Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Øystein Moen

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Øystein Moen

Professor
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse

oeystein.moen@iot.ntnu.no
73593505 90143103 Sentralbygg 2, 438, Gløshaugen, Alfred Getz vei 1
Publikasjoner Undervisning Formidling

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2022

  • Thomassen, Maria Kristina Kollberg; Buvik, Marte Pettersen; Henriksen, Bjørnar; Kløve, Birgit; Magerøy, Kristoffer; Moen, Øystein. (2022) Eksportvekst og industrialisering innen vareproduksjon. SINTEF Digital SINTEF Digital
    Rapport
  • Bakås, Ottar; Aspelund, Arild; Moen, Øystein. (2022) Customer-oriented manufacturing as a resilience strategy for Norwegian small international manufacturers.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Øystein; Falahat, Mohammad; Lee, Yan-Yin. (2022) Are born global firms really a “new breed” of exporters? Empirical evidence from an emerging market. Journal of International Entrepreneurship
    Vitenskapelig artikkel
  • Pasquine, Mark Vincent; Moen, Øystein; Glavee-Geo, Richard. (2022) Where are you from? The influence of an unfamiliar sub-national region of origin from familiar and unfamiliar countries on quality perceptions and purchase intentions. International Journal of Export Marketing
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Kongsvik, Trond; Moen, Øystein; Vie, Ola Edvin; Jørgensen, Rikke Bramming; Albrechtsen, Eirik. (2021) Norsk arbeidsliv mot 2050. Muligheter og trusler. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Kongsvik, Trond; Vie, Ola Edvin; Moen, Øystein; Jørgensen, Rikke Bramming; Albrechtsen, Eirik. (2021) Dilemmaer knyttet til framtidens arbeidsliv.
    Faglig kapittel
  • Kongsvik, Trond; Moen, Øystein. (2021) Bakgrunn for boken.
    Innledning
  • Eide, Ann Elida; Moen, Øystein; Madsen, Tage Koed; Azari, Mohammad Javadinia. (2021) Growth aspirations in SMEs: managerial determinants and organizational outcomes. Journal of Small Business and Enterprise Development
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein. (2021) Digitale evalueringer av enkeltpersoner i fremtidens organisasjoner.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bjørlo, Lena Vatne; Moen, Øystein; Pasquine, Mark. (2021) The Role of Consumer Autonomy in Developing Sustainable AI: A Conceptual Framework. Sustainability
    Vitenskapelig artikkel
  • Lyng, Reidar; Grønflaten, Lars Trovatten; Bergh, Petter Andreas; Moen, Øystein; Owren, Geir Asle; Pedersen, Eilif. (2021) Fremtidens teknologistudier (FTS), grupperapport: C - Programdrevet tilnærming. NTNU NTNU
    Rapport

2020

  • Knight, Gary; Moen, Øystein; Madsen, Tage Koed. (2020) Antecedents to differentiation strategy in the exporting SME. International Business Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Andersson, Marius; Moen, Øystein; Brett, Per Olaf. (2020) The organizational climate for psychological safety: Associations with SMEs' innovation capabilities and innovation performance. Journal of engineering and technology management
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein; Criado, Alejandro Rialp; Rialp, Josep. (2020) Examining the Importance of Social Media and Other Emerging ICTs in Far Distance Internationalisation: The Case of a Western Exporter Entering China.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2019

  • Moen, Øystein; Criado, Alejandro Rialp. (2019) European SMEs and the Born Global Concept.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Criado, Alejandro Rialp; Manesh, Seyed Meysam Zolfaghari Ejlal; Moen, Øystein. (2019) Home (not so) sweet home. Domestic political uncertainty driving early internationalisation in the Spanish renewable energy context. Critical Perspectives on International Business
    Vitenskapelig artikkel
  • Colclough, Simon Norheim; Moen, Øystein; Hovd, Nina Sakshaug; Chan, Andrew. (2019) SME innovation orientation: Evidence from Norwegian exporting SMEs. International Small Business Journal
    Vitenskapelig artikkel
  • Colclough, Simon Norheim; Moen, Øystein; Hovd, Nina Sakshaug; Chan, Andrew. (2019) SME innovation orientation: Evidence from Norwegian exporting SMEs. International Small Business Journal
    Fagartikkel
  • Moen, Øystein; Chan, Andrew. (2019) SME innovation orientation: Evidence from Norwegian exporting SMEs. International Small Business Journal
    Fagartikkel

2018

  • Moen, Øystein; Benum, Julie Dahl; Gjærum, Ingeborg. (2018) Exploring Informal and Formal Learning Activities as Enablers of Learning-by-Exporting in Small and Medium Sized Firms.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Øystein; Tvedten, Tord Emil Halle; Wold, Andreas Amundsen. (2018) Exploring the relationship between competition and innovation in Norwegian SMEs. Cogent Business & Management
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Madsen, Tage Koed; Moen, Øystein. (2017) Managerial assessments of export performance: What do they reflect?. International Business Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Azari, Mohammad Javadinia; Madsen, Tage Koed; Moen, Øystein. (2017) Antecedent and outcomes of innovation-based growth strategies for exporting SMEs. Journal of Small Business and Enterprise Development
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein; Havro, Lars Jaakko; Bjering, Einar. (2017) Online consumers reviews: examining the moderating effects of product type and product popularity on the review impact on sales. Cogent Business & Management
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Jørgensen, Rikke Bramming; Kjellen, Urban Anders Gunnar; Moen, Øystein. (2016) Organizational Strategies to Manage Expatriate Worries about Pollution Levels in Megacities. International Journal of Business and Management (IJBM)
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein; Heggeseth, Alf Gunnar; Lome, Ola. (2016) The Positive Effect of Motivation and International Orientation on SME Growth. Journal of Small Business Management
    Vitenskapelig artikkel
  • Lome, Ola; Heggeseth, Alf Gunnar; Moen, Øystein. (2016) The effect of R&D on performance: Do R&D-intensive firms handle a financial crisis better?. Journal of High Technology Management Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Abazaj, Jonida; Moen, Øystein; Ruud, Audun. (2016) Striking the balance between renewable energy generation and water status protection: hydropower in the context of the European Renewable Energy Directive and Water Framework Directive. Environmental Policy and Governance
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Bjering, Einar; Havro, Lars Jaakko; Moen, Øystein. (2015) An Empirical Investigation of Self-Selection Bias and Factors Influencing Review Helpfulness. International Journal of Business and Management (IJBM)
    Vitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Rikke Bramming; Moen, Øystein. (2015) Eco labelling from the consumer perspective: A case study of indoor paint products. Journal of Research for Consumers
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Weaver, Tyson John; Moen, Øystein; Landstad, Kari Ståledotter; Standeren, Marthe Iversøn. (2014) Investigating the international expansion of high growth power providers in emerging markets: motives, management and entry modes. Journal for International Business and Entrepreneurship Development
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein. (2014) Opportunity assessments and information sources. NTNU NTNU
    Rapport
  • Moen, Øystein; Heggeseth, Alf Gunnar; Ola, Lome. (2014) The Effect of R&D on Performance: Does R&D Intensive Firms Handle a Financial Crisis Better?. NTNU NTNU
    Rapport
  • Moen, Øystein; Madsen, Tage Koed. (2014) Studies of export performance at the firm level: The relevance of subjective and objective measures. NTNU NTNU
    Rapport

2013

  • Bjørgum, Øyvind; Moen, Øystein; Madsen, Tage Koed. (2013) New ventures in an emerging industry: access to and use of international resources. International Journal of Entrepreneurship and Small Business (IJESB)
    Vitenskapelig artikkel
  • Løvdal, Nicolai Solberg; Moen, Øystein. (2013) International Before Commercial: Investigating the Pre-Commercial Phase of International New Ventures. Journal of Technology Management and Innovation
    Vitenskapelig artikkel
  • Landstad, Kari; Standeren, Marthe Iversøn; Weaver, Tyson John; Moen, Øystein. (2013) Hydropower in Turkey: Factors influencing opportunities and successful operations for Norwegian companies in the Turkish hydropower market. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave

2012

  • Madsen, Tage Koed; Moen, Øystein; Hammervold, Randi. (2012) The role of independent intermediaries: The case of small and medium-sized exporters. International Business Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Aspelund, Arild; Moen, Øystein. (2012) Born Globals - Det Nye Norske Næringsliv.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2011

  • Spilling, Olav R.; Moen, Øystein; Bjørnåli, Ekaterina; Finne, Håkon; Sørheim, Roger. (2011) Høyvekstforetak - utfordringer, behov og virkemidler: En analyse gjennomført for Innovasjon Norge. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
    Rapport

2010

  • Moen, Øystein; Bakås, Ottar; Bolstad, Anette; Pedersen, Vidar. (2010) International Market Expansion Strategies for High-Tech Firms: Examining the Importance of Different Partner Selection Criteria when Forming Strategic Alliances. International Journal of Business and Management (IJBM)
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein; Jørgensen, Rikke Bramming. (2010) The new managerial challenge: Transforming environmental and health issues to competitive advantages. Journal of Technology Management and Innovation
    Vitenskapelig artikkel

2009

  • Aspelund, Arild; Moen, Øystein; Sætre, Alf Steinar; Sørheim, Roger; Widding, Lars Øystein. (2009) Innledning til Teknologibasert Nyskaping i Norge.
    Innledning
  • Aspelund, Arild; Madsen, Tage Koed; Moen, Øystein. (2009) Innovasjon og Entreprenørskap i Bedrifters Internasjonalisering.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Aspelund, Arild; Moen, Øystein. (2009) Small International Firms: - Typology, Performance and Implications.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Aspelund, Arild; Moen, Øystein; Sætre, Alf Steinar; Sørheim, Roger; Widding, Lars Øystein. (2009) Teknologibasert nyskaping i Norge. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2008

  • Moen, Øystein; Sørheim, Roger; Erikson, Truls. (2008) Born Global Firms and Informal Investors: Examining Investor Characteristics. Journal of Small Business Management
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein; Madsen, Tage Koed; Aspelund, Arild. (2008) The importance of the Internet in international business-to-business markets. International Marketing Review
    Vitenskapelig artikkel

2007

  • Aspelund, Arild; Madsen, Tage Koed; Moen, Øystein. (2007) A review of the foundation, international marketing strategies and performance of international new ventures. European Journal of Marketing
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein; Servais, Per. (2007) Born Global or Gradual Global? Examining the Export Behavior of Small and Medium-Sezed Enterprises.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2006

  • Rasmussen, E; Moen, Øystein; Gulbrandsen, M. (2006) Initiatives to promote commercialization of university knowledge. Technovation
    Vitenskapelig artikkel

2005

  • Aspelund, Arild; Moen, Øystein. (2005) Small International Firms: Typology, Performance and Implications. Management International Review (MIR)
    Vitenskapelig artikkel

2004

  • Aspelund, Arild; Moen, Øystein. (2004) Internationalization of Small High-Tech Firms: The Role of Information Technology. Journal of Euromarketing
    Vitenskapelig artikkel
  • Aspelund, Arild; Moen, Øystein. (2004) Internationalization of Small High-Tech Firms: - The role og Information Technology.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Øystein; Gavlen, M.; Endresen, I.. (2004) Internationalization of small computer software firms: entry forms and market selection. European Journal of Marketing
    Vitenskapelig artikkel

2003

  • Moen, Øystein; Endresen, I.; Gavlen, M.. (2003) The use of Internet in International Marketing: a case study of small computer software firms. Journal of International Marketing
    Vitenskapelig artikkel

2002

  • Moen, Øystein. (2002) Born Globals: Internasjonalt orienterte vekstbedrifter.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Øystein; Servais, Per. (2002) Born Global or Gradual Global? Examining the Export Behavior of Small and Medium-Sized Enterprises. Journal of International Marketing
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein. (2002) The Born Globals: a new generation of small European exporters?. International Marketing Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein. (2002) The Internet and International Marketing: An Empirical Analysis of Small and Medium Sized Norwegian Firms. Quarterly Journal of Electronic Commerce
    Vitenskapelig artikkel

2001

  • Aspelund, Arild; Moen, Øystein. (2001) A generation perspective on small firm internationalization: from traditional exporters and flexible specialists to born globals. JAI; An Imprint of Elsevier Science JAI; An Imprint of Elsevier Science
    Fagbok
  • Moen, Øystein. (2001) Eksportvekst gjennom offentlige virkemidler? En evaluering av Eksportrådets SMB-program. NTNU, Gruppen for entreprenørskap og innovasjon NTNU, Gruppen for entreprenørskap og innovasjon
    Rapport

2000

  • Moen, Øystein. (2000) SMEs and International Marketing: Investigating the Differences in Export Strategy Between Firms of Different Size. Journal of Global Marketing
    Vitenskapelig artikkel

1999

  • Moen, Øystein. (1999) The relationship between firm size, competitive advantages and export performance revisited. International Small Business Journal
    Vitenskapelig artikkel

1997

  • Kolvereid, Lars; Moen, Øystein. (1997) Entrepreneurship among business graduates : does a major in entreprreneurship make a difference?. Journal of European Industrial Training
    Vitenskapelig artikkel
  • Borch, Odd Jarle; Moen, Øystein. (1997) Evaluering av "Konkurransestrategier for norsk mat" : et handlingsprogram for landbruket. NTNU. Inst. f. industriell økonomi og teknologiledelse NTNU. Inst. f. industriell økonomi og teknologiledelse
    Rapport
  • Moen, Øystein. (1997) Evaluering av Eksportprogrammet for landbaserte produkter : en del av Kokurransestrategiene for norsk mat. NTNU. Inst. f. industriell økonomi og teknologiledelse NTNU. Inst. f. industriell økonomi og teknologiledelse
    Rapport

1994

  • Moen, Øystein. (1994) Evaluering av VEI-prosjektet. Norges tekniske høgskole. Institutt for organisasjons- og arbeidslivsfag Norges tekniske høgskole. Institutt for organisasjons- og arbeidslivsfag
    Rapport
  • Moen, Øystein. (1994) Evaluering av eksportsjef-til-leie ordningen. Norges tekniske høgskole. Institutt for organisasjons- og arbeidslivsfag Norges tekniske høgskole. Institutt for organisasjons- og arbeidslivsfag
    Rapport

1993

  • Moen, Øystein. (1993) Produkt-karakteristikas indirekte innvirkning på små og mellomstore industribedrifters eksportresultater. NTH. Inst. f. organisasjons- og arbeidslivsfag NTH. Inst. f. organisasjons- og arbeidslivsfag
    Doktorgradsavhandling

Tidsskriftspublikasjoner

  • Moen, Øystein; Falahat, Mohammad; Lee, Yan-Yin. (2022) Are born global firms really a “new breed” of exporters? Empirical evidence from an emerging market. Journal of International Entrepreneurship
    Vitenskapelig artikkel
  • Pasquine, Mark Vincent; Moen, Øystein; Glavee-Geo, Richard. (2022) Where are you from? The influence of an unfamiliar sub-national region of origin from familiar and unfamiliar countries on quality perceptions and purchase intentions. International Journal of Export Marketing
    Vitenskapelig artikkel
  • Eide, Ann Elida; Moen, Øystein; Madsen, Tage Koed; Azari, Mohammad Javadinia. (2021) Growth aspirations in SMEs: managerial determinants and organizational outcomes. Journal of Small Business and Enterprise Development
    Vitenskapelig artikkel
  • Bjørlo, Lena Vatne; Moen, Øystein; Pasquine, Mark. (2021) The Role of Consumer Autonomy in Developing Sustainable AI: A Conceptual Framework. Sustainability
    Vitenskapelig artikkel
  • Knight, Gary; Moen, Øystein; Madsen, Tage Koed. (2020) Antecedents to differentiation strategy in the exporting SME. International Business Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Andersson, Marius; Moen, Øystein; Brett, Per Olaf. (2020) The organizational climate for psychological safety: Associations with SMEs' innovation capabilities and innovation performance. Journal of engineering and technology management
    Vitenskapelig artikkel
  • Criado, Alejandro Rialp; Manesh, Seyed Meysam Zolfaghari Ejlal; Moen, Øystein. (2019) Home (not so) sweet home. Domestic political uncertainty driving early internationalisation in the Spanish renewable energy context. Critical Perspectives on International Business
    Vitenskapelig artikkel
  • Colclough, Simon Norheim; Moen, Øystein; Hovd, Nina Sakshaug; Chan, Andrew. (2019) SME innovation orientation: Evidence from Norwegian exporting SMEs. International Small Business Journal
    Vitenskapelig artikkel
  • Colclough, Simon Norheim; Moen, Øystein; Hovd, Nina Sakshaug; Chan, Andrew. (2019) SME innovation orientation: Evidence from Norwegian exporting SMEs. International Small Business Journal
    Fagartikkel
  • Moen, Øystein; Chan, Andrew. (2019) SME innovation orientation: Evidence from Norwegian exporting SMEs. International Small Business Journal
    Fagartikkel
  • Moen, Øystein; Tvedten, Tord Emil Halle; Wold, Andreas Amundsen. (2018) Exploring the relationship between competition and innovation in Norwegian SMEs. Cogent Business & Management
    Vitenskapelig artikkel
  • Madsen, Tage Koed; Moen, Øystein. (2017) Managerial assessments of export performance: What do they reflect?. International Business Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Azari, Mohammad Javadinia; Madsen, Tage Koed; Moen, Øystein. (2017) Antecedent and outcomes of innovation-based growth strategies for exporting SMEs. Journal of Small Business and Enterprise Development
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein; Havro, Lars Jaakko; Bjering, Einar. (2017) Online consumers reviews: examining the moderating effects of product type and product popularity on the review impact on sales. Cogent Business & Management
    Vitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Rikke Bramming; Kjellen, Urban Anders Gunnar; Moen, Øystein. (2016) Organizational Strategies to Manage Expatriate Worries about Pollution Levels in Megacities. International Journal of Business and Management (IJBM)
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein; Heggeseth, Alf Gunnar; Lome, Ola. (2016) The Positive Effect of Motivation and International Orientation on SME Growth. Journal of Small Business Management
    Vitenskapelig artikkel
  • Lome, Ola; Heggeseth, Alf Gunnar; Moen, Øystein. (2016) The effect of R&D on performance: Do R&D-intensive firms handle a financial crisis better?. Journal of High Technology Management Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Abazaj, Jonida; Moen, Øystein; Ruud, Audun. (2016) Striking the balance between renewable energy generation and water status protection: hydropower in the context of the European Renewable Energy Directive and Water Framework Directive. Environmental Policy and Governance
    Vitenskapelig artikkel
  • Bjering, Einar; Havro, Lars Jaakko; Moen, Øystein. (2015) An Empirical Investigation of Self-Selection Bias and Factors Influencing Review Helpfulness. International Journal of Business and Management (IJBM)
    Vitenskapelig artikkel
  • Jørgensen, Rikke Bramming; Moen, Øystein. (2015) Eco labelling from the consumer perspective: A case study of indoor paint products. Journal of Research for Consumers
    Vitenskapelig artikkel
  • Weaver, Tyson John; Moen, Øystein; Landstad, Kari Ståledotter; Standeren, Marthe Iversøn. (2014) Investigating the international expansion of high growth power providers in emerging markets: motives, management and entry modes. Journal for International Business and Entrepreneurship Development
    Vitenskapelig artikkel
  • Bjørgum, Øyvind; Moen, Øystein; Madsen, Tage Koed. (2013) New ventures in an emerging industry: access to and use of international resources. International Journal of Entrepreneurship and Small Business (IJESB)
    Vitenskapelig artikkel
  • Løvdal, Nicolai Solberg; Moen, Øystein. (2013) International Before Commercial: Investigating the Pre-Commercial Phase of International New Ventures. Journal of Technology Management and Innovation
    Vitenskapelig artikkel
  • Madsen, Tage Koed; Moen, Øystein; Hammervold, Randi. (2012) The role of independent intermediaries: The case of small and medium-sized exporters. International Business Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein; Bakås, Ottar; Bolstad, Anette; Pedersen, Vidar. (2010) International Market Expansion Strategies for High-Tech Firms: Examining the Importance of Different Partner Selection Criteria when Forming Strategic Alliances. International Journal of Business and Management (IJBM)
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein; Jørgensen, Rikke Bramming. (2010) The new managerial challenge: Transforming environmental and health issues to competitive advantages. Journal of Technology Management and Innovation
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein; Sørheim, Roger; Erikson, Truls. (2008) Born Global Firms and Informal Investors: Examining Investor Characteristics. Journal of Small Business Management
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein; Madsen, Tage Koed; Aspelund, Arild. (2008) The importance of the Internet in international business-to-business markets. International Marketing Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Aspelund, Arild; Madsen, Tage Koed; Moen, Øystein. (2007) A review of the foundation, international marketing strategies and performance of international new ventures. European Journal of Marketing
    Vitenskapelig artikkel
  • Rasmussen, E; Moen, Øystein; Gulbrandsen, M. (2006) Initiatives to promote commercialization of university knowledge. Technovation
    Vitenskapelig artikkel
  • Aspelund, Arild; Moen, Øystein. (2005) Small International Firms: Typology, Performance and Implications. Management International Review (MIR)
    Vitenskapelig artikkel
  • Aspelund, Arild; Moen, Øystein. (2004) Internationalization of Small High-Tech Firms: The Role of Information Technology. Journal of Euromarketing
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein; Gavlen, M.; Endresen, I.. (2004) Internationalization of small computer software firms: entry forms and market selection. European Journal of Marketing
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein; Endresen, I.; Gavlen, M.. (2003) The use of Internet in International Marketing: a case study of small computer software firms. Journal of International Marketing
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein; Servais, Per. (2002) Born Global or Gradual Global? Examining the Export Behavior of Small and Medium-Sized Enterprises. Journal of International Marketing
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein. (2002) The Born Globals: a new generation of small European exporters?. International Marketing Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein. (2002) The Internet and International Marketing: An Empirical Analysis of Small and Medium Sized Norwegian Firms. Quarterly Journal of Electronic Commerce
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein. (2000) SMEs and International Marketing: Investigating the Differences in Export Strategy Between Firms of Different Size. Journal of Global Marketing
    Vitenskapelig artikkel
  • Moen, Øystein. (1999) The relationship between firm size, competitive advantages and export performance revisited. International Small Business Journal
    Vitenskapelig artikkel
  • Kolvereid, Lars; Moen, Øystein. (1997) Entrepreneurship among business graduates : does a major in entreprreneurship make a difference?. Journal of European Industrial Training
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Kongsvik, Trond; Moen, Øystein; Vie, Ola Edvin; Jørgensen, Rikke Bramming; Albrechtsen, Eirik. (2021) Norsk arbeidsliv mot 2050. Muligheter og trusler. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Aspelund, Arild; Moen, Øystein; Sætre, Alf Steinar; Sørheim, Roger; Widding, Lars Øystein. (2009) Teknologibasert nyskaping i Norge. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Aspelund, Arild; Moen, Øystein. (2001) A generation perspective on small firm internationalization: from traditional exporters and flexible specialists to born globals. JAI; An Imprint of Elsevier Science JAI; An Imprint of Elsevier Science
    Fagbok

Del av bok/rapport

  • Bakås, Ottar; Aspelund, Arild; Moen, Øystein. (2022) Customer-oriented manufacturing as a resilience strategy for Norwegian small international manufacturers.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kongsvik, Trond; Vie, Ola Edvin; Moen, Øystein; Jørgensen, Rikke Bramming; Albrechtsen, Eirik. (2021) Dilemmaer knyttet til framtidens arbeidsliv.
    Faglig kapittel
  • Kongsvik, Trond; Moen, Øystein. (2021) Bakgrunn for boken.
    Innledning
  • Moen, Øystein. (2021) Digitale evalueringer av enkeltpersoner i fremtidens organisasjoner.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Øystein; Criado, Alejandro Rialp; Rialp, Josep. (2020) Examining the Importance of Social Media and Other Emerging ICTs in Far Distance Internationalisation: The Case of a Western Exporter Entering China.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Øystein; Criado, Alejandro Rialp. (2019) European SMEs and the Born Global Concept.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Øystein; Benum, Julie Dahl; Gjærum, Ingeborg. (2018) Exploring Informal and Formal Learning Activities as Enablers of Learning-by-Exporting in Small and Medium Sized Firms.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Aspelund, Arild; Moen, Øystein. (2012) Born Globals - Det Nye Norske Næringsliv.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Aspelund, Arild; Moen, Øystein; Sætre, Alf Steinar; Sørheim, Roger; Widding, Lars Øystein. (2009) Innledning til Teknologibasert Nyskaping i Norge.
    Innledning
  • Aspelund, Arild; Madsen, Tage Koed; Moen, Øystein. (2009) Innovasjon og Entreprenørskap i Bedrifters Internasjonalisering.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Aspelund, Arild; Moen, Øystein. (2009) Small International Firms: - Typology, Performance and Implications.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Øystein; Servais, Per. (2007) Born Global or Gradual Global? Examining the Export Behavior of Small and Medium-Sezed Enterprises.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Aspelund, Arild; Moen, Øystein. (2004) Internationalization of Small High-Tech Firms: - The role og Information Technology.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Moen, Øystein. (2002) Born Globals: Internasjonalt orienterte vekstbedrifter.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Thomassen, Maria Kristina Kollberg; Buvik, Marte Pettersen; Henriksen, Bjørnar; Kløve, Birgit; Magerøy, Kristoffer; Moen, Øystein. (2022) Eksportvekst og industrialisering innen vareproduksjon. SINTEF Digital SINTEF Digital
    Rapport
  • Lyng, Reidar; Grønflaten, Lars Trovatten; Bergh, Petter Andreas; Moen, Øystein; Owren, Geir Asle; Pedersen, Eilif. (2021) Fremtidens teknologistudier (FTS), grupperapport: C - Programdrevet tilnærming. NTNU NTNU
    Rapport
  • Moen, Øystein. (2014) Opportunity assessments and information sources. NTNU NTNU
    Rapport
  • Moen, Øystein; Heggeseth, Alf Gunnar; Ola, Lome. (2014) The Effect of R&D on Performance: Does R&D Intensive Firms Handle a Financial Crisis Better?. NTNU NTNU
    Rapport
  • Moen, Øystein; Madsen, Tage Koed. (2014) Studies of export performance at the firm level: The relevance of subjective and objective measures. NTNU NTNU
    Rapport
  • Landstad, Kari; Standeren, Marthe Iversøn; Weaver, Tyson John; Moen, Øystein. (2013) Hydropower in Turkey: Factors influencing opportunities and successful operations for Norwegian companies in the Turkish hydropower market. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Spilling, Olav R.; Moen, Øystein; Bjørnåli, Ekaterina; Finne, Håkon; Sørheim, Roger. (2011) Høyvekstforetak - utfordringer, behov og virkemidler: En analyse gjennomført for Innovasjon Norge. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
    Rapport
  • Moen, Øystein. (2001) Eksportvekst gjennom offentlige virkemidler? En evaluering av Eksportrådets SMB-program. NTNU, Gruppen for entreprenørskap og innovasjon NTNU, Gruppen for entreprenørskap og innovasjon
    Rapport
  • Borch, Odd Jarle; Moen, Øystein. (1997) Evaluering av "Konkurransestrategier for norsk mat" : et handlingsprogram for landbruket. NTNU. Inst. f. industriell økonomi og teknologiledelse NTNU. Inst. f. industriell økonomi og teknologiledelse
    Rapport
  • Moen, Øystein. (1997) Evaluering av Eksportprogrammet for landbaserte produkter : en del av Kokurransestrategiene for norsk mat. NTNU. Inst. f. industriell økonomi og teknologiledelse NTNU. Inst. f. industriell økonomi og teknologiledelse
    Rapport
  • Moen, Øystein. (1994) Evaluering av VEI-prosjektet. Norges tekniske høgskole. Institutt for organisasjons- og arbeidslivsfag Norges tekniske høgskole. Institutt for organisasjons- og arbeidslivsfag
    Rapport
  • Moen, Øystein. (1994) Evaluering av eksportsjef-til-leie ordningen. Norges tekniske høgskole. Institutt for organisasjons- og arbeidslivsfag Norges tekniske høgskole. Institutt for organisasjons- og arbeidslivsfag
    Rapport
  • Moen, Øystein. (1993) Produkt-karakteristikas indirekte innvirkning på små og mellomstore industribedrifters eksportresultater. NTH. Inst. f. organisasjons- og arbeidslivsfag NTH. Inst. f. organisasjons- og arbeidslivsfag
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • TIØ4912 - Strategi, innovasjon og internasjonal forretningsutvikling, masteroppgave
  • TIØ4562 - Strategi, innovasjon og internasjonal forretningsutvikling, fordypningsprosjekt
  • TIØ4567 - Strategi, innovasjon og internasjonal forretningsutvikling, fordypningsemne

Formidling

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Manesh, Seyed Meysam Zolfaghari Ejlal; Moen, Øystein; Criado, Alex Rialp. (2017) Policy Impact upon Renewable Energy Industry in Spain: International Entrepreneurship as a Way-Out. The 21st McGill International Entrepreneurship Conference , Galway 2017-08-30 - 2017-09-01

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Knight, Gary; Moen, Øystein; Madsen, Tage Koed. (2016) International SMEs and the Liability of Foreignness: What Distinguishes the Top Performing Firms. 42nd Annual Conference of the European International Business Academy , Vienna University of Economics and Business 2016-12-02 - 2016-12-04

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Azari, Mohammad J.; Madsen, Tage Koed; Moen, Øystein. (2015) Investigating the Antecedent and Outcomes of Innovation and Internationalization as Firms' Growth Strategies. NORSI PIMS Innovation Research Seminar , The University of Texas at Austin 2015-09-28 - 2015-10-02

2014

  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2014) Presentasjon av NTNUs Entreprenørskole, muligheter for bedrifter. SUSPRO bedrifts workshop , Oslo 2014-01-10 - 2014-01-10
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2014) SUSPRO forskningsfokus innovasjon. SUSPRO bedrifts workshop , Ålesund 2014-01-17 - 2014-01-17
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2014) Markedsplan presentasjon og diskusjon - Elpro. Elpro bedriftsmøte , Trondheim 2014-04-23 - 2014-04-23
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Øystein. (2014) Prelimary survey results SME Innovation Study 2014. SUSPRO , Trondheim 2014-12-03 - 2014-12-04
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2014) SUSPRO workshop. SUSPRO worksshop , Ålesund 2014-06-27 - 2014-06-27
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2014) Presentasjon og diskusjon av markedsplan, Hellandssjø. Bedriftsmøte med presentasjon og diskusjon , Trondheim 2014-04-28 - 2014-04-28
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2014) Presentasjon av markedsplan, Lund. Bedriftsmøte med presentasjon og diskusjon , Kyrksæterøra 2014-04-24 - 2014-04-24

2009

  • Vitenskapelig foredrag
    Fet, Annik Magerholm; Moen, Øystein; Ulstein, Tore; Rensvik, Egil. (2009) INNOVATION-BASED MODULAR SHIP DESIGN IN A GLOBAL VALUE CHAIN PERSPECTIVE. International Marine Design Conference - IMDC 2009 , Trondheim 2009-05-26 - 2009-05-29
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2009) Scenario analysis in the maritime industry. Workshop , Trondheim 2009-11-18 - 2009-11-18
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2009) New environmental regulation within the Maritime industry. Workshop , Oslo 2009-11-02 - 2009-11-02
  • Intervju
    Berentz, Johan; Berentz, Johan; Fet, Annik Magerholm; Moen, Øystein; Strandhagen, Jan Ola. (2009) Legger hodene i bløt - professorer skal utvikle maritim industri. Sunnmørsposten Sunnmørsposten [null] 2009-08-27
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2009) Cooperation related to hydroenergy development in Albania. Workshop , Oslo 2009-12-04 - 2009-12-04
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2009) Key strategic issues discussion. Workshop , Oslo 2009-09-18 - 2009-09-18
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2009) Environmental regulations and competitiveness. Workshop , Oslo 2009-11-02 - 2009-11-02
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2009) Future development in the Norwegian Maritime Industry. Workshop , Ulsteinvik 2009-05-14 - 2009-05-14

2008

  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2008) Innovation Systems. IGLO-MP Kick-off seminar , Trondheim 2008-12-18 - 2008-12-18

2007

  • Faglig foredrag
    Boer, Luitzen de; Moen, Øystein; Torvatn, Tim Kristian Andreas; Solem, Olav; Fet, Annik Magerholm; Sætre, Alf Steinar. (2007) Ledelse i Siemens Norge. Strategisk samarbeid til Siemens Norge , Gløshaugen 2007-02-08 - 2007-02-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Kallevåg, Magne; Moen, Øystein. (2007) Relationship development and international firm growth. 23rd IMP conference , Manchester 2007-08-30 - 2007-09-01
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2007) Regionalt samarbeid om næringsutvikling. Seminar med SMN og Access Mid-Norway , Dronningensgt. 12, Trondheim 2007-06-12 - 2007-06-12
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2007) Nærings- og innovasjonspolitikk ved NTNU og SINTEF. Seminar med Sintef Teknologi og Samfunn , NTNU IØT Gløshaugen Trondheim 2007-02-09 - 2007-02-09
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2007) Organisering av innovasjons- og nyskapingsvirksomhet i Midt-Norge. Seminar , Rådhuset Trondheim 2007-02-05 - 2007-02-05
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2007) Forskningsvirksomhet ved Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse. Seminar med gjester fra Norsk Hydro , NTNU IØT - Gløshaugen Trondheim 2007-01-31 - 2007-01-31
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2007) Fremtidsutfordringer for innovasjonsevne i store norske industrikonsern. Seminar med Hydro , NTNU IØT Gløshaugen Trondheim 2007-10-11 - 2007-10-11
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2007) Tematiske forskningssatsninger og samarbeidsmuligheter med Siemens ASA. Seminar med gjester fra Siemens Norge , NTNU IØT Gløshaugen, Trondheim 2007-02-08 - 2007-02-08
  • Faglig foredrag
    Moen, Øystein. (2007) Utvikling av modell for industrielt samarbeid. Seminar Med DNV Energy Risk Solutions , NTNU IØT Gløshaugen, Trondheim 2007-10-17 - 2007-10-17

2005

  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Øystein. (2005) International marketing - key finding from the KUNI program. Commercialization of knowledge – the establishment and growth of new technology based firms , Oslo 2005-09-06 - 2005-09-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Øystein; Aspelund, Arild. (2005) International Marketing - Some findings from the KUNI program. NFR konferanse , Oslo 2005-09-06 -

2003

  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Øystein. (2003) Eksport fra høyteknologibedrifter. NFR/KUNI , Oslo 2003-11-06 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Moen, Øystein. (2003) Offentlig politikkutforming innen innovasjonsområdet. NFR/KUNI , Oslo 2003-09-10 -

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo