Katja Hakel
Om
STILLING:
Førstelektor i universitetspedagogikk
Merittert underviser 2022
Forskningsopphold ved University of Kansas, USA - 06/2022 - 06/2023
Undervisnings- og veiledningsoppgaver:
- Undervisning og veiledning innenfor pedagogisk FoU-arbeid for kvalifisering til førstelektor
- Undervisning og veiledning innenfor utdanningsfaglig basiskompetanse, herunder kollegaveiledning
- Undervisning og veiledning om universell utforming av lærings-, undervisnings- og vurderingsaktiviteter (Universal Design for Learning)
- UDLHE Digicon Conference Chair 2021-2024
- Veiledning og kompetanseheving med hovedvekt på NTNU i Ålesund og Gjøvik
- Førstelektorprogram for universitetslektorer ved NTNU i Ålesund og Gjøvik
Forskningsinteresser:
- Organisasjonslæring / kompetanseutvikling i kunnskapsorganisasjoner
- Den "andre karriereveien" - førstelektor- og dosentkvalifisering
- Universitetspedagogiske tilbud etter strukturreformen i UH-sektoren
- Universell utforming for læring
Utdanningsfaglig ledelse / prosjektledelse
Formelle og uformelle lederoppdrag og utdanningsprosjekter
2021-2024 Universal Design for Learning in Higher Education (UDLHE) – Digicon (Chair)
Chair for en årlig, internasjonal, fagfellevurdert og digital konferanse innenfor universell utforming i høyere utdanning. I 2022 hadde konferansen ca 250 deltakere fra Australia til USA, på ca 70 sesjoner over 3 dager. Jeg leder et team på circa 30 fagfeller som bidrar til planleggingen og gjennomføringen av konferansen, knyttet til Call for Proposal, Digital infrastruktur, Marketing, Sponsorship, Universell utforming/tilgjengelighet, Tech Support og Conference Moderation.
2020-2021 Førstelektorprogram NTNU i Ålesund og Gjøvik (leder)
Førstelektorprogram med seminarer og mentorordning for universitetslektorer ved NTNU i Ålesund og Gjøvik. I tillegg har jeg også tilbudt disse seminarer for universitetslektorer ved NTNU i Trondheim gjennom HR- og HMS-avdelingens Kompetanseutviklingsprogram for universitetslektorer i 2020. Jeg er også administrator i en facebookgruppe med 340 medlemmer, der jeg tilbyr veiledning og seminarer for førstelektorkandidater fra hele Norge.
2013-2020 Læringsassistentopplæring (LAOS) (leder)
Helinstitusjonell og systemrettet opplæring av læringsassistenter ved NTNU. Prosjektet innebar en revisjon av den tidligere opplæringen før 2013, og en oppskalering fra ca 140 deltakere per år til ca. 900 deltakere per år. Jeg fikk også studiebesøk blant annet fra pedagoger fra UiA, som innførte sin læringsassistentopplæring med bakgrunn i min modell.
2013-2016 Opplæringsprogram Prosjekt Innovativ Lektorutdanning (Prosjektil) (lederteam)
Tverrfakultært opplæringsprogram for emneansvarlige innenfor lektorutdanningen ved NTNU. Prosjektet var ett av fire prosjekter som fikk midler fra utlysningen for innovative utdanningsprosjekter ved NTNU i 2012/2013.
2013-2016 Tekped – læringsarena om undervisningsteknologi og pedagogikk
Pedagogisk og teknologisk utviklingsprosjekt innenfor kvalifiseringsstilling til førstelektor, i samarbeid med Multimediesenteret ved NTNU.
Resultatet av prosjektarbeidet er en læringsarena for universitetspedagogisk og teknologisk kompetanseheving av ansatte ved NTNU. Tekped ble senere utvidet til den nå årlige nasjonale konferansen Læringsfestivalen.
2009-2012 Studentgruppe for Alternativ undervisning (AltUnd)
Prosjektarbeid innenfor undervisningskvalitet ved NTNU
Prosjekter jeg bidro til var relatert til emneevalueringsverktøy/KVASS, perspektivemner i sivilingeniørutdanning, videoopptak av forelesninger (i samarbeid med Multimediesenteret ved NTNU).
Utdanningsfaglig samarbeid, verv og oppdrag (nasjonalt og internasjonalt)
Samarbeid, verv og oppdrag knyttet til utdanningsfaglige prosesser
2023 Maritimt Førstelektorprogram (MARKOM)
Veiledning og seminar i forbindelse med utarbeidelsen av et tverrinstitusjonelt førstelektorprogram innenfor maritime utdanninger ved NTNU, UiT, USN og HVL
2023 Dronning Maud Minnes Høgskole (DMMH) - Merittering
Eksternt komitemedlem for vurdering av søknad om merittert underviser
2022-2023 Forening for førstelektorer og dosenter
Medlem i interimsstyret frem til konstituerende generalforsamling på dosentkonferansen i mars 2023.
2022-2023 AHEAD - Association for Higher Education Access & Disability (Irland)
Fagfellevurdering for John Kelly Award for Universal Design in Further and Higher Education
2022 Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU
Medlem av bedømmelseskomite for førstelektoropprykk
2021-2022 Fagfellevurderinger
Fagfellevurdering av innsendte bidrag til Nordic Journal of STEM Education og Fjordantologien (proceedings etter Fjordkonferansen)
2020-2022 Universitetet i Sørøst-Norge (USN) - Merittering
Eksternt komitemedlem for vurdering av søknad om merittert underviser
2020-2021 UDLHE Digicon (internasjonal konferanse)
Co-chair for Call for Papers og fagfellevurdering av innsendte bidrag
2020 Quantum 10 - Equity in Education (internasjonal konferanse)
Medlem i arrangementskomité og co-chair for Call for Papers og fagfellevurdering av innsendte bidrag
2020 Pilotering av prosjekter for digitalisering av utdanning (AD-fakultet, NTNU)
Ekstern representant for Uniped i vurdering og rangering av søknader
2018-2020 Universell utforming for utdanningssektoren (Digitaliseringsdirektoratet)
Kvalitetssikring og utprøving av veiledningsmateriell for UH-sektoren
2017-2019 Norsk nettverk for universitets- og høgskolepedagogikk
Styremedlem, webansvarlig og medarrangør av nettverkets konferanser og samlinger
2013-2017 Studieprogramråd for fremmedspråk – Institutt for språk og litteratur (HF)
Ekstern representant
2015 Nordisk nettverkskonferanse Grounded Theory
Medlem i arrangementskomité
2014-2015 Læringsfestivalen 2015 – Nasjonal konferanse for UH-sektoren
Medlem i kjernearbeidsgruppe og programråd
2014 Mangfoldsprosjekt og nasjonal mangfoldskonferanse
Medlem i arrangementskomité
2013-2014 Nasjonal arbeidsgruppe «Databank for digitale læringsressurser» - BIBSYS
NTNUs representant for vitenskapelige ansatte
2013-2014 Tekped 2014 – Fagdag om undervisningsteknologi og pedagogikk (NTNU)
Medlem i arrangementskomité
2013 Tekped 2013 – Fagdag om undervisningsteknologi og pedagogikk (NTNU)
Medlem i arrangementskomité
Forskning
Aktuelle forskningsprosjekter
Forskningsprosjekter innenfor utdanningsfaglige/universitetspedagogiske emner
Forskningsinteresser:
- Organisasjonslæring / kompetanseutvikling i kunnskapsorganisasjoner
- Den "andre karriereveien" - førstelektor- og dosentkvalifisering
- Universitetspedagogiske tilbud etter strukturreformen i UH-sektoren
- Universell utforming for læring
2022-2023 Forskningsopphold
University of Kansas, Department of Special Education (USA). Målet med forskningsoppholdet er å styrke nettverksarbeidet innenfor Universell utforming / spesialpedagogikk innenfor skoleverket og høyere utdanning, samt fordype meg i forskning om implementeringsstrategier i kunnskapsorganisasjoner/lærende organisasjoner, herunder:
- Kompetansehevingstilbud og deres effekt på faglæreres bruk av universell utforming i sin undervisningspraksis
I forskningsprosjektet undersøker jeg hvilken effekt ulike kompetansehevingstilbud har hatt på faglæreres bruk av universell utforming for læring i sin undervisningspraksis, og hvordan kompetansehevingstilbud bør være utformet for en mer langvarig implementering i organisasjonen. Resultatene fra dette prosjektet vil gi viktig kunnskap for implementeringen av lignende nasjonale politikker ved NTNU (f.eks. GDPR, Lov om målbruk), og for andre kompetansehevingstilbud fra Uniped. Metode: spørreundersøkelser, intervjuer
Planlagte resultater: 1-2 fagfellevurderte vitenskapelige artikler, seminar med Uniped/ Læringssenteret/ Tilretteleggingstjenesten og prorektors stab ved NTNU.
- Studenter som bidragsytere i implementeringen av universell utforming for læring
I forskningsprosjektet intervjuet jeg 10 fokusgrupper som består av studenter i mitt masteremne «Eksperter i Team – et inkluderende læringsmiljø». Målet er å undersøke i hvilken grad studenter kan være bidragsytere i arbeidet med universell utforming og et inkluderende læringsmiljø ved NTNU, ved at studentene selv identifiserer problemområder og tiltak til løsninger.
Planlagte resultater: 1-2 fagfellevurderte vitenskapelige artikler og konferansebidrag, seminar med Uniped/ Læringssenteret/ Tilretteleggingstjenesten ved NTNU.
2021-2023 Tolkning av kriterier for førstelektoropprykk
Forskningsprosjekt I samarbeid med Yngve Nordkvelle (professor i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet) og Stig Eriksen (førstelektor i veiledningspedagogikk ved Høgskolen i Innlandet).
I forskningsprosjektet analyserte vi 31 førstelektorsøknader med tilhørende komitevurderinger fra ulike institusjoner i Norge, med hensyn til hvordan søkere og komiteer tolker og anvender kriteriene for førstelektoropprykk som angitt i Forskrift om ansettelse og opprykk og Veiledende retningslinjer for søknad og vurdering av søknad fra UHR.
Resultat: 1 rapport, 2 vitenskapelige konferansebidrag, 1 vitenskapelig temaseminar. Planlagt: 1 fagfellevurdert artikkel, evt. ny veileder for søkere og komiteer i samarbeid med UHR.
2020-2023 Strukturreformen i UH-sektoren og dens betydning for universitetspedagogisk oppfølging ved desentraliserte læresteder
Forskningsprosjekt i samarbeid med Tor Jørgen Schjelde (Førstelektor i organisasjons-utvikling, UiT Harstad).
I dette forskningsprosjektet har vi intervjuet 29 ledere, ansatte og universitetspedagoger ved NTNU og UiT. Vi ønsker å belyse hvordan strukturreformen i høyere utdanning har påvirket den universitetspedagogiske oppfølgingen av ansatte ved de tidligere høyskolene i Ålesund, Gjøvik, Harstad, Narvik og Alta. Målet er å kunne foreslå en fremtidig organisering som ivaretar behovet for kompetanseutvikling for ansatte ved disse lærestedene, men som også tar hensyn til den organisatoriske strukturen i den fusjonerte kunnskapsorganisasjonen.
Planlagte resultater: 1-2 fagfellevurderte vitenskapelige artikler, konferansebidrag, 1 temaseminar, evt. workshops for universitetspedagogiske enheter ved NTNU og UiT.
2020-2022 Førstelektorkvalifisering ved NTNU
Forskningsprosjektet i samarbeid med Kristin Skjeldestad (HR-og HMS-avdeling ved NTNU) og Kari Smith (professor ved Institutt for Lærerutdanning, NTNU)
Vi undersøkte universitetslektorers vilkår og rammer for kvalifisering, samt behov for kompetanseutvikling og evaluering av ulike kompetanseutviklingstilbud for ansatte i kunnskapsorganisasjoner. Metode: spørreundersøkelser, intervjuer, evalueringer
Resultat: 1 fagfellevurdert vitenskapelig artikkel, 1 rapport, 2 kronikker
Publikasjoner
Formidling og publikasjoner
Publikasjoner som omhandler utdanningsfaglige emner/temaer.
Om universell utforming for læring
2022 Hakel, K. (Host). (2022). Digicon 2022 - A Live Podcast on International Perspectives on Universal Design for Learning. UDLHE Network Digicon konferanse. 2022-10-18 – 2022-10-20. [Audio podcast]
2022 Ali, A., Hakel, K., & Ristow, A. M. (2022). UDL Implementation Policies in Higher Education – How Does Our Negligence Affect Our Students?. UDL-IRN Summit, Universal Design for Learning - Implementation and Research Network. 2022-03-31 – 2022-04-01. (fagfellevurdert internasjonal konferanse)
2022 Hakel, K. (2022). UDL Implementation in Higher Education – Students as Partners in a Real Bottom-up Approach?. UDL-IRN Summit, Universal Design for Learning - Implementation and Research Network. 2022-03-31 – 2022-04-01. (fagfellevurdert internasjonal konferanse)
2021 Ristow, A.M.; Hakel, K. (2021). Design Thinking as an Intentional Approach to Course Development with UDL. UDLHE Digicon 2021 - Guiding this Moment in Higher Education. UDLHE Network Digicon konferanse. 2021-02-04 – 2021-02-05. (fagfellevurdert internasjonal konferanse)
2019 Hakel, K. (2019). Universell utforming og universitetspedagogikk - en balanseakt. Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø 2019, Trondheim. 2019-10-29 – 2019-10-30. (faglig bidrag)
2018 Hakel, K. (2018). Enklere enn du tror – universell utforming ved bruk av e-læringssystemene Blackboard og Canvas. Læringsfestivalen, Trondheim. 2018-05-03 – 2018-05-04. (fagfellevurdert nasjonal konferanse)
Om førstelektor-dosent-stigen
2023 Eriksen, S.; Hakel, K.; Nordkvelle, Y.T.. (2023). Innfør profesjonsdoktorgrad!. Forskerforum, 55(6), 40-41
2023 Hakel, Katja; Eriksen, Stig; Nordkvelle, Yngve Troye. (2023) Kvalifisering til førstelektor - en analyse av søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene. Høgskolen i Innlandets oppdragsserie, nr. 14-2023. (forskningsrapport)
2023 Eriksen, Stig; Hakel, Katja; Nordkvelle, Yngve Troye. (2023) Kvalifisering til førstelektor - en analyse av søkeres og komiteers anvendelse av førstelektorkriteriene. Dosentkonferansen 2023; Universitetet i Agder. 2023-03-16 - 2023-03-17. (vitenskapelig foredrag på nasjonal konferanse)
2022 Eriksen, Stig; Hakel, Katja; Nordkvelle, Yngve Troye. (2022) Kvalifisering til førstelektor - en analyse av søkeres og komiteers anvendelse av førstelektorkriteriene. Temaseminar . Norsk nettverk for universitets- og høgskolepedagogikk; uhped.no. 2022-09-14 - 2022-09-14. (vitenskapelig seminar)
2022 Hakel, Katja; Eriksen, Stig; Nordkvelle, Yngve Troye. (2022) Merits of Teaching in Higher Education. ECER Plus. EERA; Yerevan. 2022-09-01 - 2022-09-10. (fagfellevurdert internasjonal konferanse)
2022 Hakel, Katja; Skjeldestad, Kristin. (2022) Førstelektorkvalifisering ved NTNU - Grunnlag for førstelektorkvalifisering, gjennomførte tilbud ved NTNU og anbefalinger for veien videre. IPLs rapportserie, NTNU, nr. 8-2023. (evalueringsrapport)
2021 Hakel, Katja. (2021) Det er noe fundamentalt feil med doktorgradsdesignet i Norge. Forskerforum.no (intervju)
2021 Hakel, Katja. (2021) Forskjellen mellom å disputere og å rykke opp som førstelektor. www.universitetsavisa.no (leserbrev)
2021 Hakel, Katja. (2021) Én grad for alle. Forskerforum. (intervju)
2021 Hakel, Katja; Smith, Kari; Skjeldestad, Kristin. (2021) Om du ikke har ph.d., er du ingenting i dette systemet. Forskerforum.no. (kronikk)
2021 Hakel, K.; Smith, K.; Skjeldestad, K. (2021) Universitetene må satse på lektorene. Forskerforum; Volum 53.(3) s. 38-39. (kronikk)
2020 Smith, K., Hakel, K., & Skjeldestad, K. (2020). Universitetslektorer – en neglisjert profesjonsgruppe? Uniped, 43(4), 280-297. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2020-04-02 (fagfellevurdert vitenskapelig artikkel)
Om læringsassistenter og studenters læring
2019 Hakel, K. (2019). Learning Assistants as Key Partners in the Scholarship of Teaching and Learning. Third EuroSoTL Conference: Exploring new fields throught the scholarship of teaching and learning, Bilbao. 2019-06-13 – 2019-06-14. https://www.ehu.eus/documents/8301386/10560621/Actas-EuroSoTL-Conference-2019.pdf/1a7d5867-e222-4aab-6f92-a7948f1fbd67 (fagfellevurdert internasjonal konferanse, med fagfellevurderte proceedings)
2018 Hakel, K. (2018). Studenter som læringsassistenter - status, muligheter og erfaringer ved norske UH-institusjoner. Læringsfestivalen 2018, Trondheim. 2018-05-03 – 2018-05-04. (fagfellevurdert nasjonal konferanse)
2017 Hakel, K. (2017). Læringsassistenters plass i kvalitetssystemer. Uniped, 40(01), 54-67. https://doi.org/10.18261/ISSN.1893-8981-2017-01-05 (fagfellevurdert vitenskapelig artikkel)
2016 Hakel, K. (2016). Institution-wide training programmes for learning assistants as a means to enhance educational quality?. ICED 2016 - Ethics, care and quality in educational development, Cape Town. 2016-11-22 – 2016-11-25. http://hdl.handle.net/11250/2470961 (fagfellevurdert internasjonal konferanse, med fagfellevurderte proceedings)
2014 Hakel, K. (2014). Fra visjon til stagnasjon? Om bruken av læringsassistenter for å kvalitetssikre høyere utdanning. NU2014, Umeå, Sverige. 2014-10-08 – 2014-10-08. (fagfellevurdert internasjonal konferanse)
Om teknologi for undervisning, læring og vurdering
2015 Hakel, K. (2015). Oscillating between Conservation and Investment: A Grounded Theory of Students’ Strategies for Optimizing Personal Resources. The Grounded Theory Review, 14(1). http://www.groundedtheoryreview.com/ (fagfellevurdert vitenskapelig artikkel)
2015 Hakel, Katja. (2015) Eksisterer den "digitale" studenten? Om studenters prioriteringer og personlige ressurser. Læringsfestivalen 2015 . NTNU; Trondheim. 2015-05-04 - 2015-05-05. (fagfellevurdert nasjonal konferanse)
2014 Hakel, Katja. (2014) Databank for digitale læringsressurser - et brukerperspektiv. BIBSYS-konferansen 2014. BIBSYS; Trondheim. 2014-03-11 - 2014-03-12. (invitert faglig bidrag)
2014 Hakel, Katja. (2014) Hvordan bruke MOOC i campusundervisningen?. MOOC-arbeidsseminar . NTNU Videre; Trondheim. 2014-06-04 - 2014-06-04. (faglig bidrag)
2014 Hakel, Katja; Høivik, Tonje Mogstad. (2014) Tekped Webportal - Læringsarena for undervisningsteknologi og pedagogikk. NTNU Multimediesenter og Uniped. 2014 (nettsted)
2014 Hakel, Katja; Høivik, Tonje Mogstad. (2014) Tekped fagdag 2014 - Om Lecturetools og tekped-webportal. Tekped - Fagdag for undervisningsteknologi . NTNU Multimediesenter; Trondheim. 2014-05-05 - 2014-05-05. (fagdag)
2013 Hakel, Katja. (2013) MOOC kan ikke erstatte gradsstudier. Forskerforum. 2013-12-02. (kronikk)
2013 Hakel, Katja. (2013) TekPed2013 - Introduksjon i Student Response Systems. TekPed2013 - Fagdag om bruk av ny undervisningsteknologi . NTNU videre, Uniped, Multimediesenteret, AV-tjeneste; NTNU, Trondheim. 2013-05-30 - 2013-05-30. (fagdag)
2013 Hakel, Katja. (2013) Tre myter om MOOC. Universitetsavisa. (kronikk)
Undervisning
Emner
Undervisning
Relevant praktisk-pedagogisk kompetanse innenfor undervisning
2023 Førstelektorworkshops Høyskolen Kristiania, School of Communication, Leadership and Marketing
Workshopsserie og veiledningstimer for høyskolelektorer ved School of Communication, Leadership and Marketing, våren 2023.
2022 Førstelektorworkshops UiA, Institutt for pedagogikk
Workshopsserie for universitetslektorer ved Institutt for pedagogikk ved UiA, høsten 2022.
2021-d.d. PED3804 Et inkluderende læringsmiljø for alle studenter
Faglærer/emneansvarlig for masteremne på 7,5 ECTS
2020-2021 Utdanningsfaglig basiskompetanse - kullansvarlig
Kullansvarlig for deltakere på utdanningsfaglig basiskompetanse i Ålesund (H2021, 25 deltakere og H2020, 21 deltakere) og Gjøvik og Høgskolen i Innlandet (V2021, 43 deltakere)
2019-2020 Utdanningsfaglig basiskompetanse - Fordypningsmodul
Fordypningsmodul for ansatte i Universell utforming for læring (20 timer per semester)
2018-2019 Universell utforming for læring - Workshops
Kompetansebygging for ansatte ved NTNU i Ålesund og NTNU på Gjøvik om Universell utforming for læring. Heldagsworkshops rettet inn mot både institutter, men også spesifikke målgrupper (f.eks. norskspråklige/internasjonale faglærere, studieveiledere/admin)
2016-d.d. Utdanningsfaglig basiskompetanse - samling
Undervisning av ansatte om Universell utforming for læring
2013-2015 Pedagogisk utviklingsprogram i universitetspedagogikk (Pedup) - samling
Undervisning av ansatte om IKT for undervisning, læring og vurdering
Sensurarbeid
Sensurarbeid i studiepoenggivende emner
2021-d.d. Sensor i eget emne PED3804 Et inkluderende læringsmiljø (Vår 2021 og Vår 2022)
Medsensor i emnet SOS3800 Samfunnsløsninger mot antibiotikaresistens (Vår 2021) og ISA3800 Innovasjon i offentlig sektor (Vår 2022)
Veiledning
Veiledning
Relevant praktisk-pedagogisk kompetanse innenfor veiledning
2021-d.d. Førstelektorveiledning
Individuell veiledning av førstelektorkandidater ved NTNU og ved ulike UH-institusjoner ifm. nasjonal facebookgruppe for førstelektorkandidater (bl.a. USN, UiA, INN, HVL, HK, ONH, LDH).
2013-d.d. Kollega- og prosjektveiledning (utdanningsfaglig basiskompetanse)
Kollegaveiledning og veiledning på pedagogisk utviklingsprosjekt, ca. 8-10 personer hvert semester. I 2020-2021 hadde jeg ansvar for kollega- og prosjektveiledning for hele kullet i Ålesund og Gjøvik (mellom 21-43 personer hvert semester).