Gry Olsen Ulrichsen
Bakgrunn og aktiviteter
Gry O. Ulrichsen tar en doktorgrad i kulturskoleutvikling (2018-2021). Hun arbeider som kunstner/forsker/lærer, og er opptatt av deltakende og sosialt engasjert kunst, dekoloniale perspektiver på og i kunstutdanning, estetisk tilnærming til læring og profesjonelle læringsfelleskap. Hun underviser på PPU og masternivå i kunstfagdidaktikk ved fagseksjonen for Kunstfag, kroppsøving og idrett. Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Torndheim og har en master i kunstfagdidaktikk fra NTNU.
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) Stones and the Destabilisation of Safe Ethical Space. Periskop.
- (2018) Møter gjennom mønster i filt. Narrativ og poetisk dokumentasjon som utgangspunkt for og pådriver i kunstdidaktisk praksis i en helsekontekst. InFormation - Nordic Journal of Art and Research. vol. 7 (1).
- (2017) Tenthaus Oslo - En inkluderende organisatorisk modell for framtidas kulturskoleelev. Journal for Research in Arts and Sports Education. vol. 1 (2).
Kunstneriske produksjoner
- (2006) I Would Love To Change. NRK, NRK ULYD, Digitale fortellinger http://ulyd.bek.no/gry/. 2006.
Bøker
- (2017) Participating or Visiting Artists in Schools – Do they matter? in Tenthaus Toolkit - artists in schools. 2017. ISBN 978-82-690585-0-5.