Publikasjoner

Publikasjoner

Goodchild, S., & Rønning, F. (2015). Innovation in mathematics teaching and learning on engineering courses in Norway. Proceedings of the 8th IMA Conference on Mathematical Education of Engineers. Southend on Sea: Institute of Mathematics and its applications.

Goodchild, S., & Rønning, F. (2015). Teaching mathematics at higher education. I H. Silfverberg, T. Kärki, & M. S. Hannula (red.). (2015). Nordic research in mathematics education – Proceedings of NORMA14, Turku, June 3–6, 2014 (s. 396–400). Turku: The Finnish Research Association for Subject Didactics.

Rønning, F. (2015). Innovativ utdanning i matematikk. Uniped, 38(4), 319–326.

Presentasjoner

Presentasjoner

Prosjektet KTDiM og foreløpige resultater fra prosjektet er presentert flere steder i 2015, både nasjonalt og internasjonalt.

2016

Rønning, F. (2016). Computer Aided Assessment in Mathematics Courses for Engineers. Presentasjon ved SEFI Mathematics Working Group Seminar, 27.-29. juni i Göteborg.

Rønning, F. (2016). Challenges involved when reforming traditional courses in mathematics for engineers. Presentasjon ved ICME-13, 13th International Congress on Mathematical Education,  24.-31. juli i Hamburg.

Goodchild, S., Rønning, F., Vidisdottir, M. O., Berthelsen, M., & Brekke, M. (2016). Overgang fra matematikk i videregående skole til matematikk på universitetet. Presentasjon ved Matematikksenterets Novemberkonferanse, 30. november.

Langaas, M. (2016). "Kvalitet, tilgjengelighet og differensiering i grunntdanningen i matematikk", seminarserie for innovativ utdanning ved NT-fakultetet NTNU, 27. oktober.

Thaule, Marius (2016). «Maple T.A. as an integrated part of calculus courses for engineering students» at the conference on «Transforming Online STEM Education ... A Maple T.A. and Möbius User Summit» 19. - 21. oktober 2016, TU Wien.

2015

Presentasjoner

Rønning, F. (2015). Teaching calculus to large and diverse groups of engineering students. Presentasjon ved AMS/MAA Joint Meeting, San Antonio, TX, januar.

Rønning, F. (2015). A developmental project to improve the mathematics education for large groups of engineering students. Foredrag ved Universität Paderborn, Tyskland, mars.

Rønning, F. (2015). Innovativ utdanning i matematikk – Prosjektet KTDiM ved NTNU. Presentasjon ved MNT-konferansen i Bergen, mars.

Goodchild, S., & Rønning, F. (2015). Innovation in mathematics teaching and learning on engineering courses in Norway. Presentasjon ved 8th IMA Conference on Mathematical Education of Engineers, Loughborough, UK, april.

Rønning, F. (2015). KTDiM: Et prosjekt for modernisering av grunnundervisningen i matematikk. Seminar om innovativ utdanning, IME-fakultetet, juni.

Rønning, F. (2015). The role of lectures in university mathematics education. Presentasjon ved MatRIC/MEC konferanse, Loughborough, UK, september.

Ehrnström, M. (2015). Teaching mathematics to engineering students. University level mathematics teaching course. Arrangert av MatRIC senter for fremragende utdanning, Universitetet i Agder, i samarbeid med NTNU, Trondheim, november.

Rønning, F. (2015). Innovative education in mathematics for engineers. Some ideas, possibilities and challenges. Presentasjon ved konferansen Didactics of Mathematics in Higher Education as a Scientific Discipline, Hannover, Tyskland, desember.

2014

Presentasjoner

KTDiM: Quality, Accessibility and Differentiation in the basic teaching of Mathematics. MatRIC startkonferanse, Gardermoen, 12.03.14. Ved Frode Rønning.

Matematikk i sivilingenørutdanningen. Presentasjon i forbindelse med møte i FUS, NTNU, 06.03.14. Ved Aslak Bakke Buan.

Tiltak i matematikk-emnene. Presentasjon i forbindelse med møte i IVTs utdanningskomite, 28.3. Ved Aslak Bakke Buan.

Kvalitet, tilgjengelighet og differensiering i grunnutdanningen i matematikk. Prosjekt for innovativ utdanning. Dekanseminar om innovativ utdanning og IKT, NTNU, 06.05.14. Ved Marius Thaule.

Matematikkfaget i overgangen mellom videregående skole og høyere utdanning. Holmboe-symposium, Oslo katedralskole, 19.05.14. Ved Frode Rønning.

Teaching Mathematics at higher education. Workshop (sammen med Simon Goodchild) ved NORMA 14, The Seventh Nordic Conference on Mathematics Education, Turku, Finland, 04.06.14. Ved Frode Rønning.

KTDiM – kvalitet, tilgjengelighet og differensiering i grunnutdanningen i matematikk, et innovativt utdanningsprosjekt ved IMF, NTNU. Inspirasjonsseminar om pedagogisk utvikling i matematikk og teknologi, arrangert av NTNU, HiST og UHR (NRT og NFmR), Britannia Hall, Trondheim, 11.06.14. Ved Mats Ehrnstrøm.

KTDiM og Matematikk 1. Presentasjon av prosjektets status for alle ansatte ved Institutt for Matematiske Fag, NTNU, 10.09.14. Ved Mats Ehrnstrøm og Kristian Seip.

Researching a Development Project in University Mathematics. University of Loughborough, UK, 12.09.14. Ved Frode Rønning.

Future Teaching of Mathematics for Engineers. Foredrag ved SEFI Annual  Conference, Birmingham, UK, 17.09.14. Ved Frode Rønning.

KTDiM og Matematikk 1. Presentasjon av prosjektets status for IMEs utvalg for  innovativ utdanning, NTNU, Trondheim, 23.10.14. Ved Frode Rønning.

Kvalitet, Tilgjengelighet og Differensiering i grunnutdanningen i Matematikk  – et  prosjekt innenfor NTNUs Innovativ Utdanning. Instituttsamling for Matematisk institutt, Universitetet i Bergen, Scandic Bergen City, 20.11.14. Ved Mats  Ehrnstrøm.

KTDiM. Presentasjon i forbindelse med Dialogmøte med prorektor for utdanning  og læringskvalitet, NTNU, 28.11.14. Ved Aslak Bakke Buan.