Hva lærer du?

Kjemi og materialteknologi – bachelor i ingeniørfag

Hva lærer du?

To studenter på lab. Foto
Kim Ramberghaug/NTNU

I løpet av det første studieåret får du en grunnleggende innføring i kjemi og materialteknologi. Dette gir deg et overblikk over hele fagområdet og et grunnlag for å velge din egen faglige fordypning senere. Du får også en introduksjon til ingeniørens rolle i samfunnet og etiske problemstillinger du senere kan stå overfor som ingeniør.

De første tre semestrene inneholder flere generelle ingeniørfag som matematikk, fysikk, programmering og statistikk. Disse er med på å bygge en grunnleggende teknisk forståelse og danner samtidig grunnlaget for mer spesialiserte emner som kommer senere. Allerede fra starten av får du øvd deg på kommunikasjon og samarbeid når du arbeider i prosjektgrupper med andre studenter.

Fra og med andre studieår velger du studieretning, som gir deg en faglig fordypning innen enten kjemi eller materialteknologi. På studieretningen Kjemi vil du for eksempel få lære mer om kjemiteknikk, organisk kjemi, biokjemi og kjemisk analyse. Velger du studieretningen Materialteknologi vil du blant annet få lære mer om materialproduksjon, materialers funksjonelle egenskaper, testing og karakterisering av materialer, og hvordan materialer beskyttes mot korrosjon.

I fjerde og femte semester kan du velge enkelte emner etter egen smak og personlige interesser. Noen emner går enda mer i dybden innenfor det fagområdet du har valgt, mens andre gir deg breddekunnskaper fra andre ingeniørområder. Du har store muligheter til å bygge opp din egen helt unike kompetanseprofil.

Det siste semesteret jobber du med en bacheloroppgave i kjemi eller materialteknologi sammen med en eller to andre studenter. Bacheloroppgaven gjennomføres som oftest i samarbeid med en industribedrift eller et forskningsmiljø ved NTNU. Dette gir deg en unik mulighet til å se hvordan fagkunnskapene dine kan brukes i praksis, og du får verdifull erfaring med å gjennomføre et større prosjekt i samarbeid med andre.

Etter gjennomført bacheloroppgave er du klar for å jobbe som ingeniør i en bedrift, eller du kan velge å studere videre enten i Norge eller i utlandet. En ingeniørutdanning fra NTNU gjør deg rustet til å fortsette å lære nye ting hele resten av livet!

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Etter fullført studium skal kandidaten ha bred kunnskap om ingeniørfaget og en faglig fordypning innen kjemi eller materialteknologi, avhengig av valgt spesialisering.

Kandidaten skal ha bred kunnskap om sentrale tema innen kjemi, inkludert generell kjemi, uorganisk kjemi, kjemisk termodynamikk og grunnleggende elektrokjemi. Kandidaten skal videre ha grunnleggende kunnskaper om materialer og faste stoffers mekaniske egenskaper, hvordan disse henger sammen med faste stoffers oppbygning på atomnivå, og kjenne til de vanligste metodene for testing av materialers mekaniske egenskaper.

Kandidaten skal vise relevante kunnskaper i ingeniørfaglige verktøyfag som matematikk, fysikk, statistikk og IKT. Kandidaten skal ha grunnleggende forståelse for IKT-systemer, algoritmisk tenkning og beregningsorientert matematikk.

Kandidaten skal i tillegg til sin faglige dybdekunnskap ha komplementære kunnskaper innen utvalgte ikke-tekniske områder som entreprenørskap, innovasjon, økonomi, prosjektstyring, bærekraft, filosofi og etikk. Kandidaten skal på grunnlag av dette ha en mangfoldig og helhetlig forståelse av ingeniørens rolle i samfunnet, og hvordan ingeniører bidrar til å skape en bærekraftig fremtid.

Kandidaten skal ha bred kunnskap om apparatur, metoder og standardiserte prosedyrer for testing og karakterisering av materialer med både destruktive og ikke-destruktive metoder.

Ferdigheter

Etter fullført studium skal kandidaten kunne velge og benytte hensiktsmessige metoder, verktøy og arbeidsprosesser innen kjemi eller materialteknologi, avhengig av sin valgte spesialisering.

Kandidaten skal være i stand til å arbeide effektivt og trygt i kjemiske og materialteknologiske laboratorier og verksteder, og kan bruke informasjon fra HMS-datablader til å håndtere materialer og kjemikalier på en forskriftsmessig måte.

Kandidaten skal beherske programmering og være i stand til å bruke fagrettede digitale verktøy som er relevante for ingeniørfaglig arbeid innen kjemi og materialteknologi. Kandidaten skal kjenne til sikkerhets-, sårbarhets- og personvernaspekter ved de digitale verktøyene som brukes.

Kandidaten skal kjenne til metoder og verktøy for planlegging, organisering og gjennomføring av prosjekter.

Generell kompetanse

Analysere ingeniørfaglige problemstillinger

Etter fullført studium skal kandidaten være i stand til å benytte sine fagkunnskaper og sin metodekompetanse til å analysere komplekse ingeniørfaglige problemstillinger innen kjemi eller materialteknologi.

Innhente og kritisk vurdere informasjon

Etter fullført studium skal kandidaten være i stand til å finne, bruke og referere til data og fagkunnskap innen kjemi eller materialteknologi, avhengig av valgt spesialisering. Kandidaten skal ha en kritisk tilnærming til informasjonsinnhenting, og skal være i stand til å vurdere kvalitet, relevans og troverdighet til ulike kilder.

Designe og implementere bærekraftige løsninger

Etter fullført studium skal kandidaten være i stand til å bruke sine fagkunnskaper innen kjemi eller materialteknologi til å skape tekniske løsninger som bidrar til en bærekraftig utvikling.

Kjenne til forskning og bidra til teknologiutvikling

Etter fullført studium skal kandidaten være i stand til å bidra til teknologisk utvikling i samfunnet. Kandidaten har en overordnet kjennskap til teknologifronten innen kjemi eller materialteknologi, avhengig av valgt spesialisering, og evner gjennom dette å bidra inn i forsknings- og utviklingsprosjekter i henhold til fag- og forskningsetiske normer.

Bidra til nyskaping

Etter fullført studium skal kandidaten kunne bidra til nyskaping gjennom deltagelse i ingeniørfaglige innovasjonsprosjekter. Kandidaten skal kjenne til hva entreprenørskap innebærer, og hvordan teknologibasert forretningsutvikling foregår.

Drøfte konsekvenser og fremtidsscenarier

Etter fullført studium skal kandidaten være i stand til å vurdere konsekvensene av tekniske løsninger innen kjemi eller materialteknologi. Kandidaten skal gjøre forsvarlig bruk av føre var-prinsippet, og være i stand til å vurdere risikoen ved ulike ingeniørfaglige løsninger med hensyn til fremtidige miljø-, helse-, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser.

Anvende og reflektere rundt normer for etikk og bærekraft

Etter fullført studium skal kandidaten være i stand til å tenke helhetlig på sin rolle som ingeniør, med bærekraft som et grunnleggende premiss. I henhold til valgt spesialisering skal kandidaten kunne sette kjemisk teknologi eller materialteknologi i et systemperspektiv og være i stand til å reflektere rundt de økonomiske, etiske, miljø- og samfunnsmessige konsekvensene av måten teknologien brukes på.

Arbeide målrettet og samhandle godt i team

Etter fullført studium skal kandidaten kunne arbeide målrettet under gitte rammebetingelser og være i stand til å samarbeide effektivt med andre i grupper med ulike former for mangfold.

Formidle, føre dialog, og diskutere faglig

Etter fullført studium skal kandidaten kunne formidle kunnskap, problemstillinger, ideer og løsninger fra sin spesialisering både muntlig, skriftlig og visuelt. Kandidaten kan kommunisere og diskutere både med fagfeller innen kjemi eller materialteknologi og med andre målgrupper med varierende grad av teknologisk forståelse.

Vise evne og vilje til livslang læring

Etter fullført studium skal kandidaten ha en reflektert holdning til både sin egen og andres faglige kompetanse, og vise evne og vilje til å oppdatere seg faglig når behovet oppstår. Kandidaten skal også ha forståelse for kompetansen som finnes i fagmiljøer utenfor kjemi og materialteknologi, og være i stand til å trekke inn slik kompetanse ved behov.