Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Markus Leithe-Lajord

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Markus Leithe-Lajord

Stipendiat
Institutt for lærerutdanning

markus.leithe-lajord@ntnu.no
97774958 104 Schnitlergården Kalvskinnet, Trondheim
Om Forskning Publikasjoner Formidling

Om

Jeg har bakgrunn som grunnskolelærer i barneskolen, hvor jeg har vært timelærer og kontaktlærer på alle trinn fra 1.-7. klasse.

Fra høsten 2021-våren 2024 jobbet jeg som universitetslektor i pedagogikk ved Nord Universitet hvor jeg primært underviste i Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. 

Fra høsten 2024 er jeg ansatt som doktorgradsstipendiat ved NTNU 

 

Forskning

Mine interesseområder er primært elevens skolehverdag, og hva skolens innhold og organisering kan ha å si for barna som tar del i den.

Andre interesseområder omfatter blant annet pedagogisk filosofi, lærerrollen, og utdanningspolitikk, da spesielt med fokus på hvordan internasjonale trender og strømninger påvirker norsk skole.

For tiden jobber jeg med doktorgradsprosjektet "Fadderpraksiser i barneskolen"

Doktorgradsprosjektet omdreiningspunkt er faddere og fadderordningen i norsk barneskole.
Fadderordninger er en utbredt praksis i den norske skolen. Eldre elever som får ulikt ansvar for førsteklassingene som starter på deres skole. Til tross for at dette er en svært utbredt praksis er den lite undersøkt og studert. Med Teorien om praksisarkitekturer som rammeverk vil dette prosjektet rette søkelyset på hva som kjennetegner fadderpraksiser i barneskolen og hvilke forhold som er av betydning for hvordan fadderpraksiser utfolder seg.

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2024

  • Leithe-Lajord, Markus; Taraldsen, Eldar; Olsen, Ninni Anita Rotmo. (2024) Lærerens oppgaver og ansvar. Nord universitet Nord universitet
    Fagbok
  • Bostrøm, Lena; Vestheim, Ole Petter; Hopperstad, Marit Holm; Ivarson, Lena; Svedin, Glenn; Leithe-Lajord, Markus. (2024) Lärare utan gränser: Attrahera, behålla och rekrytera lärare i Nordens Gröna Bälte. Mid Sweden University Mid Sweden University
    Rapport
  • Leithe-Lajord, Markus. (2024) «Skifte kjønn-dag» kan gjøre mer vondt enn godt. trønderdebatt.no
    Leserinnlegg
  • Leithe-Lajord, Markus. (2024) Lærere som kommer, og lærere som går.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Leithe-Lajord, Markus; Taraldsen, Eldar; Olsen, Ninni Anita Rotmo. (2024) Å skrive sin egen lærebok - et studentprosjekt om lærerens oppgaver og ansvar med utgangspunkt i skolens styringsverk.
    Innledning

2023

  • Leithe-Lajord, Markus. (2023) Skru av læringstrykket!.
    Kronikk

Tidsskriftspublikasjoner

  • Leithe-Lajord, Markus. (2024) «Skifte kjønn-dag» kan gjøre mer vondt enn godt. trønderdebatt.no
    Leserinnlegg
  • Leithe-Lajord, Markus. (2023) Skru av læringstrykket!.
    Kronikk

Bøker

  • Leithe-Lajord, Markus; Taraldsen, Eldar; Olsen, Ninni Anita Rotmo. (2024) Lærerens oppgaver og ansvar. Nord universitet Nord universitet
    Fagbok

Del av bok/rapport

  • Leithe-Lajord, Markus. (2024) Lærere som kommer, og lærere som går.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Leithe-Lajord, Markus; Taraldsen, Eldar; Olsen, Ninni Anita Rotmo. (2024) Å skrive sin egen lærebok - et studentprosjekt om lærerens oppgaver og ansvar med utgangspunkt i skolens styringsverk.
    Innledning

Rapport

  • Bostrøm, Lena; Vestheim, Ole Petter; Hopperstad, Marit Holm; Ivarson, Lena; Svedin, Glenn; Leithe-Lajord, Markus. (2024) Lärare utan gränser: Attrahera, behålla och rekrytera lärare i Nordens Gröna Bälte. Mid Sweden University Mid Sweden University
    Rapport

Formidling

2025

  • Faglig foredrag
    Leithe-Lajord, Markus. (2025) TPA, Codes, Classification and Framing. Pedagogy Education and Praxis Network International Meeting 2025 , Trondheim 2025-08-31 - 2025-09-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Leithe-Lajord, Markus. (2025) Different modalities of Cross-age buddy practices. ECER 2025 , Beograd 2025-09-07 - 2025-09-11
  • Poster
    Leithe-Lajord, Markus. (2025) Cross-Age Buddy Practices. NERA 2025 , Helsinki 2025-03-05 - 2025-03-07

2024

  • Poster
    Vestheim, Ole Petter; Leithe-Lajord, Markus; Hopperstad, Marit Holm; Emilsen, Kari; Selmer-Olsen, Maria; Ivarson, Lena. (2024) Teachers Without Borders. Nordic Educational Research Association , Malmø 2024-02-06 - 2024-03-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Leithe-Lajord, Markus. (2024) Lærere som kommer, og lærere som går. Nordic Educational Research Association , Malmø 2024-03-06 - 2024-03-08
  • Intervju
    Knudsen, Øyfrid Sudenius; Leithe-Lajord, Markus; Taraldsen, Eldar; Bjerkan, Emilie Holum; Tømte, Tarald Lium. (2024) Unikt studentprosjekt med fagbok og podkast. Nord.no Nord.no [null] 2024-04-24

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo