course-details-portlet

AAR1025

Tegning som verktøy for tenkning

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Mappe/sammensatt vurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet introduserer tegning som verktøy for tenkning knyttet opp mot akademisk arbeid. Den enkelte student som følger emnet vil bli utfordret på å finne relevante fagspesifikke problemstillinger inn mot sitt eget fagfelt som har eller kan ha nytte av tegning som metode for tenkning, kreativ problemløsning og / eller formidling av kompleks informasjon.

Emnet forutsetter praktisk estetisk utprøving og tverrfaglig drøfting koblet til tegningene man jobber med. Studentene blir presentert for en rekke tegnemetoder og -verktøy som er med på å gi studentene trening i å «tenke med tegning» og gjennom ulike øvelser og workshops vil utvikle en mer presis persepsjon og økt forståelse for hva tegning kan bidra med i et akademisk perspektiv.

Emnet tar for seg både analoge og digitale teknikker, samt mixed-media.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Emnet vil gi grunnleggende forståelse for tegning som verktøy for tenkning og utviklende arbeid, samt en økt forståelse for bredden i tegning som fag.

Videre vil emnet introdusere grunnleggende begrep i tegnefaget og ulike virkemiddel man kan ta i bruk i visuell kommunikasjon gjennom tegning. Det vil bli gitt en innføring i ulike tegneteknikker og medier og hvordan dette kan tas i bruk i ulike sammenhenger i faglig arbeid.

Det legges opp til både analog og digital formidling av studentenes arbeid, og emnet vil derfor gi en innføring i både analoge og digitale format.

Ferdigheter:

Studentene får praktisk trening i ulike tegneteknikker, både individuelt og i samarbeid med andre fagpersoner. Det vil legges opp til gruppearbeid, både for tegneøvelser konkret, men også som verktøy for kommunikasjon, tverrfaglig problemløsning og kritisk tenkning.

Det vil bli lagt til rette for en kombinasjon av både analoge og digitale teknikker, så studentene vil derfor få øvelse i å håndtere sammenhengen mellom disse. Noe grunnleggende innføring i digitale verktøy kan bli nødvendig avhengig av studentsammensetningen ved gjennomføring av emnet.

Generell kompetanse:

Studentene vil oppøve mer bevisst kritisk vurderingsevne og økt forståelse for potensialet som ligger i tegning som språk innad i eget fagfelt samt som bru i tverrfaglige samarbeid..

Emnet søker å gi studentene økt forståelse for viktigheten av tegning som utviklings- og formidlingsverktøy i problemløsning og andre kreative prosesser.

Læringsformer og aktiviteter

-Hands-on øvelser i et bredt spekter av tegneteknikker og -metoder

-Peer-to-peer tilbakemeldingsøvelser og drøfting

-Dokumentasjon, bearbeiding og sammenstilling av egenprodusert arbeid, samt formidling til en gitt målgruppe

-Reflekterende tekstarbeid knyttet til både felles og individuell arbeidsprosess

Emnet tilbys innreisende utvekslingsstudenter og undervises derfor på engelsk ved behov.

Mer om vurdering

Emnet vurderes å grunnlag av mappevurdering. For generell info om mappevurdering ved NTNU se: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2021-03-11-720

Ved semesterstart vil studenten bli presentert for et oppgavesett som skal besvares ila. semesteret. Oppgavene stiller krav om utforskning gjennom tegning, samt reflekterende tekstarbeid og sammenstilling av materialet som den enkelte student gjør.

Materialet skal være lesbart og forståelig både som digitalt og printet utgave. Det betyr at studenten må beherske å sammenstille et sammensatt materiale av tegninger, tekst og eventuelt foto til en forståelig og kommuniserende helhet.

Det vil bli gitt konkrete instruksjoner for utforming i starten av semesteret, blant annet format, teknikk og metodikk. Siden emnet er praksisbasert, med hovedvekt på tegning som verktøy, vil det være vanskelig for studentene å bestå emnet uten å delta på forelesninger, veiledning og felles øvelser.

Alle oppgavebesvarelser må leveres for at det skal kunne vurderes. Manglende besvarelse på hele eller deler av oppgavesettet vil automatisk vurderes som ikke bestått.

Utsatt eksamen legges som regel til neste eksamensperiode.

Forkunnskapskrav

Bachelor i fagfelt hvor tegning har relevans for faglig eller akademisk arbeid.

Kursmateriell

Det er en fordel om studenten har tilgang på eget tegneutstyr, samt datamaskin som håndterer programvare egnet for bildebehandling og visuell presentasjon (Adobe Photoshop og InDesign eller tilsvarende)

Fagområder

  • Arkitektur

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for arkitektur og teknologi

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Mappe/sammensatt vurdering
Vekting 100/100 Dato Utlevering 01.12.2025
Innlevering 08.12.2025
Tid Utlevering 12:00
Innlevering 12:00
Eksamenssystem Inspera Assessment

Utsatt eksamen - Vår 2026

Mappe/sammensatt vurdering
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment