Eli Anne Tvergrov
Om
Eli Anne er inne i et engasjement som rådgiver i viserektors stab ved NTNU i Ålesund. Hun har lang erfaring som strategisk rådgiver i kommunikasjonsfaget og i tillegg god innsikt i trepartssamarbeidet og HR gjennom verv som tillitsvalgt lokalt og på nasjonalt nivå.
For tida er fokus på strategisk kommunikasjon, risikoledelse, lederstøtte og P.R. generelt.
ANSVARS- OG ARBEIDSOPPGÅVER
Kommunikasjon for NTNU i Ålesund i viserektors stab (engasj.). Strategi, innovasjon og forskning.
YRKESERFARING
- 2016–2022 Møre og Romsdal politidistrikt. Seniorrådgivar kommunikasjon.
- 2020–2020 Politidirektoratet. Kommunikasjonsrådgivar/pressevakt.
- 2013–2016 Sunnmøre politidistrikt. Seniorrådgivar kommunikasjon.
- 1998–2013 Ålesund kommune. Informasjonssjef.
- 1997–1988 Telenor Bedrift AS Storkundedivisjon.Rådgivar forskning & utvikling.
- 1996–1998 Telenor Bedrift AS Produktdivisjon.Informasjonsrådgivar.
Før den tid også rådgivar i eige selskap, kommunikasjonsbyråjobbing i Tønsberg, lærarvikariering samt diverse vikariat som bankfunksjonær.
UTDANNING
- 2017–2019 Høgskulen i Volda – Media Practices (Master).
- 2006–2006 BI Ålesund –Styrekompetanse.
- 1991–1993 Høgskulen i Volda – Informasjonsstudiet (Cand Mag).
- 1990–1991 Høgskulen i Molde – Organisasjon og leiing (påbygning).
- 1988–1990 Høgskulen i Volda – Kommunal planlegging og administrasjon.
AKTUELLE VERV
-
2017–2022 (d.d.) Norges Politilederlag - Forbundstyremedlem (valgt for andre fireårsperiode). Representant for Midt-Norge (politidistriktene Innlandet, Trøndelag, Møre og Romsdal). Del av lokallagsstyret i Møre og Romsdal politilederlag 2016-d.d i diverse verv heri ledelse av lokale lønnsforhandlinger (representant YS).
Forskning
Masteroppgave - avhandlingen (uten vedlegg):
Gjennomføring av en funksjonell krisekommunikasjonsøvelse
Metoderapport sammen med beskrivelsen av den praktiske og reelt gjennomførte krisekommunikasjonsøvelsen, dreieboken og underlagsmateriell
SAMMENDRAG:
Å ta del i en krisekommunikasjonsøvelse gir strategisk ledelse en mulighet til å teste sine beslutningsprosesser. Organisasjoner trener for å styrke sin krisehåndteringsevne, utvikle nødvendige ferdigheter og for å identifisere mulige forbedringer.
Men sjeldent gjennomføres kriseberedskapsøvelser med krisekommunikasjonen som funksjonelt hovedfokus. Det vil si en øvelse der krisekommunikasjonen testes for å skape arena for læring og kunnskapsdeling i organisasjonens kommunikasjonsferdigheter. Planlegging og gjennomføring av krisekommunikasjonsøvelser kan forbedres dersom kyndige og erfarne fagfolk fra organisasjonens eget kommunikasjonsteam aktiv bidrar til å skape gode øvelser.
Mitt bidrag, i den sammenheng, er beskrivelsen av en funksjonell krisekommunikasjonsøvelse satt opp mot teori, og den praktiske gjennomføringen av krisekommunikasjonsøvelsen reelt hos en kriseledelse.
Å øve er viktig for å utvikle beslutningsprosesser og strategiske prosesser. Jeg henvender meg med denne oppgaven til alle som er involvert i krisehåndteringsøvelser, fra strategiske planleggere og beslutningstakere til utøvere. Jeg gir også praktiske anbefalinger for vellykkede krisekommunikasjonsøvelser der læringspunkter er trukket ut og analysert og anbefalinger til forbedring blir presentert.
Fordi erfaringer fra øvelsesplanlegging og utførelse sjeldent publiseres offentlig, vil mitt bidrag utgjøre en merverdi til den eksisterende litteraturen på fagområdet krisekommunikasjon.
ENGLISH SUMMARY:
Taking part in a crisis communication exercise gives strategic leaders the opportunity to test their decision-making abilities under emergencies and crises. Organisations exercise in order to strengthen their crisis management capability, to identify possible improvements to plans, and to develop necessary skills. But leaders and organisations rarely exercise with a focus on crisis communication.
Exercises specifically focusing on crisis communication function can provide arenas and opportunities for learning and knowledge sharing, and thus enhancing, the organisation's communications skills.
Exercise is important for developing decision-making and strategic planning processes within organisations or units. I would argue that it is possible to improve the planning and conduct of the crisis communication exercises, leading to more relevant and useful results, with greater benefit for the participants and to the organisation as a whole. The key is the contributions from proficient and engaged communicators from the organisation`s own communication team.The target audience for the paper is anyone involved in crisis management exercises, from strategic planners and decision-makers to practitioners.
This paper gives practical recommendations for successful crisis communication exercises and learning points are extracted and analysed and suggestion to improvement is presented.
Since experiences from exercise planning and exercise is rarely published publicly, this empirical contribution adds value to existing literature within the field".