Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Beathe Liebech-Lien

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Beathe Liebech-Lien

Førsteamanuensis og nestleder for forskning EiT
Fakultet for økonomi

beathe.liebech-lien@ntnu.no
73412579 95971134 Oppredning/gruvedrift, 302, Gløshaugen, Sem Sælandsvei 1
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Beathe er førsteamanuensis i utdanningsvitenskap, og nestleder for forskning ved Eksperter i team, Fakultet for økonomi, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

Hun er spesielt interessert i hvordan man kan støtte og fasilitere utviklingen av samarbeidsferdigheter i utdanningskontekster, med særlig fokus på teamarbeid blant lærere i både grunnskolen og høyere utdanning. Hennes forskning og undervisning retter seg mot:

  • utvikling av samarbeidskompetanse i utdanning
  • team-samarbeid og profesjonsutvikling blant lærere
  • utforskning av pedagogiske modeller og praksiser som støtter læring og utvikling i utdanningskontekster

Hun er også spesielt opptatt av å bygge gode praksisfellesskap der mennesker er ressurser i hverandres læring og utvikling. I arbeidet med Eksperter i team står tverrfaglig samarbeid sentralt, og hun er engasjert i å utvikle undervisningsformer og støttefunksjoner som fremmer samhandling på tvers av fag og roller.

Felles trekk i arbeidet hennes er en praksisorientert tilnærming med mål om å styrke lokal praksis, utdanning og teoriutvikling. Hun arbeider ofte i tverrfaglige og praksisnære forskningsprosjekter, og har et særlig engasjement for å utvikle kunnskap som er relevant og anvendbar for utdanningsfeltet.

Blant hennes pågående forskningsprosjekter er:

  • Kultivere samarbeid i lærerteam i høyere utdanning: Et aksjonsforskningsprosjekt med utgangspunkt i undervisningskonteksten Eksperter i team (EiT), hvor lærerteamets erfaringer med samarbeid utforskes gjennom fokusgruppeintervju og intervensjoner. Målet er å støtte lokal praksis ved EiT og bidra til ny kunnskap om samarbeid i lærerteam i høyere utdanning.
  • Tilbakemeldinger i studentteam: Et forskningsprosjekt som utforsker hvordan studenter gir og mottar positiv og negativ tilbakemeldinger i team. Prosjektet kombinerer observasjon og intervju for å utvikle forståelse av tilbakemeldinger som læringsaktivitet, og hvordan denne praksisen kan støtte teamlæring i ulike utdanningskontekster.
  • Cooperative Learning som teoretisk linse og pedagogisk modell: Flere pågående prosjekter undersøker hvordan Cooperative Learning kan brukes til å støtte samarbeid og læring i utdanning. Gjennom denne tilnærmingen utforskes hvordan strukturerte samarbeidsformer kan fremme både faglig utvikling og sosial samhandling i team, med relevans for både grunnskole og høyere utdanning.

Hun er også involvert i samarbeidsprosjekter som fremmer inkluderende og mangfoldig læring, blant annet gjennom Erasmus+-initiativet TRANSIT – Transition into teaching for inclusive and diverse learning, i samarbeid med Institutt for lærerutdanning ved NTNU.

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2025

  • Ferguson-Patrick, Kate; Liebech-Lien, Beathe. (2025) Implementing collaborative problem-solving in primary school mathematics: action research. Educational Research
    Vitenskapelig artikkel

2023

  • Liebech-Lien, Beathe; Chiriac, Eva Hammar; Davidson, Neil. (2023) Teachers’ professional development for cooperative learning: A constructive controversy between long-term versus short-term professional development. Autonómia és Felelősség: Neveléstudományi Folyóirat
    Vitenskapelig artikkel
  • Liebech-Lien, Beathe. (2023) Developing a Community of Practice for Teachers' Learning and Implementation of Cooperative Learning.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2022

  • Liebech-Lien, Beathe; Smith, Kari; Sjølie, Ela. (2022) Working together for cooperative learning: An inquiry into how collaborating in teacher teams can enhance teaching practice. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling

2021

  • Liebech-Lien, Beathe. (2021) Teacher teams – A support or a barrier to practising cooperative learning?. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Liebech-Lien, Beathe. (2020) The bumpy road to implementing cooperative learning: Towards sustained practice through collaborative action. Cogent Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Liebech-Lien, Beathe. (2020) Students’ experiences of a teacher-led implementation of cooperative learning: A longitudinal study. Issues in educational research
    Vitenskapelig artikkel
  • Liebech-Lien, Beathe; Sjølie, Ela. (2020) Teachers’ conceptions and uses of student collaboration in the classroom. Educational Research
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Ferguson-Patrick, Kate; Liebech-Lien, Beathe. (2025) Implementing collaborative problem-solving in primary school mathematics: action research. Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Liebech-Lien, Beathe; Chiriac, Eva Hammar; Davidson, Neil. (2023) Teachers’ professional development for cooperative learning: A constructive controversy between long-term versus short-term professional development. Autonómia és Felelősség: Neveléstudományi Folyóirat
    Vitenskapelig artikkel
  • Liebech-Lien, Beathe. (2021) Teacher teams – A support or a barrier to practising cooperative learning?. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
    Vitenskapelig artikkel
  • Liebech-Lien, Beathe. (2020) The bumpy road to implementing cooperative learning: Towards sustained practice through collaborative action. Cogent Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Liebech-Lien, Beathe. (2020) Students’ experiences of a teacher-led implementation of cooperative learning: A longitudinal study. Issues in educational research
    Vitenskapelig artikkel
  • Liebech-Lien, Beathe; Sjølie, Ela. (2020) Teachers’ conceptions and uses of student collaboration in the classroom. Educational Research
    Vitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Liebech-Lien, Beathe. (2023) Developing a Community of Practice for Teachers' Learning and Implementation of Cooperative Learning.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Liebech-Lien, Beathe; Smith, Kari; Sjølie, Ela. (2022) Working together for cooperative learning: An inquiry into how collaborating in teacher teams can enhance teaching practice. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Seminarer for faglærere og læringsassistenter i emnet Eksperter i team:

"EiT i praksis" Seminar for faglærere og læringsassistenter

"Landsbyen 2026" – Seminar for undervisningsteam i EiT

Formidling

2025

  • Poster
    Rustad, Hanne; Liebech-Lien, Beathe. (2025) 2+1: Å gi og få tilbakemeldinger i studentteam. Læringsfestivalen 2025-05-19 - 2025-05-20
  • Poster
    Liebech-Lien, Beathe; Andersen, Nina Haugland. (2025) Supporting Teacher-Team Collaboration in Higher Education. 2025 INGRoup Conference , Rotterdam 2025-07-17 - 2025-07-19

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Ferguson-Patrick, Kate; Liebech-Lien, Beathe. (2024) What Does a Teacher Team Learn About the Use of Effective Collaborative Problem Solving in Maths Using Proactive Action Research?. European Conference on Educational Research, ECER 2024 , Nicosia 2024-08-27 - 2024-08-30
  • Vitenskapelig foredrag
    Liebech-Lien, Beathe; Ferguson-Patrick, Kate. (2024) Cooperative Learning as a Reflective Lens to Facilitate Teamwork in Higher Education. European Conference on Educational Research, ECER 2024 , Nicosia 2024-08-27 - 2024-08-30
  • Vitenskapelig foredrag
    Rustad, Hanne; Liebech-Lien, Beathe. (2024) Å gi og ta imot tilbakemeldinger i team. De norske interaksjonsdagene , NTNU, Trondheim 2024-01-04 - 2024-01-05

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Liebech-Lien, Beathe; Andersen, Nina Haugland. (2023) Supporting Facilitator Teams in Higher Education to Develop into Communities of Practice to Support Students` Learning. European Conference on Educational Research, ECER 2023 , Glasgow 2023-08-22 - 2023-08-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Liebech-Lien, Beathe. (2023) Cooperative Learning as a Theory and Method for School leaders to Support Teachers` Professional Development. European Conference on Educational Research, ECER 2023 , Glasgow 2023-08-22 - 2023-08-25

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Liebech-Lien, Beathe. (2022) Cooperative learning as a value, theory and method for school leaders to support professional development and teachers' learning. Roundtable , Trondheim 2022-06-13 - 2022-06-15

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Liebech-Lien, Beathe. (2019) Site-based professional learning with action learning as an important tool to support teachers to implement cooperative learning. Cooperative Learning in Far-East Asia and the World: Achieving and Sustaining Excellence. IASCE Conference 2019 , Taipei 2019-03-22 - 2019-03-24
  • Vitenskapelig foredrag
    Liebech-Lien, Beathe. (2019) Implementing cooperative learning in interdisciplinary teams with site-based learning and action learning. Findings from a case study in a lower secondary school in Norway. Cooperative Learning in Far-East Asia and the World: Achieving and Sustaining Excellence. IASCE Conference 2019 , Taipei 2019-03-22 - 2019-03-24

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Liebech-Lien, Beathe. (2018) Action research as a vehicle for changing teaching practice. Reflections from an RD-project implementing cooperative learning in lower secondary. Practices and the Practical Dimension in the Study of Social life. Research Conference for Doctoral and Post-Doctoral Students , Copenhagen 2018-07-09 - 2018-07-11
  • Faglig foredrag
    Liebech-Lien, Beathe. (2018) Tverrfaglig lærersamarbeid for utvikling av samarbeidslæring i undervisning. NORALF-konferansen 2018. Å forske i egen praksis – profesjonell utvikling i barnehage og skole. , Tromsø 2018-05-15 - 2018-05-16
  • Poster
    Liebech-Lien, Beathe. (2018) Together for Cooperative Learning - exploring the significance of teacher collaboration in the implementation of CL. THE 5th NAFOL CONFERENCE. Validity and Value of Educational Research , Hamar 2018-10-22 - 2018-10-24

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo