Bakgrunn og aktiviteter

 

Spesialfeltet mitt er det som skjer i skjæringspunktet mellom medier og journalistikk på den ene siden, og kommersiell og digital utvikling på den andre siden. Hvordan endrer mediene seg i en tid med digital transformasjon og markedsmessige omveltninger? Og hva slags innovasjoner skjer i media i denne utviklingen? Medielederens perspektiv er ofte fremtredende i min forskning.

Temaer her er blant annet endringer i journalistikken og i media, digital medieutvikling, medieledelse, strategier i media, kommersiell påvirkning på journalistikken, innovasjon og entreprenørskap i media, produktutvikling i media, endringer i journalistikken som samfunnsinstitusjon, inntekter i digitale medier - og pågående forskning om innholdsmarkedsføring (content marketing).

Mine studenter lærer å utvikle og lede innovative medieprosjekter - i teori og praksis.

Ved siden av dette har jeg også et engasjement for medier, globalisering og den tredje verden.

Utdanning: 

Doktorgrad i medievitenskap fra Universitetet i Oslo, 2012, med avhandlingen Journalistikk for markedet. Redaksjonell produktutvikling i VG og Aftonbladet på papir og nett 1995-2010 (tilgjengelig her). 

Master i International Relations fra United States International University (USIU) i Nairobi, 2005, med avhandlingen Press Freedom and Globalisation (publisert av International Press Institute, IPI, her).

Bachelor som Diplomøkonom, Handelshøyskolen BI, 1991. Grunnfag fra Menighetsfakultetet, 1992, Exphil fra Universitetet i Oslo 1991, og ettårsstudium i journalistikk fra Gimlekollen Mediesenter, 1986. Universitetspedagogikk fra Universitetet i Oslo, 2013.

Arbeid: 

2013-dd: Førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon, Høgskolen i Gjøvik, fra 2016 NTNU. Studieprogramansvarlig.

1986-2009: I hovedsak journalistisk og medierelatert arbeid. Det inkluderer bl.a. sjefredaktør og adm.dir. i Stavanger Aftenblad, og lederstillinger i Aftenposten og Dagbladet. Journalistisk praksis fra bl.a. Forsvarets Forum, Folkets Framtid, Fædrelandsvennen, Tønsbergs Blad og Sandefjords Blad.

2005: Underviste i global journalism ved Universitetet i Addis Abeba i en kort periode.

Verv: bl.a. hovedstyreleder i stiftelsen Signo, styremedlem i mediekonsernet Mentor Medier og i mediehuset Vårt Land, varamedlem i Stiftelsen Asker og Bærums Budstikke. 

Tidligere verv: bl.a. leder i bransjeforeningen Netthoder (NONA), styremedlem i Scanpix Norge, styremedlem i Fritz Moens forskningsfond, medlem i ressursutvalg om tekstreklame for generalsekretæren i Norsk Presseforbund, medlem i redaksjonsrådet for Bistandsaktuelt, nestleder i Jar menighetsråd, presseansvarlig for Ski-NM (2010).

Akademiske verv: Bokmeldingsredaktør i Norsk medietidsskrift (NMT), styremedlem i Senter for tverrfaglig medieforskning (STM).

Utmerkelser:

  • Tildelt «Prisen for fremragende studiekvalitet» av Høgskolen i Gjøvik, 2014.
  • Tildelt «Top Student Award» blant masterstudenter, USIU, 2005.

Forskningsresultater o.a. registrert i Cristin.no, se her

Siste vitenskapelige bok:  Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis, Cappelen Damm Akademisk, 2016. Boken er publisert som open access og kan lastes ned gratis som ebok her.

Siste vitenskapelige artikkel:  «Tekstreklame. Digitaliseringen løfter frem igjen journalistikkens eldste problem», Nordicom Information, 2016 (temanummer om Journalistikens ekonomiska utmaningar), gå til artikkel her.

Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid

Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen

Tidsskriftspublikasjoner

Bøker

Del av bok/rapport

  • Barland, Jens. (2016) Innholdsmarkedsføring – trend, konsept og kontekst. Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis..
  • Barland, Jens. (2016) Konflikter mellom journalistikk og innholdsmarkedsføring. Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis..
  • Barland, Jens. (2015) Jurnalistikk som selger. Entreprenørskap og ledelse i media.
  • Barland, Jens. (2015) Redaktørene får tøffere krav fra begge sider. Entreprenørskap og ledelse i media.
  • Vaagan, Robert Wallace; Barland, Jens. (2015) Entreprenørskap og ledelse i media. Entreprenørskap og ledelse i media.
  • Bang, Tor; Barland, Jens; Krumsvik, Arne H.; Roppen, Johann; Solvoll, Mona K. (2014) Brukerinvolvering: fra passive mottakere til aktive produsenter. Medieøkonomi: Konflikt og samspill.
  • Barland, Jens. (2014) Medieproduktet – Økonomisk logikk i journalistens hverdag. Medieøkonomi: Konflikt og samspill.
  • Barland, Jens. (2014) Samfunnsregnskapet ble utviklet av lokalavisene. Innovasjon og verdiskaping i lokale medier.
  • Barland, Jens. (2012) Fet av slanking. Om VGs Vektklubb. Nytt på nett og brett. Journalistikk i forandring.

Rapport/avhandling