Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Marte Engdal

Marte Engdal

Emeritus Nordisk litteratur/skriveforskning
Institutt for språk og litteratur

marte.engdal@ntnu.no
73598146 Dragvoll gård, Dragvoll, Våningshuset Dragvoll gård, rom 137
Om Publikasjoner Formidling

Om

 

Forskningsinteresser:

Litteraturdidaktikk

Litteraturkritikk
 
Tekstanalyse
 
Skrivepedagogikk/skriveforskning:
•Skriving og sjanger
•Skriving i klasserommet og på universitetet
•Skrivepedagogikk
•Teori om tekst, kommunikasjon og skriving
 
Siste publikasjoner:
Essayets muligheter for studenter-eller hva gjør studenter ved universitetet når de skriver essays om fag og teori, og hvorfor velger de essayet framfor drøftingsoppgaven? Norsklæreren 3/2019. https://www.norskundervisning-no/nyheter-og-artikler/essayets-muligheter-for-studenter
 
Liksomessay? Om Montaigne og essayet som forfallsfenomen - og om konsekvensene dette kan ha
for skrivende studenter. Vinduet 4/2017, s. 130-147.
 
Fingrenes kraft: Om skrivepedagogikk og hjerneforskning. Norsklæreren 4/2016, s. 34-38.
 
Å skrive seg fram og ha lesere som venter på teksten. Et bidrag til historien om da prosessorientert skrivepedagogikk kom til Norge og skriveforskning etablerte seg som eget felt. Novus forlag, 2015. 394 sider.
 
Fullstendig publikasjonsliste i cristin

marte.engdal@ntnu.no

 

Eksempler på masteroppgaver jeg har veiledet:

  • Analyse av sommerkampanjen Leseknappen
  • Samtaler om litteratur i det flerkulturelle klasserommet
  • Hva skjer når samtalen om litteratur flyttes fra klasserom til nett?
  • Responssamtaler i skriveverksted. Om samtaler ved et forfatterstudium.
  • En empirisk studie av skjønnlitterære skriveprosesser.
  • Hvordan kan litteraturen utfordre kjedsomheten?
  • Skriving som dialog. Om loggskriving i norskfaget og roller i tekst. 
  •  Leselyst på yrkesfag? Om tekstuell og kontekstuell motivasjon, lesestrategier og lesebehov
  • Tekst - leser -tekst. Tre lesere skriver underveis i lesinga av Jon Fosses Stengd Gitar (1985) og Amalie Skrams Forrådt (1892)
  • En leser og romanen Falketårnet. Lesning som arbeid i et forløp.
  • Leselyst på yrkesfag? Om tekstuell og kontekstuell motivasjon, lesestrategier og lesebehov
  • Tekst - leser -tekst. Tre lesere skriver underveis i lesinga av Jon Fosses Stengd Gitar (1985) og Amalie Skrams Forrådt (1892)
    En leser og romanen Falketårnet. Lesning som arbeid i et forløp.  

 

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2012

  • Engdal, Marte. (2012) Om å skrive seg fram og ha lesere som venter på teksten - og om skrivelyst og skriveverksted på universitetet. Skrift som livstegn: Festskrift til Sissel Lie.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2005

  • Engdal, Marte. (2005) Ricoeur and the Girls. On the Playful Presentation of Being a Girl in a Threatening Wolrd and Ricoeur's Paradigm of Reading. The European Journal of Women's Studies. volum 12 (4).
    Vitenskapelig artikkel

2001

  • Halse, Marte. (2001) Hvem er jeg og hvem kan jeg være når jeg skriver? Om å skrive seg til erkjennelse, se med leserens blikk og framstå i forskerens posisjon som en forteller. Kvinneforskning. volum nummer 1, 2001.
    Vitenskapelig artikkel

2000

  • Halse, Marte. (2000) Råd til den utforskende skriver, eller: Om hvordan bruke logg, finne sin stemme og oppdra sine lesere. Fagskriving som dialog.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Halse, Marte. (2000) Skriving som samtale og erkjennelse. Å kunne henvende seg til Bakhtin for å se seg selv, finne ord og en egen posisjon å skrive fra. Fagskriving som dialog.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

1998

  • Halse, Marte. (1998) Førtitre skriveråd. Skrivingens rom. Om å skrive fagtekster.
    Vitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1998) Å skrive om seg selv og å skrive for andre. Skrivingens rom. Om å skrive fagtekster.
    Vitenskapelig artikkel

1996

  • Halse, Marte. (1996) Hvem snakker jeg med hos meg selv når jeg skriver, og hva har jeg å si andre? : om skriving som dobbel dialog. Skrivandet som redskap.
    Vitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1996) "Om skriving som dobbel dialog". I Ingegerd Bãckstrøm (red): Skrivandet som redskap. 1996.
    Fagbok

1995

  • Halse, Marte. (1995) Analyse av skriveerfaringer og skriveprosesser blant kvinnelige hovedfagsstudenter og doktorgradsstipendiater. 1995.
    Rapport

1993

  • Halse, Marte. (1993) En saa kjønslig Bog kjender vi hidtil ikke i vor Literatur. Om respesjonen av Amalie Skrams roman Constance Ring. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning.
    Vitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1993) Loggen, novellen og jentene. Ansatser til en bakhtinsk lesing av en prosessorientert skrivekultur. Skrivepedagogisk fornying.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

1992

  • Halse, Marte. (1992) Den prosessorienterte skrivekulturen - en kvinnekultur?. Norsklæreren.
    Populærvitenskapelig artikkel

1991

  • Evensen, Lars Sigfred; Halse, Marte; Hoel, Torlaug Løkensgard; Lorentzen, Rutt T.; Moslet, Inge; Smidt, Jon. (1991) Utvikling av skriftspråklig kompetanse. Forskningsbakgrunn og kunnskapsutfordringer. 1991. ISBN 82-7570-007-8.
    Rapport
  • Halse, Marte. (1991) Elevtekster i et tekstrom. 1991. ISBN 82-7570-014-0.
    Rapport
  • Halse, Marte. (1991) Nynorsken, kulturen og klasserommet. Norsklæreren.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1991) Subjektet, teksten og klasserommet. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning.
    Vitenskapelig artikkel

1989

  • Halse, Marte. (1989) Hva har teksten på hjertet? Om hermeneutikk og skrivepedagogikk. Norsklæreren.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1989) "Why shouldn't Johnny learn to write? Om forskning og skriveopplæring i California.". Skriving i skolen. Halvårsskrift for prosessorientert skrivepedagogikk.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Halse, Marte; Hoel, Torlaug Løkensgard; Smidt, Jon. (1989) Skriving i skolen. 1989. ISBN 82-02-11731-3.
    Fagbok

1987

  • Halse, Marte. (1987) "Det har noe med skaping å gjøre.". Norsklæreren.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1987) "Et fristed for tanken: Om loggskriving i skolen.". Norsklæreren.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1987) Innovasjon i klasserommet? En rapport om prosessorientert skrivepedagogikk. 1987.
    Rapport

1986

  • Halse, Marte. (1986) Behovet for å søke tilbake. Om Anne Karin Elstad og Innhaugfolket. Motskrift : tidsskrift for språk og litteratur.
    Populærvitenskapelig artikkel

1984

  • Halse, Marte. (1984) Senere Lena.Om Anne Karin Elstads Forfatterskap. Arena (Foreningen for kandidater med hovedfag i økonomiske og adm).
    Populærvitenskapelig artikkel

1982

  • Halse, Marte. (1982) En psykoanalytisk tilnærming til Constance Ring. Motskrift : tidsskrift for språk og litteratur.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1982) Om Amalie Skrams roman Constance Ring. Unitekst. Litterært Fagskrift.
    Populærvitenskapelig artikkel

1981

  • Halse, Marte. (1981) Constance Ring en roman fra 1885 av Amalie Skram. En analyse. 1981.
    Hovedfagsoppgave

Vitenskapelige artikler

  • Engdal, Marte. (2005) Ricoeur and the Girls. On the Playful Presentation of Being a Girl in a Threatening Wolrd and Ricoeur's Paradigm of Reading. The European Journal of Women's Studies. volum 12 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (2001) Hvem er jeg og hvem kan jeg være når jeg skriver? Om å skrive seg til erkjennelse, se med leserens blikk og framstå i forskerens posisjon som en forteller. Kvinneforskning. volum nummer 1, 2001.
    Vitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1998) Førtitre skriveråd. Skrivingens rom. Om å skrive fagtekster.
    Vitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1998) Å skrive om seg selv og å skrive for andre. Skrivingens rom. Om å skrive fagtekster.
    Vitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1996) Hvem snakker jeg med hos meg selv når jeg skriver, og hva har jeg å si andre? : om skriving som dobbel dialog. Skrivandet som redskap.
    Vitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1993) En saa kjønslig Bog kjender vi hidtil ikke i vor Literatur. Om respesjonen av Amalie Skrams roman Constance Ring. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning.
    Vitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1991) Subjektet, teksten og klasserommet. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning.
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Halse, Marte. (1992) Den prosessorienterte skrivekulturen - en kvinnekultur?. Norsklæreren.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1991) Nynorsken, kulturen og klasserommet. Norsklæreren.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1989) Hva har teksten på hjertet? Om hermeneutikk og skrivepedagogikk. Norsklæreren.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1987) "Det har noe med skaping å gjøre.". Norsklæreren.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1987) "Et fristed for tanken: Om loggskriving i skolen.". Norsklæreren.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1986) Behovet for å søke tilbake. Om Anne Karin Elstad og Innhaugfolket. Motskrift : tidsskrift for språk og litteratur.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1984) Senere Lena.Om Anne Karin Elstads Forfatterskap. Arena (Foreningen for kandidater med hovedfag i økonomiske og adm).
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1982) En psykoanalytisk tilnærming til Constance Ring. Motskrift : tidsskrift for språk og litteratur.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Halse, Marte. (1982) Om Amalie Skrams roman Constance Ring. Unitekst. Litterært Fagskrift.
    Populærvitenskapelig artikkel

Bøker

  • Halse, Marte. (1996) "Om skriving som dobbel dialog". I Ingegerd Bãckstrøm (red): Skrivandet som redskap. 1996.
    Fagbok
  • Halse, Marte; Hoel, Torlaug Løkensgard; Smidt, Jon. (1989) Skriving i skolen. 1989. ISBN 82-02-11731-3.
    Fagbok

Del av bok/rapport

  • Engdal, Marte. (2012) Om å skrive seg fram og ha lesere som venter på teksten - og om skrivelyst og skriveverksted på universitetet. Skrift som livstegn: Festskrift til Sissel Lie.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Halse, Marte. (2000) Råd til den utforskende skriver, eller: Om hvordan bruke logg, finne sin stemme og oppdra sine lesere. Fagskriving som dialog.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Halse, Marte. (2000) Skriving som samtale og erkjennelse. Å kunne henvende seg til Bakhtin for å se seg selv, finne ord og en egen posisjon å skrive fra. Fagskriving som dialog.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Halse, Marte. (1993) Loggen, novellen og jentene. Ansatser til en bakhtinsk lesing av en prosessorientert skrivekultur. Skrivepedagogisk fornying.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Halse, Marte. (1989) "Why shouldn't Johnny learn to write? Om forskning og skriveopplæring i California.". Skriving i skolen. Halvårsskrift for prosessorientert skrivepedagogikk.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

Rapport

  • Halse, Marte. (1995) Analyse av skriveerfaringer og skriveprosesser blant kvinnelige hovedfagsstudenter og doktorgradsstipendiater. 1995.
    Rapport
  • Evensen, Lars Sigfred; Halse, Marte; Hoel, Torlaug Løkensgard; Lorentzen, Rutt T.; Moslet, Inge; Smidt, Jon. (1991) Utvikling av skriftspråklig kompetanse. Forskningsbakgrunn og kunnskapsutfordringer. 1991. ISBN 82-7570-007-8.
    Rapport
  • Halse, Marte. (1991) Elevtekster i et tekstrom. 1991. ISBN 82-7570-014-0.
    Rapport
  • Halse, Marte. (1987) Innovasjon i klasserommet? En rapport om prosessorientert skrivepedagogikk. 1987.
    Rapport
  • Halse, Marte. (1981) Constance Ring en roman fra 1885 av Amalie Skram. En analyse. 1981.
    Hovedfagsoppgave

Formidling

2001

  • Vitenskapelig foredrag
    Halse, Marte. (2001) "Can we let go of the narrative - or will the narrative let go of us?,or: On the researcher as narrator, Ricoeur and girl's short stories". Genres and Discourses in Education, Work and Cultural Life: Encounters of Academic Disciplines on Theories and Practices.International,interdisciplinaray conference, nr. 3. . [Mangler data]; Oslo University College, May 13 - 16, 2001.
  • Vitenskapelig foredrag
    Halse, Marte. (2001) "Å tenke fra lærerens liv i forskerens posisjon, eller: Om forskeren som forteller og skriving som kunnskapspraksis. [Mangler data] . [Mangler data]; Uppsala universitet,Institutionen för nordiska språk,12-13 mars, 2001.

2000

  • Vitenskapelig foredrag
    Halse, Marte. (2000) Uten fortellingen er jeg ingen? Om fortellingens potensiale i arbeidet med å forme et selv og gripe den menneskelige erfaring. "Subjektdannelse, erfaring og skriftlig framstillingsform" . [Mangler data]; NTNU 25. oktober 2000.

1996

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Halse, Marte. (1996) Om å skrive vitenskapelig : hva gjør vi med skrivelysten på universitetet?. [Mangler data] . [Mangler data]; Kongsvold.

1993

  • Vitenskapelig foredrag
    Halse, Marte. (1993) Hem snakker jeg med hos meg selv når jeg skriver og hva har jeg å si til andre? Om skriving som dobbel dialog. Kunnskapsproduksjon: Forskersubjekt, kjønn og språk . [Mangler data]; Røros, september 1992.

1992

  • Vitenskapelig foredrag
    Halse, Marte. (1992) Den prosessorienterte skrivekulturen - en kvinnekultur?. Utdanningskultur og kjønn . [Mangler data]; Universitetet i Trondheim, 3. - 4. mars 1992.

1991

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Halse, Marte. (1991) Global interaksjon? Om barnetekster i symbolske og sosiale verdener. Foredrag om den amerikanske forskeren Anne Haas Dyson. SKRIVE-PUFF. Om amerikansk skriveforskning. . [Mangler data]; Universitetet I Trondheim, sept. 1991.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn