Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Kris Kalkman

Kris Kalkman

Førsteamanuensis
Institutt for lærerutdanning

kris.kalkman@ntnu.no
73559082 92019979 Gunnerus gate 1, Kalvskinnet
Publikasjoner Formidling

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2023

  • Kalkman, Kris; Høiseth, Marikken. (2023) Enhancing Seldom Heard Perspectives in Human-Centred Service Design for Health and Social Care Transformation. Human-Centered Service Design for Healthcare Transformation. Development, Innovation, Change.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2019

  • Kalkman, Kris. (2019) "Barnehagelivet er ikke en selvfølge". En kvalitativ studie innføringstilbudets formål og nyankomne barns tilvenning i barnehagen. Vente, håpe, leve. Familier på flukt møter norsk hverdagsliv.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kalkman, Kris; Kibsgaard, Sonja. (2019) Innledning. Vente, håpe, leve. Familier på flukt møter norsk hverdagsliv.
    Innledning
  • Kalkman, Kris; Kibsgaard, Sonja. (2019) Vente, Håpe, Leve - Familier på flukt møter norsk hverdagslivet. Universitetsforlaget. 2019. ISBN 9788215031477.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2018

  • Kalkmann, Kris. (2018) Inkludering av nyankomne barn i barnehagen - spenningsfeltet mellom tilhørighet, likeverd, solidaritet og makt. Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kalkmann, Kris; Clark, Alison. (2018) Here we like playing princesses - newcomer migrant children`s transitions within day care: exploring role play as an indication of suitability and home and belonging. Perspectives from young children on the margins.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2017

  • Kalkmann, Kris; Clark, Alison. (2017) Here we like playing princesses–newcomer migrant children’s transitions within day care: exploring role play as an indication of suitability and home and belonging. European Early Childhood Education Research Journal. volum 25 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kalkmann, Kris; Haugen, Gry Mette D.; Valenta, Marko. (2017) ‘They need to … ’: Exploring practitioners’ attitudes in relation to newcomer migrant children’s needs in Norwegian day care. Childhood. volum 24 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kalkmann, Kris; Hopperstad, Marit Holm; Valenta, Marko. (2017) ‘Do you want this?’ Exploring newcomer migrant girls’ peer reception in Norwegian day care: Experiences with social exclusion through the exchange of self-made artefacts. Contemporary Issues in Early Childhood. volum 18 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Kalkman, Kris; Hopperstad, Marit Holm; Valenta, Marko. (2015) It takes more than just saying hello. Recently arrived migrant children`s multimodal access strategies, and social positioning work in a Norwegian Kindergarten. Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Kalkmann, Kris; Clark, Alison. (2017) Here we like playing princesses–newcomer migrant children’s transitions within day care: exploring role play as an indication of suitability and home and belonging. European Early Childhood Education Research Journal. volum 25 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kalkmann, Kris; Haugen, Gry Mette D.; Valenta, Marko. (2017) ‘They need to … ’: Exploring practitioners’ attitudes in relation to newcomer migrant children’s needs in Norwegian day care. Childhood. volum 24 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kalkmann, Kris; Hopperstad, Marit Holm; Valenta, Marko. (2017) ‘Do you want this?’ Exploring newcomer migrant girls’ peer reception in Norwegian day care: Experiences with social exclusion through the exchange of self-made artefacts. Contemporary Issues in Early Childhood. volum 18 (1).
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Kalkman, Kris; Kibsgaard, Sonja. (2019) Vente, Håpe, Leve - Familier på flukt møter norsk hverdagslivet. Universitetsforlaget. 2019. ISBN 9788215031477.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Kalkman, Kris; Høiseth, Marikken. (2023) Enhancing Seldom Heard Perspectives in Human-Centred Service Design for Health and Social Care Transformation. Human-Centered Service Design for Healthcare Transformation. Development, Innovation, Change.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kalkman, Kris. (2019) "Barnehagelivet er ikke en selvfølge". En kvalitativ studie innføringstilbudets formål og nyankomne barns tilvenning i barnehagen. Vente, håpe, leve. Familier på flukt møter norsk hverdagsliv.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kalkman, Kris; Kibsgaard, Sonja. (2019) Innledning. Vente, håpe, leve. Familier på flukt møter norsk hverdagsliv.
    Innledning
  • Kalkmann, Kris. (2018) Inkludering av nyankomne barn i barnehagen - spenningsfeltet mellom tilhørighet, likeverd, solidaritet og makt. Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kalkmann, Kris; Clark, Alison. (2018) Here we like playing princesses - newcomer migrant children`s transitions within day care: exploring role play as an indication of suitability and home and belonging. Perspectives from young children on the margins.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kalkman, Kris; Hopperstad, Marit Holm; Valenta, Marko. (2015) It takes more than just saying hello. Recently arrived migrant children`s multimodal access strategies, and social positioning work in a Norwegian Kindergarten. Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Formidling

2022

  • Faglig foredrag
    Kalkman, Kris; Kibsgaard, Sonja. (2022) Vente, håpe, leve - familier på flukt møter norsk hverdagsliv. Friminuttet . NTNU; Lysholmbiblioteket. 2022-04-19 - 2022-04-19.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lyngseth, Else Johansen; Kalkman, Kris; Smeby, Kristine Warhuus; Schanke, Tuva. (2022) Norwegian caregivers’ perspectives on institutional practices and changes in childhood transitioning from kindergarten to school. NERA pre-konferansen 2022 . The Nordic Educational Research Association (NERA); Reyjarvik, Island. 2022-05-31 - 2022-06-01.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lyngseth, Else Johansen; Smeby, Kristine Warhuus; Kalkman, Kris; Schanke, Tuva. (2022) Norwegian parents' experiences of collaboration with ECEC and school in the transition to school. EECERA konference . European Early Childhood Education Research Association (EECERA); University of Strathclyde, Glasgow, UK. 2022-08-23 - 2022-08-26.

2019

  • Faglig foredrag
    Kalkman, Kris. (2019) Key note speaker at International Step by Step Association (June 2019) in the Netherlands. Theme: Early childhood and Care for Refugee Children. International Step by Step Association . International Step by Step Association; Leiden. 2019-06-17 - 2019-06-17.

2018

  • Faglig foredrag
    Kalkman, Kris. (2018) Barn med flyktningbakgrunn i barnehagen. PhD kurs . Nasjonal forskerskole for lærerutdanning; Trondheim. 2018-09-10 - 2018-09-10.
  • Faglig foredrag
    Kalkman, Kris. (2018) Deltakende forskning med unge barn som har flyktning bakgrunn. Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL). . NAFOL; Trondheim. 2018-08-20 - 2018-08-20.

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Kalkman, Kris. (2017) Barnehagen som en integrerings- og inkluderingsarena for nyankomne barn med flyktningbakgrunn. Kompetanse for Mangfold, erfaringsdeling og veier videre . OsloMet; Oslo. 2017-11-10 - 2017-11-10.
  • Faglig foredrag
    Kalkman, Kris. (2017) Barnehagen som integrerings- og inkluderingsarena for nyankomne barn med flyktningbakgrunn. Seminar om kulturelt mangfold i barnehagen . Universitet i Agder; Agder. 2017-08-15 - 2017-08-15.

2015

  • Poster
    Kalkman, Kris. (2015) Do you want this? – a study on the meaning of resettled migrant children’s gift offering in daycare. 25th EECERA ANNUAL CONFERENCE ‘INNOVATION, EXPERIMENTATION AND ADVENTURE IN EARLY CHILDHOOD' . EECERA; Barcelona. 2015-09-07 - 2015-09-10.

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Kalkman, Kris. (2013) Childhood and Migration. International Metropolis Conference . NTNU Samfunnsforskning avdeling Mangfold og Inkludering; Tampere. 2013-09-09 - 2013-09-13.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn