammensatt materiale av tegninger, tekst og eventuelt foto til en forståelig og kommuniserende helhet.
Det vil bli gitt konkrete instruksjoner for utforming i starten av semesteret, blant annet format, teknikk og metodikk. Siden emnet er praksisbasert, med hovedvekt på tegning som verktøy, vil det være vanskelig for studentene å bestå emnet uten å delta på forelesninger, veiledning og felles øvelser.
Alle oppgavebesvarelser må leveres for at det skal kunne vurderes. Manglende besvarelse på hele eller deler av oppgavesettet vil automatisk vurderes som ikke bestått.
Utsatt eksamen legges som regel til neste eksamensperiode.
Anbefalte forkunnskaper
Det er en fordel for studenten å ha erfaring med og interesse for tegning, samt erfaring med digital programvare som Adobe Photoshop og Indesign eller lignende.
Forkunnskapskrav
Bachelor i fagfelt hvor tegning har relevans for faglig eller akademisk arbeid.
Kursmateriell
Det er en fordel om studenten har tilgang på eget tegneutstyr, samt datamaskin som håndterer programvare egnet for bildebehandling og visuell presentasjon (Adobe Photoshop og InDesign eller tilsvarende)
Fagområder
- Arkitektur
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Mappe/sammensatt vurdering
Innlevering 08.12.2025 Tid Utlevering 12:00
Innlevering 12:00 Eksamenssystem Inspera Assessment