Gunnar Engvik
Om
Publikasjoner
2020
-
Engvik, Gunnar;
Lekang, Trond.
(2020)
Ledelse av lokal kunnskapsutvikling: en case-studie med fire skoleledere i en 1.-10.-trinnsskole.
Ledelse innenfra.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Slettbakk, Åse;
Engvik, Gunnar.
(2020)
Sosiale nettverk og skoleutvikling.
Ledelse innenfra.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Østern, Maria Anna-Lena Viola;
Engvik, Gunnar;
Hansen, Kari.
(2020)
Teori om praksisarkitektur i skolebasert videreutdanning av praksislærere ved en universitetsskole – en studie av responssløyfer mellom praksis og praksisarkitektur i to studentoppgaver.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
volum 104 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Østern, Maria Anna-Lena Viola;
Svedlin, Renata;
Engvik, Gunnar.
(2020)
Partnerskap inom lärarutbildning i Norge och Finland: historiska förutsättningar för og praktiklärares förståelse av professionell handledning.
Acta Didactica Norden (ADNO).
volum 14 (2).
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Engvik, Gunnar.
(2019)
Teacher Induction at NTNU.
Servant of the school: Building teacher education in Mid-Norway, 1998-2018.
Faglig kapittel
-
Engvik, Gunnar.
(2019)
Videreutdanning i hundre.
Skole i hundre.
Faglig kapittel
-
Morud, Elin Bø;
Engvik, Gunnar.
(2019)
Skolebasert videreutdanning for praksislærere Utvikling i praksisveiledningen og i skolehverdagen gjennom bruk av «Lesson Study»? En case fra praksislærerutdanningen ved én av NTNUs universitetsskoler.
Paideia.
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Aarseth, Wenche Kristin;
Engvik, Gunnar.
(2018)
Vi er i ferd med å få en lederkultur basert på frykt.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Dahl, Thomas;
Engvik, Gunnar.
(2018)
Universitets- og høgskolemiljøenes involvering i satsingen - læring i UH-sektoren og i skolene?.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dahl, Thomas;
Postholm, May Britt;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita.
(2018)
Forskningens design.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2018)
Hvordan forstår lærere utfordringer i praksisopplæringen? En studie av eksamenstekster.
NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk.
volum 3 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Engvik, Gunnar;
Dahl, Thomas;
Normann, Anita;
Postholm, May Britt.
(2018)
Ungdomstrinn i utvikling - hva har forskningsrapporter, evalueringer og erfaringer vist så langt?.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2018)
Innledning.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2018)
Lærerutdanning, nasjonale sentre og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer for og organisering av framtidig utviklingsarbeid.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2018)
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245023671.
Vitenskapelig antologi
2017
-
Dahl, Thomas;
Postholm, May Britt;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita;
Strømme, Alex.
(2017)
Skolebasert kompetanseutvikling - veien til skoleutvikling og utvikling av undervisningspraksis?.
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2017)
Betydningen av nettverk for nye rektorer.
Kunnskap for en bedre skole. Etter- og videreutdanning som strategi..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar;
Emstad, Anne Berit.
(2017)
The importance of school leaders' engagement in socialising newly qualified teachers into the teaching profession.
International Journal of Leadership in Education.
volum 20 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Engvik, Gunnar;
Østern, Anna-Lena.
(2017)
Utdanning av praksislærere ved NTNUs universitetsskoler i 2016.
2017. ISBN 978-82-7923-085-4.
Rapport
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita.
(2017)
Forskningens design.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita;
Strømme, Alex.
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger.
Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215027876.
Vitenskapelig antologi
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita;
Strømme, Alex.
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling, lesing, skriving og regning. Funn og fortellinger.
Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215028668.
Vitenskapelig antologi
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Forord.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
publications.POPVIT_KAPITTEL
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Innledning.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Faglig kapittel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Lærerutdanning, nasjonale sentra og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer og organisering av framtidig utviklingsarbeid.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
2017.
Rapport
2016
-
Engvik, Gunnar.
(2016)
Grunnlagsdokumenter for vurdering i grunnutdanningen.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2016)
Skoleledelse og utvikling av vurderingskompetanse.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2016)
Skolens yrkeskultur som grunnlag for veiledning og læring i lærernes første yrkesår.
Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2016)
Vurdering for læring i kroppsøving.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar.
(2016)
FIVIS: Problemstillinger, metoder og datakilder.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Østern, Anna-Lena;
Engvik, Gunnar.
(2016)
Perspektiver på veiledningspraksiser i bevegelse.
Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv.
Faglig kapittel
-
Østern, Anna-Lena;
Engvik, Gunnar.
(2016)
Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv.
Fagbokforlaget. 2016. ISBN 9788245017816.
Vitenskapelig antologi
2015
-
Engvik, Gunnar;
Dons, Carl Fredrik;
Lyngsnes, Kitt;
Myhre, Hege;
Fjørtoft, Henning.
(2015)
Utviklingsprosesser i Ungdomstrinn i utvikling. En studie av skolebasert kompetanseutvikling med et utvalg skoler i Trøndelag, pulje 2.
2015.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Gjølme, Egil Galaaen.
(2015)
Strategisk ledelse av videregående skoler med spisset toppidrett.
Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
2014
-
Dahl, Thomas;
Engvik, Gunnar;
Holter, Trine.
(2014)
Kartlegging av kompetansemiljøenes arbeid med skolebasert kompetanseutvikling - høsten 2013.
2014.
Rapport
-
Engvik, Gunnar.
(2014)
Anmeldelse av boken Kriteriebasert vurdering.
FoU i praksis.
Anmeldelse
-
Engvik, Gunnar.
(2014)
Nyutdannede lærere og klasseledelse - et individuelt anliggende?.
Ledelse og læring i skolen.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2014)
The importance of networks for newly qualified teachers in upper secondary education.
Educational Research.
volum 56 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2014)
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
2014.
Rapport
-
Engvik, Gunnar.
(2014)
Yrkesfaglige elevers motivasjon for å lære.
Endring av praksis i klasserommet. En artikkelsamling om utviklingsarbeid, samarbeid, erfaring og forskning.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar;
Dons, Carl Fredrik;
Fjørtoft, Henning;
Bysveen, Åslaug.
(2014)
Utviklingsprosesser i Ungdomstrinn i utvikling. En studie av skolebasert kompetanseutvikling med et utvalg skoler i Sør-Trøndelag, pulje 1.
2014.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Emstad, Anne Berit.
(2014)
Skoleledelse og nyutdannede lærere.
Ledelse og læring i skolen.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer.
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
Vitenskapelig kapittel/artikkel
2013
-
Engvik, Gunnar.
(2013)
Nyutdannede lærere og klasseldelse.
Klasseledelse - for elevenes læring.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar;
Dahl, Thomas;
Fjørtoft, Henning;
Postholm, May Britt;
Wæge, Kjersti.
(2013)
Å bidra til skolebasert kompetanseutvikling. En kartlegging av lærerutdanningsinstitusjoners ressurser.
Akademika forlag. 2013. ISBN 9788232102891.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Hestbek, Tine Arntzen;
Hoel, Torlaug Løkensgard;
Postholm, May Britt.
(2013)
Klasseledelse - for elevenes læring.
Akademika forlag. 2013. ISBN 978-82-321-0054-5.
Vitenskapelig antologi
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
Vurderingskompetanse må inn i skolefagene.
Forskning.no.
Kronikk
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun.
(2013)
Oppsummerende drøftinger.
Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Lysne, Dag Atle;
Engvik, Gunnar.
(2013)
Skolebasert kompetanseutvikling. Piloten i Midt-Norge 2012/2013. En kvalitativ kasusstudie av faktorer som hemmer og fremmer læring.
2013.
Rapport
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Engvik, Gunnar;
Fjørtoft, Henning;
Irgens, Eirik Johannes;
Sandvik, Lise Vikan;
Wæge, Kjersti.
(2013)
En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av piloten for den nasjonale satsingen på skolebasert kompetanseutvikling.
Akademika forlag. 2013. ISBN 9788232103096.
Vitenskapelig monografi
-
Postholm, May Britt;
Engvik, Gunnar;
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan;
Wæge, Kjersti;
Irgens, Eirik J.;
Dahl, Thomas.
(2013)
En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av den skolebaserte kompetanseutviklingen på ungdomstrinnet i piloten 2012/2013.
2013.
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar.
(2013)
Ledelse av utviklingsarbeid i vurdering Vurderingspraksiser i kroppsøvingsfaget Oppsummerende drøftinger.
2013.
Rapport
2012
-
Engvik, Gunnar.
(2012)
Betydningen av nettverk for nyutdannede lærere i videregående opplæring.
Læreres læring og ledelse av profesjonsutvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2012)
Instructional Leadership.
Læreres læring og ledelse av profesjonsutvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2012)
Reiser: det vart det største underet i livet mitt: Per og Kanutte Engvik - livsvalg og slektslinjer.
2012. ISBN 9788299919500.
Fagbok
-
Engvik, Gunnar.
(2012)
Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
2012.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Dobson, Stephen R;
Engh, Knut Roar;
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Hartberg, Egil Weider;
Tellefsen, Helga Kufaas.
(2012)
Vurderingspraksis i skolen må bli bedre.
Utdanning.
Short communication
-
Engvik, Gunnar;
Dobson, Stephen R;
Engh, Knut Roar;
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Sandvik, Lise Vikan;
Hartberg, Egil Weider;
Tellefsen, Helga Kufaas.
(2012)
Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med implementering av vurdering for læring på ungdomstrinnet.
2012.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Aaslid, Bjørg Eva;
Mordal, Siri.
(2012)
Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
2012.
Rapport
2011
-
Engvik, Gunnar;
Postholm, May Britt;
Rokkones, Klara;
Halvorsen, Kjell Atle;
Andreassen, Roy Asle.
(2011)
Lærernes profesjonelle utvikling og elevens læring - skolelederens ansvar?.
Utdanning.
Kronikk
2010
-
Engvik, Gunnar.
(2010)
Elevvurdering i faget kroppsøving - noen utfordringer.
Vurdering for læring i fag.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2010)
Lederutfordringer i arbeidet med veiledning av nyutdannede lærere.
Veiledning av nye lærere i skole og barnehage.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2010)
Sammenheng i grunnopplæringen?.
Skolelederen.
Vitenskapelig artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2010)
Tilbud om veiledning for nyutdannede lærere - noen skolelederutfordringer.
Ny som lærer : sjansespill og samspill.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar;
Østern, Anna-Lena.
(2010)
Ledelse i klasserommet - med norske, finlandssvenske og finske tenåringer som eksperter.
Kompetent skoleledelse.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Hoel, Torlaug Løkensgard;
Engvik, Gunnar;
Hansen, Britt Sætre.
(2010)
Ny som lærer : sjansespill og samspill.
Tapir Akademisk Forlag. 2010. ISBN 978-82-519-2514-3.
Vitenskapelig antologi
-
Østern, Anna-Lena;
Engvik, Gunnar.
(2010)
Uten venner hadde jeg dødd! Stemmer til norske og finske elever om tiden i ungdomsskolen.
FoU i Praksis 2009. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Levanger, 23. og 24. april 2009.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
2009
-
Engvik, Gunnar.
(2009)
«Hvordan skal jeg […] utvikle meg selv?» En studie av nyutdannede lærere i deres første yrkesår.
FoU i praksis.
volum 3 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Engvik, Gunnar;
Olsen, Knut Rune;
Lekang, Trond.
(2009)
Veiledning av nyutdannede lærere - et speil for kvalitetsutvikling i lærerutdanningen?.
2009.
Rapport
-
Østern, Anna-Lena;
Engvik, Gunnar.
(2009)
Snu på PISA?.
Adresseavisen.
Kronikk
2008
-
Engvik, Gunnar.
(2008)
Evaluering av Fagplan for bachelor i sykepleie. Kull 2005. Høgskolen i Sør-Trøndelag.
2008.
Rapport
-
Engvik, Gunnar.
(2008)
Oppfølging av ferske lærere.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Engvik, Gunnar.
(2008)
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanning og skole-barnehageeiere.
PPU serien.
Vitenskapelig artikkel
2007
-
Engvik, Gunnar.
(2007)
Første år i læreryrket - et nordisk perspektiv.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Engvik, Gunnar.
(2007)
Toppidrett i Kunnskapsløftet.
Adresseavisen.
Kronikk
Vitenskapelige artikler
-
Østern, Maria Anna-Lena Viola;
Engvik, Gunnar;
Hansen, Kari.
(2020)
Teori om praksisarkitektur i skolebasert videreutdanning av praksislærere ved en universitetsskole – en studie av responssløyfer mellom praksis og praksisarkitektur i to studentoppgaver.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
volum 104 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Østern, Maria Anna-Lena Viola;
Svedlin, Renata;
Engvik, Gunnar.
(2020)
Partnerskap inom lärarutbildning i Norge och Finland: historiska förutsättningar för og praktiklärares förståelse av professionell handledning.
Acta Didactica Norden (ADNO).
volum 14 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Morud, Elin Bø;
Engvik, Gunnar.
(2019)
Skolebasert videreutdanning for praksislærere Utvikling i praksisveiledningen og i skolehverdagen gjennom bruk av «Lesson Study»? En case fra praksislærerutdanningen ved én av NTNUs universitetsskoler.
Paideia.
Vitenskapelig artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2018)
Hvordan forstår lærere utfordringer i praksisopplæringen? En studie av eksamenstekster.
NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk.
volum 3 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Engvik, Gunnar;
Emstad, Anne Berit.
(2017)
The importance of school leaders' engagement in socialising newly qualified teachers into the teaching profession.
International Journal of Leadership in Education.
volum 20 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2014)
The importance of networks for newly qualified teachers in upper secondary education.
Educational Research.
volum 56 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2010)
Sammenheng i grunnopplæringen?.
Skolelederen.
Vitenskapelig artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2009)
«Hvordan skal jeg […] utvikle meg selv?» En studie av nyutdannede lærere i deres første yrkesår.
FoU i praksis.
volum 3 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2008)
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanning og skole-barnehageeiere.
PPU serien.
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Aarseth, Wenche Kristin;
Engvik, Gunnar.
(2018)
Vi er i ferd med å få en lederkultur basert på frykt.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Engvik, Gunnar.
(2014)
Anmeldelse av boken Kriteriebasert vurdering.
FoU i praksis.
Anmeldelse
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
Vurderingskompetanse må inn i skolefagene.
Forskning.no.
Kronikk
-
Engvik, Gunnar;
Dobson, Stephen R;
Engh, Knut Roar;
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Hartberg, Egil Weider;
Tellefsen, Helga Kufaas.
(2012)
Vurderingspraksis i skolen må bli bedre.
Utdanning.
Short communication
-
Engvik, Gunnar;
Postholm, May Britt;
Rokkones, Klara;
Halvorsen, Kjell Atle;
Andreassen, Roy Asle.
(2011)
Lærernes profesjonelle utvikling og elevens læring - skolelederens ansvar?.
Utdanning.
Kronikk
-
Østern, Anna-Lena;
Engvik, Gunnar.
(2009)
Snu på PISA?.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Engvik, Gunnar.
(2008)
Oppfølging av ferske lærere.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Engvik, Gunnar.
(2007)
Første år i læreryrket - et nordisk perspektiv.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Engvik, Gunnar.
(2007)
Toppidrett i Kunnskapsløftet.
Adresseavisen.
Kronikk
Bøker
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2018)
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245023671.
Vitenskapelig antologi
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita;
Strømme, Alex.
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger.
Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215027876.
Vitenskapelig antologi
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita;
Strømme, Alex.
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling, lesing, skriving og regning. Funn og fortellinger.
Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215028668.
Vitenskapelig antologi
-
Østern, Anna-Lena;
Engvik, Gunnar.
(2016)
Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv.
Fagbokforlaget. 2016. ISBN 9788245017816.
Vitenskapelig antologi
-
Engvik, Gunnar;
Hestbek, Tine Arntzen;
Hoel, Torlaug Løkensgard;
Postholm, May Britt.
(2013)
Klasseledelse - for elevenes læring.
Akademika forlag. 2013. ISBN 978-82-321-0054-5.
Vitenskapelig antologi
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Engvik, Gunnar;
Fjørtoft, Henning;
Irgens, Eirik Johannes;
Sandvik, Lise Vikan;
Wæge, Kjersti.
(2013)
En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av piloten for den nasjonale satsingen på skolebasert kompetanseutvikling.
Akademika forlag. 2013. ISBN 9788232103096.
Vitenskapelig monografi
-
Engvik, Gunnar.
(2012)
Reiser: det vart det største underet i livet mitt: Per og Kanutte Engvik - livsvalg og slektslinjer.
2012. ISBN 9788299919500.
Fagbok
-
Hoel, Torlaug Løkensgard;
Engvik, Gunnar;
Hansen, Britt Sætre.
(2010)
Ny som lærer : sjansespill og samspill.
Tapir Akademisk Forlag. 2010. ISBN 978-82-519-2514-3.
Vitenskapelig antologi
Del av bok/rapport
-
Engvik, Gunnar;
Lekang, Trond.
(2020)
Ledelse av lokal kunnskapsutvikling: en case-studie med fire skoleledere i en 1.-10.-trinnsskole.
Ledelse innenfra.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Slettbakk, Åse;
Engvik, Gunnar.
(2020)
Sosiale nettverk og skoleutvikling.
Ledelse innenfra.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2019)
Teacher Induction at NTNU.
Servant of the school: Building teacher education in Mid-Norway, 1998-2018.
Faglig kapittel
-
Engvik, Gunnar.
(2019)
Videreutdanning i hundre.
Skole i hundre.
Faglig kapittel
-
Dahl, Thomas;
Engvik, Gunnar.
(2018)
Universitets- og høgskolemiljøenes involvering i satsingen - læring i UH-sektoren og i skolene?.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dahl, Thomas;
Postholm, May Britt;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita.
(2018)
Forskningens design.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar;
Dahl, Thomas;
Normann, Anita;
Postholm, May Britt.
(2018)
Ungdomstrinn i utvikling - hva har forskningsrapporter, evalueringer og erfaringer vist så langt?.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2018)
Innledning.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2018)
Lærerutdanning, nasjonale sentre og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer for og organisering av framtidig utviklingsarbeid.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Dahl, Thomas;
Postholm, May Britt;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita;
Strømme, Alex.
(2017)
Skolebasert kompetanseutvikling - veien til skoleutvikling og utvikling av undervisningspraksis?.
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2017)
Betydningen av nettverk for nye rektorer.
Kunnskap for en bedre skole. Etter- og videreutdanning som strategi..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita.
(2017)
Forskningens design.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Forord.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
publications.POPVIT_KAPITTEL
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Innledning.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Faglig kapittel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Lærerutdanning, nasjonale sentra og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer og organisering av framtidig utviklingsarbeid.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2016)
Grunnlagsdokumenter for vurdering i grunnutdanningen.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2016)
Skoleledelse og utvikling av vurderingskompetanse.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2016)
Skolens yrkeskultur som grunnlag for veiledning og læring i lærernes første yrkesår.
Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2016)
Vurdering for læring i kroppsøving.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar.
(2016)
FIVIS: Problemstillinger, metoder og datakilder.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Østern, Anna-Lena;
Engvik, Gunnar.
(2016)
Perspektiver på veiledningspraksiser i bevegelse.
Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv.
Faglig kapittel
-
Engvik, Gunnar;
Gjølme, Egil Galaaen.
(2015)
Strategisk ledelse av videregående skoler med spisset toppidrett.
Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2014)
Nyutdannede lærere og klasseledelse - et individuelt anliggende?.
Ledelse og læring i skolen.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2014)
Yrkesfaglige elevers motivasjon for å lære.
Endring av praksis i klasserommet. En artikkelsamling om utviklingsarbeid, samarbeid, erfaring og forskning.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar;
Emstad, Anne Berit.
(2014)
Skoleledelse og nyutdannede lærere.
Ledelse og læring i skolen.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer.
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2013)
Nyutdannede lærere og klasseldelse.
Klasseledelse - for elevenes læring.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun.
(2013)
Oppsummerende drøftinger.
Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2012)
Betydningen av nettverk for nyutdannede lærere i videregående opplæring.
Læreres læring og ledelse av profesjonsutvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2012)
Instructional Leadership.
Læreres læring og ledelse av profesjonsutvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2010)
Elevvurdering i faget kroppsøving - noen utfordringer.
Vurdering for læring i fag.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2010)
Lederutfordringer i arbeidet med veiledning av nyutdannede lærere.
Veiledning av nye lærere i skole og barnehage.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar.
(2010)
Tilbud om veiledning for nyutdannede lærere - noen skolelederutfordringer.
Ny som lærer : sjansespill og samspill.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Engvik, Gunnar;
Østern, Anna-Lena.
(2010)
Ledelse i klasserommet - med norske, finlandssvenske og finske tenåringer som eksperter.
Kompetent skoleledelse.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Østern, Anna-Lena;
Engvik, Gunnar.
(2010)
Uten venner hadde jeg dødd! Stemmer til norske og finske elever om tiden i ungdomsskolen.
FoU i Praksis 2009. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Levanger, 23. og 24. april 2009.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Østern, Anna-Lena.
(2017)
Utdanning av praksislærere ved NTNUs universitetsskoler i 2016.
2017. ISBN 978-82-7923-085-4.
Rapport
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
2017.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Dons, Carl Fredrik;
Lyngsnes, Kitt;
Myhre, Hege;
Fjørtoft, Henning.
(2015)
Utviklingsprosesser i Ungdomstrinn i utvikling. En studie av skolebasert kompetanseutvikling med et utvalg skoler i Trøndelag, pulje 2.
2015.
Rapport
-
Dahl, Thomas;
Engvik, Gunnar;
Holter, Trine.
(2014)
Kartlegging av kompetansemiljøenes arbeid med skolebasert kompetanseutvikling - høsten 2013.
2014.
Rapport
-
Engvik, Gunnar.
(2014)
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
2014.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Dons, Carl Fredrik;
Fjørtoft, Henning;
Bysveen, Åslaug.
(2014)
Utviklingsprosesser i Ungdomstrinn i utvikling. En studie av skolebasert kompetanseutvikling med et utvalg skoler i Sør-Trøndelag, pulje 1.
2014.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Dahl, Thomas;
Fjørtoft, Henning;
Postholm, May Britt;
Wæge, Kjersti.
(2013)
Å bidra til skolebasert kompetanseutvikling. En kartlegging av lærerutdanningsinstitusjoners ressurser.
Akademika forlag. 2013. ISBN 9788232102891.
Rapport
-
Lysne, Dag Atle;
Engvik, Gunnar.
(2013)
Skolebasert kompetanseutvikling. Piloten i Midt-Norge 2012/2013. En kvalitativ kasusstudie av faktorer som hemmer og fremmer læring.
2013.
Rapport
-
Postholm, May Britt;
Engvik, Gunnar;
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan;
Wæge, Kjersti;
Irgens, Eirik J.;
Dahl, Thomas.
(2013)
En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av den skolebaserte kompetanseutviklingen på ungdomstrinnet i piloten 2012/2013.
2013.
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar.
(2013)
Ledelse av utviklingsarbeid i vurdering Vurderingspraksiser i kroppsøvingsfaget Oppsummerende drøftinger.
2013.
Rapport
-
Engvik, Gunnar.
(2012)
Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
2012.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Dobson, Stephen R;
Engh, Knut Roar;
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Sandvik, Lise Vikan;
Hartberg, Egil Weider;
Tellefsen, Helga Kufaas.
(2012)
Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med implementering av vurdering for læring på ungdomstrinnet.
2012.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Aaslid, Bjørg Eva;
Mordal, Siri.
(2012)
Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
2012.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Olsen, Knut Rune;
Lekang, Trond.
(2009)
Veiledning av nyutdannede lærere - et speil for kvalitetsutvikling i lærerutdanningen?.
2009.
Rapport
-
Engvik, Gunnar.
(2008)
Evaluering av Fagplan for bachelor i sykepleie. Kull 2005. Høgskolen i Sør-Trøndelag.
2008.
Rapport
Undervisning
Emner
Formidling
2020
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2020) Ungdomstrinn i utvikling som metode. Rektorutdanningen, kull 10 . NTNU; Trondheim. 2020-01-31 - 2020-01-31.
2019
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2019) Forskning i SKUV, hva vet vi så langt?. Erfaringskonferanse . NTNU; Stjørdal/Hell. 2019-03-27 - 2019-03-27.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2019) Praksislærer som lærerutdanner - samarbeid om en profesjonell praksisopplæring. Konferanse . Høgskulen i Volda; Loen. 2019-01-22 - 2019-01-22.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2019) Skolens yrkeskultur som grunnlag for læring og utvikling i første yrkesår. Veiledersamling . UiO; Blindern. 2019-03-28 - 2019-03-28.
2018
-
IntervjuEngvik, Gunnar. (2018) Om ledelse og hvilken ledelse som bidrar til at en lærer trives i skolen. Utdanningsnytt.no [Fagblad]. 2018-10-23.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2018) Skolebasert kompetanseutvikling. Som du roper i skogen, får du svar!. Internopplæring . Skrivesenteret ved NTNU; Kalvskinnet. 2018-12-14 - 2018-12-14.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2018) Utdanning av praksislærere ved NTNUs universitetsskoler. Nasjonal lektorutdanningskonferanse . NTNU; Trondheim. 2018-10-18 - 2018-10-19.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2018) Vurdering og skoleutvikling i videregående skole. Konferanse . Røros vgs; Røros. 2018-03-20 - 2018-03-20.
2017
-
Faglig foredragEngvik, Gunnar. (2017) Fra praksis til praksis. NTNUs universitetsskoler . NTNU; Charlottenlund vgs. 2017-11-13 - 2017-11-13.
2016
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2016) Forskning på vurdering for læring og veiledning av praksisstudenter. Seminar for praksiveiledere ved Nord universitet, Bodø . Universitetet i Nordland; Bodø. 2016-01-12 - 2016-01-12.
-
Faglig foredragEngvik, Gunnar. (2016) Læreryrket som hel eller semiprofesjon, og læreres yrkesetiske plattform. Utdanning av praksisveiledere . NTNU/PLU; Charlottenlund vgs. 2016-03-06 - 2016-03-06.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2016) Skolens yrkeskultur og læreres læring. Utdaning av praksisveiledere . NTNU/PLU; Charlottenlund vgs. 2016-03-30 - 2016-06-30.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2016) Skolens yrkeskultur som grunnlag for nyutdannede lærere læring. Nettverk . Høgskolen i Hedmark; Brumunddal. 2016-10-21 - 2016-10-21.
2015
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2015) Presentasjon av to forskningsprosjekter i Ungdomstrinn i utvikling. Regionsamling . Gauldalsregionen i STFK; Berkåk. 2015-02-02 - 2015-02-02.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2015) Vurderingskultur i skolen. Nettverkssamling . Hemne kommune; Kyrksæterøra. 2015-03-11 - 2015-03-11.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar; Fjørtoft, Henning. (2015) Presentasjon av funn i FIVIS, sluttrapport. Fagseminar . Utdannigsdirektoratet; Oslo. 2015-02-25 - 2015-02-25.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar; Østern, Anna-Lena. (2015) Veiledningspraksiser i bevegelse. Møte med PPU-koordinatorer . NTNU, PLU; Moholt. 2015-04-21 - 2015-04-21.
2014
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2014) Betydning av nettverk for nyutdannede lærere i vgo, og Nyutdannede lærere og klasseledelse. NY i Hordaland . UiB; Bergen. 2014-04-09 - 2014-04-09.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2014) Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS), funn fra sluttrapport. Aluumni . NTNU - PLU; Trondheim. 2014-12-01 - 2014-12-02.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2014) Klasseledelse for nyutdannede lærere - et individuelt anliggende?. NERA . Høgskolen i Lillehammer; Lillehammer. 2014-03-05 - 2014-03-07.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2014) Kroppsøvingsfaget i bevegelse - øyer av intensitet i et hav av rutiner?. Kroppsøvingskonferanse NIH . NIH; Oslo. 2014-06-12 - 2014-06-13.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2014) Ledelse av vurdering for læring. Dialogkonferanse . Nettverk Nordmøre; Kristiansund. 2014-03-27 - 2014-03-27.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2014) Nyere forskning på nyutdannede lærere. Mentorutdanning . NTNU - PLU; Trondheim. 2014-12-02 - 2014-12-02.
-
Faglig foredragEngvik, Gunnar. (2014) Nyutdannede læreres arbeidssituasjon, mentorer og skoleledelse. Temadag . Høgskulen i Sogn og Fjordane; Sogndal. 2014-03-21 - 2014-03-21.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2014) Skolebasert kompetanseutvikling med bakgrunn i lokalt arbeid med læreplaner. Kursdag for lærere og ledere . Botngård skole; Bjugn. 2014-08-14 - 2014-08-14.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2014) Skoleutvikling - to studier om ungdomstrinn i utvikling. KS-konferanse . KS-Sør-Trøndelag; Orkanger. 2014-12-16 - 2014-12-17.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2014) Vurdering for læring - grunnleggende begreper og praksiser. Dialogkonferanse . Nettverk Nordmøre; Sunndalsøra. 2014-08-13 - 2014-08-13.
-
Vitenskapelig foredragEngvik, Gunnar. (2014) Vurdering for læring i 1-10 skoler. Dialogkonferanse . Nettverk Nordmøre; Kristiansund. 2014-08-12 - 2014-08-12.