Gro Iren Kvanli Dæhlin
Om
Gro Kvanli Dæhlin er viserektor ved NTNU i Gjøvik, en stilling hun har hatt siden 2021. Hun er førstelektor, med en bakgrunn som cand.scient i cellebiologi og fagkretsen biologi, kjemi og psykologi. På bakgrunn av arbeider innen fleksibel utdanning og systematisk kvalitetsutvikling av utdanning på institusjonsnivå ble hun førstelektor i 2011.
Dæhlin har i flere år vært i vitenskapelig stilling, tilknyttet helsefagutdanningene ved tidligere Høgskolen i Gjøvik. Hun var i 2 år Studieleder ved seksjon for Helseteknologi, Høgskolen i Gjøvik. I 2003 ble hun valgt som prorektor ved Høgskolen i Gjøvik, en stilling hun ble valgt til i to perioder og deretter ansatt i frem til fusjonen med NTNU i 2016. Etter fusjonen var hun i to perioder (nesten 2 år) konstituert som avdelingsleder ved avd. for utdanningskvalitet, og frem til 2021 var hun seniorrådgiver i rektors stab.
Dæhlin har lang undervisningserfaring, men også ledererfaring både som faglig og administrativ leder på seksjons- og institusjonsnivå. Hun har jobbet mye med systematisk utvikling av utdanningskvalitet på institusjonsnivå, og vært medlem av flere akkrediteringskomiteer nasjonalt og i Danmark. Hun ledet bla. studienemnda ved tidligere Høgskolen i Gjøvik, noe høgskolen fikk Kunnskapsdepartementets nasjonale utdanningskvalitetspris for.
Publikasjoner
2014
-
Simonsen, Bjørg Øfstedal;
Dæhlin, Gro Kvanli;
Johansson, Inger Signe;
Farup, Per Grønaas.
(2014)
Differences in medication knowledge and risk of errors between graduating nursing students and working registered nurses: comparative study.
BMC Health Services Research.
volum 14 (580).
Vitenskapelig artikkel
-
Simonsen, Bjørg Øfstedal;
Dæhlin, Gro Kvanli;
Johansson, Inger Signe;
Farup, Per Grønaas.
(2014)
Improvement of drug dose calculations by classroom teaching or e-learning: a randomised controlled trial in nurses.
BMJ Open.
volum 4 (10).
Vitenskapelig artikkel
2011
-
Simonsen, Bjørg Øfstedal;
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Johansson, I;
Farup, Per Grønaas.
(2011)
Improving drug dose calculation skills among nurses: does choice of didactic method matter? A randomized controlled trial.
International Journal of Clinical Pharmacology Research.
volum 33 (2).
Sammendrag/abstract
-
Simonsen, Bjørg Øfstedal;
Johansson, Inger Signe;
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Osvik, Lene Merete;
Farup, Per Grønaas.
(2011)
Medication knowledge, certainty, and risk of errors in health care: a cross-sectional study.
BMC Health Services Research.
volum 11.
Vitenskapelig artikkel
2008
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Stadheim, Astrid;
Johansen, Fred.
(2008)
Medikamentregning.
2008.
Lærebok
2007
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Gautestad, Svein;
Granheim, Pål;
Thingnes, Elin Rødahl;
Trønnes, Tonje Strøm.
(2007)
Syklisk evaluering av bachelorstudiet i radiografi.
2007.
Rapport
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Johansen, Fred;
Rognstad, Gunn;
Stadheim, Astrid.
(2007)
Alltid alt rett i medikamentregning faglig opplæring og oppdatering.
2007.
Rapport
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Rui, Nils.
(2007)
Rapport om utvikling av kvalitetssystem fram til NOKUT godkjenning.
2007.
Rapport
2006
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli.
(2006)
Syklisk evaluering av bachelorstudiet i geomatikk.
2006.
Rapport
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Rui, Nils.
(2006)
Kvalitetssystem for HiG : versjon 2, gjeldende fra 1.01.2006.
2006.
Rapport
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Rui, Nils.
(2006)
Kvalitetssystem for HiG Versjon 2, gjeldende fra 01.01.2006.
2006.
Rapport
2003
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli.
(2003)
Prosjektoppgave i e-Læring: "Interaktiv opplæring i hygiene og mikrobiologi for desentralisert grunnutdanning i sykepleie".
2003.
Rapport
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Kvesetberg, Tove.
(2003)
Forkurs i matematikk for helsefagutdanninger.
2003.
Rapport
2002
-
Bogsti, Wenche Bergseth;
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Jensen, Lise Grindvoll;
Kvesetberg, Tove;
Nordhagen, Siv Sønsteby;
Struksnes, Solveig.
(2002)
Pedagogisk utviklingsprosjekt for grunnutdanning i sykepleie : metodeutvikling, studieenhet 1.
2002.
Rapport
Tidsskriftspublikasjoner
-
Simonsen, Bjørg Øfstedal;
Dæhlin, Gro Kvanli;
Johansson, Inger Signe;
Farup, Per Grønaas.
(2014)
Differences in medication knowledge and risk of errors between graduating nursing students and working registered nurses: comparative study.
BMC Health Services Research.
volum 14 (580).
Vitenskapelig artikkel
-
Simonsen, Bjørg Øfstedal;
Dæhlin, Gro Kvanli;
Johansson, Inger Signe;
Farup, Per Grønaas.
(2014)
Improvement of drug dose calculations by classroom teaching or e-learning: a randomised controlled trial in nurses.
BMJ Open.
volum 4 (10).
Vitenskapelig artikkel
-
Simonsen, Bjørg Øfstedal;
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Johansson, I;
Farup, Per Grønaas.
(2011)
Improving drug dose calculation skills among nurses: does choice of didactic method matter? A randomized controlled trial.
International Journal of Clinical Pharmacology Research.
volum 33 (2).
Sammendrag/abstract
-
Simonsen, Bjørg Øfstedal;
Johansson, Inger Signe;
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Osvik, Lene Merete;
Farup, Per Grønaas.
(2011)
Medication knowledge, certainty, and risk of errors in health care: a cross-sectional study.
BMC Health Services Research.
volum 11.
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Stadheim, Astrid;
Johansen, Fred.
(2008)
Medikamentregning.
2008.
Lærebok
Rapport
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Gautestad, Svein;
Granheim, Pål;
Thingnes, Elin Rødahl;
Trønnes, Tonje Strøm.
(2007)
Syklisk evaluering av bachelorstudiet i radiografi.
2007.
Rapport
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Johansen, Fred;
Rognstad, Gunn;
Stadheim, Astrid.
(2007)
Alltid alt rett i medikamentregning faglig opplæring og oppdatering.
2007.
Rapport
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Rui, Nils.
(2007)
Rapport om utvikling av kvalitetssystem fram til NOKUT godkjenning.
2007.
Rapport
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli.
(2006)
Syklisk evaluering av bachelorstudiet i geomatikk.
2006.
Rapport
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Rui, Nils.
(2006)
Kvalitetssystem for HiG : versjon 2, gjeldende fra 1.01.2006.
2006.
Rapport
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Rui, Nils.
(2006)
Kvalitetssystem for HiG Versjon 2, gjeldende fra 01.01.2006.
2006.
Rapport
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli.
(2003)
Prosjektoppgave i e-Læring: "Interaktiv opplæring i hygiene og mikrobiologi for desentralisert grunnutdanning i sykepleie".
2003.
Rapport
-
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Kvesetberg, Tove.
(2003)
Forkurs i matematikk for helsefagutdanninger.
2003.
Rapport
-
Bogsti, Wenche Bergseth;
Dæhlin, Gro Iren Kvanli;
Jensen, Lise Grindvoll;
Kvesetberg, Tove;
Nordhagen, Siv Sønsteby;
Struksnes, Solveig.
(2002)
Pedagogisk utviklingsprosjekt for grunnutdanning i sykepleie : metodeutvikling, studieenhet 1.
2002.
Rapport
Formidling
2010
-
Vitenskapelig foredragSimonsen, Bjorg; Dæhlin, Gro Iren Kvanli; Johansson, Inger; Farup, Per G.. (2010) Improving drug dose calculation skills among nurses: Does choice of didatic method matter? A randomized controlled trial. 39th European Symposium on Clinical Pharmacy - ESCP ; Lyon, France. 2010-10-21 - 2010-10-23.
-
Vitenskapelig foredragDæhlin, Gro Iren Kvanli. (2010) Implementering av Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk ved HiG - med fokus på studienemndens rolle. Seminar for faglige ledere/ Høgskolen i Telemark ; Høgskolen i Telemark, Porsgrunn. 2010-10-06 - 2010-10-06.
-
Vitenskapelig foredragDæhlin, Gro Iren Kvanli. (2010) Kvalitetssikringssystem - bedre kvalitet og/eller mer kontroll. NOKUT-konferansen ; Oslo. 2010-04-20 - 2010-04-20.
-
Vitenskapelig foredragDæhlin, Gro Iren Kvanli. (2010) Kvalitetssikringssystemet - bedre kvalitet, men og mer kontroll? Erfaringer fra videreutvikling av et kvalitetssystem. Seminar for faglige ledere/ Høgskolen i Sogn og Fjordane ; Høgskolen i Sogn og Fjordane, Førde. 2010-11-22 - 2010-11-22.
-
Vitenskapelig foredragSimonsen, Bjorg; Dæhlin, Gro Iren Kvanli; Johansson, Inger; Farup, Per G.. (2010) Hvilken metode er best for å lære legemiddelregning - e-læring eller klasseromsundervisning? En randomisert studie. Innlandets helsefaglige forskningskonferanse ; Honne, Norge. 2010-09-28 - 2010-09-28.