Solveig Kirsti Grudt
Om
Bosatt og født i Stjørdal, oppvokst i Levanger. To barn, datter (f.1995) og sønn (f.2000)
Arbeidserfaring
- Sykepleier ved Innherred sykehus, barneavdelingen, 1993-1995
- Høgskolelektor, bachelor sykepleie, AHS,Høgskolen i Sør-Trøndelag, HIST, 2002-2010; årsenhetsansvarlig, 1 studieår, team/modulansvarlig, utvikling av studentmobilitet til lav og mellominntektsland, prosjekt i samarbeid med SAIH og URACCAN, Nicaragua.
- Universitetslektor, URACCAN, Nicaragua, støttet av HIST og NORAD-Fredskorpsprogram, 2010-2011
- Høgskolelektor, HIST,Institutt for sykepleievitenskap, 2011-2015; studieleder bachelor sykepleie, ansvar for studieprogrammet 3. år og personalansvar
- Høgskolelektor, HIST, Institutt for sykepleievitenskap; 2015-2016, emneansvar HSYK304P, internasjonal sykepleiepraksis, fagutvikling vedrørende studentmobilitet
- Universitetslektor, NTNU-ISM, 2017-2018; emneansvar og pedagogiske oppgaver ved bachelor sykepleie og helsesykepleieutdanningen
- Førstelektor, NTNU-ISM, 2018-2019; emneansvar HSYK304P og HSHS8008,internasjonal helsesykepleiepraksis, prosjektbachelor med fokus på global helse, pedagogiske oppgaver ved URACCAN, Nicaragua, Erasmus + Global mobility med URACCAN, Nicaragua
- Fagenhetsleder ved bachelor sykepleie og YFL, NTNU-ISM, 2019-2021; relasjonsledelse, kompetanseforvaltning,strategisk ledelse og rekruttering av de første kombinerte stillingene ved fagenheten, i samarbeid med kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.
Utdanning
Fullførte sykepleieutdanningen ved Innherred sykepleieskole i 1993. I 1997 ble jeg uteksaminert ved HIST, helsesykepleieutdanningen. Grunnfag sosialantropologi og pedagogikk og i 2002 fikk jeg graden cand. Polit, NTNU. Har doktorgradskurs i vitenskapsteori, metode og kunnskapsledelse. Høgskolepedagogikk, HIST, 2015
Kompetanse
Prosjektarbeid i Colombia og Nicaragua har styrket kulturell kompetanse, erfaring og kunnskap, i henhold til urfolks utfordringer som minoritetsgrupper.
Fou har fokus på studenters opplevelser og erfaringer i kliniske studier i emnet HSYK304P, Ghana og Nicaragua
Kunnskapsledelse, relasjonsledelse og strategisk ledelse har hatt fokus i FoU arbeid og i forbindelse med ulike lederfunksjoner ved HIST og NTNU
Engasjement
FNs bærekraftsmål; utdanning, global helse og natur og miljø. Vern av regnskog og urfolks betydning vedrørende holistisk helseomsorg. Dyrevelferd i matindustrien og mangfold i norsk natur. Naturvern.
Kompetanseord
Forskning
Studentmobilitet i lav og mellominntekstsland
Publikasjoner
2023
-
Greaker, Tove Kristin;
Aune, Ingvild;
Grudt, Solveig Kirsti.
(2023)
Ethical challenges and reflection. Norwegian bachelor students’ experiences during clinical placement in Sub-Saharan Africa.
International Journal of Africa Nursing Sciences
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Greaker, Tove Kristin;
Grudt, Solveig Kirsti;
Aune, Ingvild.
(2022)
Norwegian nursing students' experience during clinical placement in an African country: Communication, relationship building and nursing identity. A qualitative study.
Nursing Open
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Grudt, Solveig Kirsti;
Hadders, Hans.
(2017)
Contested discourses and culture sensitivity: Norwegian nursing students’ experience of clinical placement in Nicaragua.
Nursing Open
Vitenskapelig artikkel
2012
-
Ingeberg, Mette H.;
Grudt, Solveig Kirsti.
(2012)
Nudos mentales: Salud mental: una introducción = Mentale knagger : en introduksjon til psykisk helsearbeid.
OsloMet - storbyuniversitetet
OsloMet - storbyuniversitetet
Lærebok
Tidsskriftspublikasjoner
-
Greaker, Tove Kristin;
Aune, Ingvild;
Grudt, Solveig Kirsti.
(2023)
Ethical challenges and reflection. Norwegian bachelor students’ experiences during clinical placement in Sub-Saharan Africa.
International Journal of Africa Nursing Sciences
Vitenskapelig artikkel
-
Greaker, Tove Kristin;
Grudt, Solveig Kirsti;
Aune, Ingvild.
(2022)
Norwegian nursing students' experience during clinical placement in an African country: Communication, relationship building and nursing identity. A qualitative study.
Nursing Open
Vitenskapelig artikkel
-
Grudt, Solveig Kirsti;
Hadders, Hans.
(2017)
Contested discourses and culture sensitivity: Norwegian nursing students’ experience of clinical placement in Nicaragua.
Nursing Open
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Ingeberg, Mette H.;
Grudt, Solveig Kirsti.
(2012)
Nudos mentales: Salud mental: una introducción = Mentale knagger : en introduksjon til psykisk helsearbeid.
OsloMet - storbyuniversitetet
OsloMet - storbyuniversitetet
Lærebok
Formidling
2024
-
PosterGrudt, Solveig Kirsti. (2024) Utenlandspraksis en etisk utfordring?Bachelor, sykepleiestudenters erfaringer fra et afrikansk land. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2024-05-27 - 2024-05-28
2003
-
PosterBraadland, Nina; Grudt, Solveig Kirsti; Jørgensen, Wanja; Stjern, Berit. (2003) Presentasjon av PBL som metode ved grunnutdanning i sykepleie. Utvekslingsseminar HiST / Universitetet Uraccan , Puerto Cabezas, Nicaragua 2003-08-13 - 2003-08-13
-
PosterBraadland, Nina; Grudt, Solveig Kirsti; Jørgensen, Wanja; Stjern, Berit. (2003) Bruk av refleksjon og fortelling i sykepleierutdanningen. Utvekslingsseminar HiST / universitetet Uraccan , Puerto Cabezas, Nicaragua 2003-08-14 - 2003-08-14
-
PosterBraadland, Nina; Stjern, Berit; Jørgensen, Wanja; Grudt, Solveig Kirsti. (2003) Læring på tvers av kulturer og profesjonsutdanninger. Forskningsdagene, HiST , Trondheim 2003-09-24 - 2003-09-24
-
PosterBraadland, Nina; Grudt, Solveig Kirsti; Jørgensen, Wanja; Stjern, Berit. (2003) Presentasjon av HiST/ISp høgskoleprofil. Utvekslingsseminar, HiSt/Universitetet Uraccan , Puerto Cabezas, nicaragua 2003-08-12 - 2003-08-12