Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om sentrale teorier, metoder og verktøy innenfor fagområdet økonomi, ledelse og organisasjon.
- har kunnskap om fagspesifikke prosesser og problemstillinger i tilknytning til økonomi, ledelse og organisasjon, med fokus på teknologi, bærekraft og innovasjon
- har kunnskap om hvordan teknologi kan bidra til god virksomhetsstyring
- har grunnleggende kunnskap om metodiske emner som basis for innhenting og prosessering av data
- har kunnskap om fagområdenes utvikling og rolle i samfunnet
- kjenner til og kan holde seg oppdatert på faglig relevant forsknings og utviklingsarbeid.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende relevant fagkunnskap for å lede virksomheters forbedrings- og utviklingsarbeid innen fagområdene økonomi, ledelse og organisering, eksempelvis optimalisering av prosesser
- kan anvende relevante teorier og analysere risiko for å treffe begrunnede valg med fokus på bærekraftig og effektiv verdiskaping.
- kan reflektere over sin egen faglige praksis og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og anvende relevant fagstoff og bruke dette for å belyse problemstillinger på fagområdet.
- kan kommunisere innhold i analyser, metodevalg, resultater og forutsetninger på fagfeltet både muntlig og skriftlig
- kan anvende arbeidslivsrelevante verktøy, teknikker og uttrykksformer i sitt arbeid.
Generell kompetanse
Kandidaten
- viser evne til kritisk tenkning og kan reflektere over etiske spørsmål og dilemmaer relatert til økonomi, ledelse og organisering.
- forstår hvordan handlinger innenfor fagområdet gjensidig påvirkes av ressurser og beslutningstakernes perspektiv på bærekraft
- kan samarbeide, kommunisere, samt utveksle synspunkter og erfaringer på forskjellig nivå, gjennom ulike uttrykksformer og i ulik kontekst med tilknytning til arbeidsliv for å bidra til god praksis
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser og hvordan dette kan bidra til omstillingsevne i et arbeidsliv i stadig endring
- kan planlegge, organisere og gjennomføre oppgaver og prosjekter basert på faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i tråd med etiske krav og retningslinjer