Siri Mordal
Publikasjoner
2024
-
Caspersen, Joakim;
Vennerød-Diesen, Frida Felicia;
Hermstad, Ingrid Holmedahl;
Ljusberg, Anna-Lena;
Mordal, Siri;
Pedersen, Cathrine.
(2024)
Innføring av rammeplan i SFO : Sluttrapport fra evalueringen av de første årene med rammeplan.
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
-
Meltevik, Stine;
Stiberg, Rune;
Valenta, Marko;
Berg, Berit;
Fjelldal Simonsen, Mia;
Mordal, Siri.
(2024)
Følgeevaluering av nye læreplanner i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
Oxford Research og NTNU Samfunnsforskning
Rapport
2023
-
Hermstad, Ingrid Holmedahl;
Mordal, Siri;
Caspersen, Joakim;
Utmo, Ida Fjærestad.
(2023)
Bedre skolestart i Trondheim kommune : Utleira- og Åsvangmodellen.
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
2022
-
Mordal, Siri;
Holm-Nordhagen, Anne;
Mathiesen, Ida Holth;
Buland, Trond Hallgeir;
Thomsen, Rie.
(2022)
Kvalitet i karriereveiledning i skolen.
En undersøkelse av kvalitet og kvalitetsutvikling i karriereveiledning i skolen.
NTNU Samfunnsforskning
Rapport
2021
-
Mordal, Siri;
Ness, Ottar.
(2021)
Hva vet vi om studenters psykiske helse og livskvalitet? – en litteraturgjennomgang av skandinaviske studenters psykiske helse og livskvalitet, og hvilke tiltak og intervensjoner som har vist effekt.
NTNU Institutt for pedagogikk og livslang læring
Rapport
-
Roald, Gunhild Marie;
Mordal, Siri.
(2021)
Ikke rør frokost-kaféen! Om frokost-kaféens rolle i, og andre mulige tiltak for, å bygge sterkere fellesskap rundt ungdommer i Trondheim.
Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU
Rapport
2020
-
Fjørtoft, Siw Olsen;
Buland, Trond Hallgeir;
Mordal, Siri;
Midtgård, Trude Mariane;
Gjøsund, Gudveig.
(2020)
Digitalisering i Statped. Sluttrapport fra følgeforskning.
SINTEF Rapport (2020:00334)
Rapport
-
Buland, Trond Hallgeir;
Mordal, Siri;
Mathiesen, Ida Holth.
(2020)
Utdannings- og yrkesrådgiving og sosialpedagogisk rådgiving i norsk skole anno 2020 : En kartlegging av ressurser og arbeidsoppgaver til rådgiving i skolen i Norge.
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
-
Mordal, Siri;
Buland, Trond Hallgeir;
Mathiesen, Ida Holth.
(2020)
Career guidance in Norwegian primary education : developing the power of dreams and the power of judgement.
Brill|Sense
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019
-
Haugset, Anne Sigrid;
Ljunggren, Birgitte;
Mordal, Siri;
Nissen, Kjersti;
Fagerholt, Randi Ann;
Lorentzen, Ranveig Sofie.
(2019)
Evaluering av arbeidet med kvalitet i barnehagesektoren. TFoU-rapport 2019:9.
Trøndelag Forskning og Utvikling AS
Rapport
-
Haugset, Anne Sigrid;
Fagerholt, Randi Ann;
Sivertsen, Håkon;
Caspersen, Joakim;
Franck, Karianne;
Ljunggren, Birgitte.
(2019)
Følgeevaluering av kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 4. TFoU-rapport 2019:5.
Trøndelag Forskning og Utvikling AS
Rapport
-
Caspersen, Joakim;
Mordal, Siri;
Valenta, Marko;
Wendelborg, Christian.
(2019)
Skolefritidsordningen - tid for et veivalg?.
Adressa
Kronikk
-
Mandal, Roland;
Midtgård, Trude Mariane;
Mordal, Siri.
(2019)
Arbeidsinkludering. Med arbeidsgiverne på laget.
SINTEF Rapport (2019:00060)
Rapport
-
Buland, Trond Hallgeir;
Mordal, Siri.
(2019)
Evaluering av forskningsprosjektet Karriereveiledning for NAV-brukere i Buskerud .
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
2018
-
Buland, Trond Hallgeir;
Mordal, Siri;
Olsen, Marit Schei;
Gjøsund, Gudveig;
Caspersen, Joakim;
Wendelborg, Christian.
(2018)
Mellom system og individ : En studie av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale.
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
-
Wendelborg, Christian;
Caspersen, Joakim;
Mordal, Siri;
Ljusberg, Anna-Lena;
Bunar, Nihad.
(2018)
Lek, Læring og ikke-pedagogikk for alle.
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
2017
-
Buland, Trond Hallgeir;
Mathiesen, Ida Holth;
Mordal, Siri;
Solberg, Astrid.
(2017)
Samarbeid mellom NAV og fylkeskommunen om å hindre frafall fra videregående skole - Utfordringer og gode grep.
IRIS
Rapport
-
Finne, Håkon;
Mordal, Siri;
Ullern, Eli Fyhn.
(2017)
Oppfatning av kvalitet i lærerutdanningene 2016.
SINTEF Rapport (A28066)
Rapport
-
Finne, Håkon;
Landmark, Andreas D.;
Mordal, Siri;
Ullern, Eli Fyhn.
(2017)
R&D in teacher education milieus. A descriptive mapping of research and development in milieus that educate teachers for primary and lower secondary schools in Norway (GLU).
Stiftelsen SINTEF
Rapport
-
Mordal, Siri.
(2017)
Miljøterapeuter i skolen. En prosessevaluering av første år med prosjektet "miljøterapeuter i skolen".
SINTEF Rapport (2017:00816)
Rapport
2016
-
Buland, Trond Hallgeir;
Mathiesen, Ida Holth;
Mordal, Siri.
(2016)
Kontaktlæreren - en ubrukt ressurs i karriereveiledningen?.
Veilederforum.no
Populærvitenskapelig artikkel
2015
-
Mordal, Siri;
Buland, Trond Hallgeir;
Mathiesen, Ida Holth.
(2015)
Rådgiverrollen, mellom tidstyv og grunnleggende ferdighet.
SINTEF Teknologi og Samfunn
Rapport
2014
-
Mordal, Siri.
(2014)
Ledelse i barnehage og skole - en kunnskapsoversikt.
SINTEF
Rapport
-
Mathiesen, Ida Holth;
Mordal, Siri;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
En rådgiverrolle i krysspress? Lokal variasjon og konsekvenser for rådgivningen i skolen :.
Sosiologi i dag
Vitenskapelig artikkel
-
Finne, Håkon;
Mordal, Siri;
Stene, Trine Marie.
(2014)
Oppfatninger av studiekvalitet i lærerutdanningene 2013.
SINTEF Rapport (Rapportnr SINTEF A26113)
Rapport
-
Ose, Solveig Osborg;
Mandal, Roland;
Mordal, Siri.
(2014)
Utfordringer med ungdomssatsingen i Sør-Trøndelag. Et system- og aktørperspektiv.
SINTEF Rapport
Rapport
-
Buland, Trond;
Mathisen, Ida Holth;
Mordal, Siri;
Austnes-Underhaug, Randi;
Tønseth, Christin.
(2014)
"Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag og vil bli nå nytt æ". Skolens rådgivning i møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.
NTNU Program for lærerutdanning
Rapport
-
Buland, Trond;
Mathiesen, Ida Holth;
Mordal, Siri;
Tønseth, Christin;
Austnes-Underhaug, Randi;
Skoland, Kathrine.
(2014)
«Æ SKJØNNE ITJ, Æ VÅKNE OPP KVAR DAG Å VIL BLI NÅ NYTT Æ» - Rådgivning i skolen under lupen.
International Research Institute of Stavanger
Rapport
2012
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Aaslid, Bjørg Eva.
(2012)
Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
NTNU, Program for lærerutdanning og SINTEF Teknologi og samfunn
Rapport
-
Dahl, Thomas;
Buland, Trond Hallgeir;
Mordal, Siri;
Aaslid, Bjørg Eva.
(2012)
På de samme stier som før - Kunnskapsløftet i fag- og yrkesopplæringen.
SINTEF Teknologi og samfunn
Rapport
-
Lindemann, Beate;
Mordal, Siri;
Aaslid, Bjørg Eva.
(2012)
Evaluering av forsøk med 2. fremmedspråk på 6.-7.trinn. Delrapport 2.
SINTEF
Rapport
-
Finne, Håkon;
Mordal, Siri.
(2012)
Studentmobilitet i Trøndelag.
SINTEF Rapport
Rapport
2011
-
Tjora, Solve;
Gjestland, Håvard;
Mordal, Siri;
Agewall, Stefan.
(2011)
Troponin rise in healthy subjects during exercise test.
International Journal of Cardiology
Leserinnlegg
-
Buland, Trond Hallgeir;
Mathiesen, Ida Holth;
Aaslid, Bjørg Eva;
Haugsbakken, Halvdan;
Bungum, Brita;
Mordal, Siri.
(2011)
På vei mot framtida - men i ulik fart? Sluttrapport fra evaluering av skolens rådgiving.
SINTEF Teknologi og samfunn
Rapport
-
Finne, Håkon;
Jensberg, Heidi;
Aaslid, Bjørg Eva;
Haugsbakken, Halvdan;
Mathiesen, Ida Holth;
Mordal, Siri.
(2011)
A18011 Oppfatninger av studiekvalitet i lærerutdanningen blant studenter, lærerutdannere, øvingslærere og rektorer.
SINTEF
Rapport
-
Buland, Trond;
Mathiesen, Ida Holth;
Mordal, Siri;
Finne, Håkon;
Aaslid, Bjørg Eva;
Dahl, Thomas.
(2011)
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesopplæringen - på flere veier.
SINTEF Rapport
Rapport
Tidsskriftspublikasjoner
-
Caspersen, Joakim;
Mordal, Siri;
Valenta, Marko;
Wendelborg, Christian.
(2019)
Skolefritidsordningen - tid for et veivalg?.
Adressa
Kronikk
-
Buland, Trond Hallgeir;
Mathiesen, Ida Holth;
Mordal, Siri.
(2016)
Kontaktlæreren - en ubrukt ressurs i karriereveiledningen?.
Veilederforum.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Mathiesen, Ida Holth;
Mordal, Siri;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
En rådgiverrolle i krysspress? Lokal variasjon og konsekvenser for rådgivningen i skolen :.
Sosiologi i dag
Vitenskapelig artikkel
-
Tjora, Solve;
Gjestland, Håvard;
Mordal, Siri;
Agewall, Stefan.
(2011)
Troponin rise in healthy subjects during exercise test.
International Journal of Cardiology
Leserinnlegg
Del av bok/rapport
-
Mordal, Siri;
Buland, Trond Hallgeir;
Mathiesen, Ida Holth.
(2020)
Career guidance in Norwegian primary education : developing the power of dreams and the power of judgement.
Brill|Sense
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Caspersen, Joakim;
Vennerød-Diesen, Frida Felicia;
Hermstad, Ingrid Holmedahl;
Ljusberg, Anna-Lena;
Mordal, Siri;
Pedersen, Cathrine.
(2024)
Innføring av rammeplan i SFO : Sluttrapport fra evalueringen av de første årene med rammeplan.
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
-
Meltevik, Stine;
Stiberg, Rune;
Valenta, Marko;
Berg, Berit;
Fjelldal Simonsen, Mia;
Mordal, Siri.
(2024)
Følgeevaluering av nye læreplanner i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
Oxford Research og NTNU Samfunnsforskning
Rapport
-
Hermstad, Ingrid Holmedahl;
Mordal, Siri;
Caspersen, Joakim;
Utmo, Ida Fjærestad.
(2023)
Bedre skolestart i Trondheim kommune : Utleira- og Åsvangmodellen.
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
-
Mordal, Siri;
Holm-Nordhagen, Anne;
Mathiesen, Ida Holth;
Buland, Trond Hallgeir;
Thomsen, Rie.
(2022)
Kvalitet i karriereveiledning i skolen.
En undersøkelse av kvalitet og kvalitetsutvikling i karriereveiledning i skolen.
NTNU Samfunnsforskning
Rapport
-
Mordal, Siri;
Ness, Ottar.
(2021)
Hva vet vi om studenters psykiske helse og livskvalitet? – en litteraturgjennomgang av skandinaviske studenters psykiske helse og livskvalitet, og hvilke tiltak og intervensjoner som har vist effekt.
NTNU Institutt for pedagogikk og livslang læring
Rapport
-
Roald, Gunhild Marie;
Mordal, Siri.
(2021)
Ikke rør frokost-kaféen! Om frokost-kaféens rolle i, og andre mulige tiltak for, å bygge sterkere fellesskap rundt ungdommer i Trondheim.
Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU
Rapport
-
Fjørtoft, Siw Olsen;
Buland, Trond Hallgeir;
Mordal, Siri;
Midtgård, Trude Mariane;
Gjøsund, Gudveig.
(2020)
Digitalisering i Statped. Sluttrapport fra følgeforskning.
SINTEF Rapport (2020:00334)
Rapport
-
Buland, Trond Hallgeir;
Mordal, Siri;
Mathiesen, Ida Holth.
(2020)
Utdannings- og yrkesrådgiving og sosialpedagogisk rådgiving i norsk skole anno 2020 : En kartlegging av ressurser og arbeidsoppgaver til rådgiving i skolen i Norge.
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
-
Haugset, Anne Sigrid;
Ljunggren, Birgitte;
Mordal, Siri;
Nissen, Kjersti;
Fagerholt, Randi Ann;
Lorentzen, Ranveig Sofie.
(2019)
Evaluering av arbeidet med kvalitet i barnehagesektoren. TFoU-rapport 2019:9.
Trøndelag Forskning og Utvikling AS
Rapport
-
Haugset, Anne Sigrid;
Fagerholt, Randi Ann;
Sivertsen, Håkon;
Caspersen, Joakim;
Franck, Karianne;
Ljunggren, Birgitte.
(2019)
Følgeevaluering av kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 4. TFoU-rapport 2019:5.
Trøndelag Forskning og Utvikling AS
Rapport
-
Mandal, Roland;
Midtgård, Trude Mariane;
Mordal, Siri.
(2019)
Arbeidsinkludering. Med arbeidsgiverne på laget.
SINTEF Rapport (2019:00060)
Rapport
-
Buland, Trond Hallgeir;
Mordal, Siri.
(2019)
Evaluering av forskningsprosjektet Karriereveiledning for NAV-brukere i Buskerud .
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
-
Buland, Trond Hallgeir;
Mordal, Siri;
Olsen, Marit Schei;
Gjøsund, Gudveig;
Caspersen, Joakim;
Wendelborg, Christian.
(2018)
Mellom system og individ : En studie av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale.
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
-
Wendelborg, Christian;
Caspersen, Joakim;
Mordal, Siri;
Ljusberg, Anna-Lena;
Bunar, Nihad.
(2018)
Lek, Læring og ikke-pedagogikk for alle.
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
-
Buland, Trond Hallgeir;
Mathiesen, Ida Holth;
Mordal, Siri;
Solberg, Astrid.
(2017)
Samarbeid mellom NAV og fylkeskommunen om å hindre frafall fra videregående skole - Utfordringer og gode grep.
IRIS
Rapport
-
Finne, Håkon;
Mordal, Siri;
Ullern, Eli Fyhn.
(2017)
Oppfatning av kvalitet i lærerutdanningene 2016.
SINTEF Rapport (A28066)
Rapport
-
Finne, Håkon;
Landmark, Andreas D.;
Mordal, Siri;
Ullern, Eli Fyhn.
(2017)
R&D in teacher education milieus. A descriptive mapping of research and development in milieus that educate teachers for primary and lower secondary schools in Norway (GLU).
Stiftelsen SINTEF
Rapport
-
Mordal, Siri.
(2017)
Miljøterapeuter i skolen. En prosessevaluering av første år med prosjektet "miljøterapeuter i skolen".
SINTEF Rapport (2017:00816)
Rapport
-
Mordal, Siri;
Buland, Trond Hallgeir;
Mathiesen, Ida Holth.
(2015)
Rådgiverrollen, mellom tidstyv og grunnleggende ferdighet.
SINTEF Teknologi og Samfunn
Rapport
-
Mordal, Siri.
(2014)
Ledelse i barnehage og skole - en kunnskapsoversikt.
SINTEF
Rapport
-
Finne, Håkon;
Mordal, Siri;
Stene, Trine Marie.
(2014)
Oppfatninger av studiekvalitet i lærerutdanningene 2013.
SINTEF Rapport (Rapportnr SINTEF A26113)
Rapport
-
Ose, Solveig Osborg;
Mandal, Roland;
Mordal, Siri.
(2014)
Utfordringer med ungdomssatsingen i Sør-Trøndelag. Et system- og aktørperspektiv.
SINTEF Rapport
Rapport
-
Buland, Trond;
Mathisen, Ida Holth;
Mordal, Siri;
Austnes-Underhaug, Randi;
Tønseth, Christin.
(2014)
"Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag og vil bli nå nytt æ". Skolens rådgivning i møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.
NTNU Program for lærerutdanning
Rapport
-
Buland, Trond;
Mathiesen, Ida Holth;
Mordal, Siri;
Tønseth, Christin;
Austnes-Underhaug, Randi;
Skoland, Kathrine.
(2014)
«Æ SKJØNNE ITJ, Æ VÅKNE OPP KVAR DAG Å VIL BLI NÅ NYTT Æ» - Rådgivning i skolen under lupen.
International Research Institute of Stavanger
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Aaslid, Bjørg Eva.
(2012)
Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
NTNU, Program for lærerutdanning og SINTEF Teknologi og samfunn
Rapport
-
Dahl, Thomas;
Buland, Trond Hallgeir;
Mordal, Siri;
Aaslid, Bjørg Eva.
(2012)
På de samme stier som før - Kunnskapsløftet i fag- og yrkesopplæringen.
SINTEF Teknologi og samfunn
Rapport
-
Lindemann, Beate;
Mordal, Siri;
Aaslid, Bjørg Eva.
(2012)
Evaluering av forsøk med 2. fremmedspråk på 6.-7.trinn. Delrapport 2.
SINTEF
Rapport
-
Finne, Håkon;
Mordal, Siri.
(2012)
Studentmobilitet i Trøndelag.
SINTEF Rapport
Rapport
-
Buland, Trond Hallgeir;
Mathiesen, Ida Holth;
Aaslid, Bjørg Eva;
Haugsbakken, Halvdan;
Bungum, Brita;
Mordal, Siri.
(2011)
På vei mot framtida - men i ulik fart? Sluttrapport fra evaluering av skolens rådgiving.
SINTEF Teknologi og samfunn
Rapport
-
Finne, Håkon;
Jensberg, Heidi;
Aaslid, Bjørg Eva;
Haugsbakken, Halvdan;
Mathiesen, Ida Holth;
Mordal, Siri.
(2011)
A18011 Oppfatninger av studiekvalitet i lærerutdanningen blant studenter, lærerutdannere, øvingslærere og rektorer.
SINTEF
Rapport
-
Buland, Trond;
Mathiesen, Ida Holth;
Mordal, Siri;
Finne, Håkon;
Aaslid, Bjørg Eva;
Dahl, Thomas.
(2011)
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesopplæringen - på flere veier.
SINTEF Rapport
Rapport
Formidling
2021
-
Vitenskapelig foredragMathiesen, Ida Holth; Buland, Trond Hallgeir; Mordal, Siri. (2021) Inter-organisational Complexity When Working Together for Co-generative Career Guidance. IAEVG IAEVG International Conference, Maximizing Potential of Career Guidance , Riga, Online 2021-10-19 - 2021-10-21
-
Vitenskapelig foredragMathiesen, Ida Holth; Mordal, Siri; Buland, Trond Hallgeir. (2021) Contextualisation and operationalization of the time resources for counselling in Norwegian basic education. NoRNet Network The NoRNet Conference 2021, Career in the post-welfare society: Precariousness, work migration and transitions , Bergen 2021-10-06 - 2021-10-07
2019
-
Vitenskapelig foredragBuland, Trond Hallgeir; Mordal, Siri; Mathiesen, Ida Holth. (2019) The Playful Approach to Career learning? or Reduction of options or learning to cope – Strengthening the agency of young pupils by preserving both the creativity and rationality in career learning . NoRNet Critical Perspectives on Agency and Social Justice in Transitions and Career Development , Copenhagen 2019-10-23 - 2019-10-24