Cecilie Slinning Knudsen
Bakgrunn og aktiviteter
Jeg er universitetslektor i norsk for utlendinger ved Institutt for språk og litteratur. Jeg er utdannet master i lingvistikk fra NTNU, med en bachelor i engelsk og nordisk fra Høgskolen i Volda. I tillegg har jeg videreutdannet meg innen norsk som andrespråk ved NTNU.
Jeg underviser både på norskkurs for utlendinger og i andrespråksemner på fordypningsnivå.
Faglige interesser:
- Språk
- Andrespråkstilegnelse
- Fonologi
- Optimalitetsteori
- Uttaleundervisning
- Språklig bevissthet og formfokusert undervisning
Medlem av forskergruppa Språklig mangfold i skole og samfunn.
Masteroppgave (2013)
- Universitetslektor ved NTNU, 2016 -
- Norsk for utlendinger: Kortkurs, sommerkurs, Trinn 1, Trinn 2, Trinn 3.
- Norsk som andrespråk: NORD2313 - Uttaleundervisning, NORD2315 - Tverrspråklige emner, NORD6012 & NORD6013 - Flerspråklighet og litterære kulturmøter 2, NORD2316 - Norsk som andrespråk: Et sosiolingvistisk perspektiv
- Lektor i norsk for fremmedspråklige ved Ålesund Voksenopplæring, 2014 - 2016
- Kveldskurs i norsk som andrespråk (BKA) hos AOF, 2015 - 2016
- IFUS (Norsk for fremmedspråklige) 2013-14
- Læringsassistent masteremne fonologi - høst 2012 & 2013
- Diverse vikariat, Norsk for fremmedspråklige
Konferanser o.l.:
Explaining hypercorrection in second language acquisition. NordAc3 . Universitetet i Kiel; Kiel. 21.03.19
Hyperkorreksjon i andrespråk – teoretiske funn og didaktisk anvendelse. NOA-konferansen 2018: Livslang utdanning og læring, UiO, 12.10.18
Etterutdanningsseminar 2018: Os, Buskerud, Orkdal, Tromsø, Trøndelag
«Uttaleundervisning», august, oktober og november 2018.
Etterutdanningskurs 2017: Møre og Romsdal
«Uttaleundervisning - fra teoretisk kunnskap til praktisk anvendelse», Etterutdanningskurs for lærere og ledere i voksenopplæringa Møre & Romsdal, Fylkesmannen i Møre og Romsdal, Molde, 24.10.17.
Norskkonferansen 2017:
Foredraget "Uttaleundervisning: Bevisstgjøring og automatisering av nye lydkategorier og lydkontraster", Kompetanse Norge, 05.04.17.
NOA7:
Foredraget "Bevisstgjøring og automatisering av nye lydkategorier og lydkontraster", NTNU, 20.10.2016
MONS:
Dugnadsgruppe i ”Kognitiv Pragmatikk” med foredraget ”Semantisk betydning og pragmatiske effekter for midtstilt ‘visst’ ”, Cecilie Slinning Knudsen, Kaja Borthen og Signe Rix Berthelin, Universitetet i Oslo, 22.11.13.
Andre prosjekter:
Bok om andrespråksfonologi og uttaleundervisning: Uttaleundervisning - fra teoretisk innsikt til praktisk anvendelse sammen med Olaf Husby.
Arbeidsbok for NoW2 i samarbeid med H.Helgå, H.Langfjæran og L. Hveding. https://www.ntnu.edu/now2
http://www.uttale.no - en ressursbank for lærere og studenter i arbeidet med norsk uttale (under utvikling).
Konsulent for uttaledelen i læreboka 'God i norsk' (Berg & Hofset 2017) https://www.haugenbok.no/Skoleboeker/Smaaskolen/God-i-norsk/I9788203401367
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Viser et utvalg av aktivitet. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2019) Bevisstgjøring i uttaleundervisning: Teori møter praksis. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.
- (2014) Semantiske og pragmatiske aspekter ved trykklett visst :. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift. vol. 32 (2).
Bøker
- (2020) Uttaleundervisning Fra teoretisk innsikt til praktisk anvendelse i klasserommet. Fagbokforlaget. 2020. ISBN 9788245032000.
- (2018) Arbeidsbok Norwegian on the Web 2. Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245023060.
Andre
- (2019) Explaining hypercorrection in second language acquisition. NordAc3 . Universitetet i Kiel; Kiel. 2019-03-21 - 2019-03-21.
- (2018) Hyperkorreksjon i andrespråk – teoretiske funn og didaktisk anvendelse. NOA-konferansen 2018: Livslang utdanning og læring . Universitetet i Oslo; Oslo. 2018-10-12 - 2018-10-12.
- (2017) Meningsdrevet uttaleundervisning i andrespråksklasserommet.
- (2014) 'Visst' er visst en evidensmarkør. Språkdagen ved HF 2014 . Institutt for språk og litteratur; Dragvoll, Trondheim. 2014-02-06 - 2014-02-06.