Bakgrunn og aktiviteter

Ela Sjølie har lang erfaring med lærerutdanning og jobber nå som førsteamanuensis hos Eksperter i team (EiT) ved Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse (IØT). Vitenskapelige kompetanse faller hovedsakelig innenfor tre ulike spor: læring og undervisning i høyere utdanning, organisasjon og ledelse og praksisteori. Erfaring inkluderer forskning, prosjektledelse, undervisning i skole og høyere utdanning, prosjektledelse og programvareutvikling. Ela er involvert i flere internasjonale prosjekter og nettverk. 

BAKGRUNN

2017 - idag: Førsteamanuensis, Eksperter i team (EiT), IØT, NTNU

2014-2017: Førsteamanuensis, Institutt for lærerutdanning, NTNU

2009-2014: phd stipendiat, Institutt for lærerutdanning, NTNU. ""Pedagogy is just common sense: A case study of student teachers' academic learning practices".

2005-2009: Universitetslektor og seniorkonsulent, Institutt for lærerutdanning, NTNU

2004-2005: Matematikklærer, Ringve videregående skole, Trondheim

1999-2003 Forsker, Sintef Unimed Trondheim. Utvikling av nye kirurgiske verktøy og programvare for minimal invasiv kirurgi

1997-1999: GE Vingmed Ultralyd Trondheim. Programvareutvikler for ultralydskannere og forskningsstøtte til kardiologer og obstetrikere

1991-1997: Dipl.ing, Elektrotechnik, Universität Karlsruhe, Tyskland

Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid

Viser et utvalg av aktivitet. Se alle publikasjoner i databasen

Tidsskriftspublikasjoner

Del av bok/rapport

  • Sjølie, Ela. (2017) Learning educational theory in teacher education. Exploring education and professional practice - Through the lens of practice architectures.
  • Sjølie, Ela. (2016) Å lære teori; en studie av lærerstudenters læringspraksiser. Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv.
  • Sjølie, Ela. (2014) In the Tension Between Idealism and Practicality – Student Teachers’ Meta-awareness of Learning and Teaching. Nafol Årbok 2014 NAFOL Year Book 2014 En gang lærer – alltid lærer? Once a Teacher – Always a Teacher?.
  • Sjølie, Ela; Haugaløkken, Ove Kr.. (2008) Praksisbasert lærerutdanning - fadderordning som alternativ praksisform i femårig lærerutdanning. FoU i Praksis 2007: Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.
  • Sjølie, Ela; Haugaløkken, Ove Kr.. (2007) Praksisbasert lærerutdanning - fadderordning som alternativ praksisform i femårig lærerutdanning. Gjennom ordene. Fagtekster fra et førstelektorprogram.

Rapport/avhandling

  • Sjølie, Ela. (2014) Pedagogy is just common sense - a case study of student teachers' academic learning practices. 2014. ISBN 978-82-326-0372-5.

Andre

  • Mahon, Kathleen; Sjølie, Ela; Santos, Doris; Schaffar-Kronqvist, Birgit; Kemmis, Stephen. (2017) Researching practice in higher education. ECER 2017 . University College Copenhagen; 2017-08-22 - 2017-08-25.
  • Sjølie, Ela; Strømme, Alex; Boks-Vlemmix, Juliette E P. (2017) ‘Teachers in Team’ - a case study of group work in teacher education. Interdisciplinary Teamwork Skills (Its21) . Uppsala universitet; Uppsala. 2017-06-13 - 2017-06-14.
  • Sjølie, Ela. (2016) Communicative spaces and teacher learning – a discussion across national borders. AARE 2016 Conference . AARE; Melbourne. 2016-11-27 - 2016-12-01.
  • Sjølie, Ela. (2015) Learning to be a teacher. Practice Theory Perspectives on Pedagogy and Education: Praxis, Diversity and Contestation . Griffith University; Brisbane. 2015-06-04 - 2015-06-06.
  • Sjølie, Ela; Clayton, Kathleen. (2012) Pre-service teachers and theory in initial teacher education: A comparison of two studies. AARE 2012 Conference . AARE; Sydney. 2012-12-02 - 2012-12-06.