Beathe Liebech-Lien
Om
Beathe er førsteamanuensis i utdanningsvitenskap, og nestleder for forskning ved Eksperter i team, Fakultet for økonomi, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).
Hun er spesielt interessert i hvordan man kan støtte og fasilitere utviklingen av samarbeidsferdigheter i utdanningskontekster, med særlig fokus på teamarbeid blant lærere i både grunnskolen og høyere utdanning. Hennes forskning og undervisning retter seg mot:
- utvikling av samarbeidskompetanse i utdanning
- team-samarbeid og profesjonsutvikling blant lærere
- utforskning av pedagogiske modeller og praksiser som støtter læring og utvikling i utdanningskontekster
Hun er også spesielt opptatt av å bygge gode praksisfellesskap der mennesker er ressurser i hverandres læring og utvikling. I arbeidet med Eksperter i team står tverrfaglig samarbeid sentralt, og hun er engasjert i å utvikle undervisningsformer og støttefunksjoner som fremmer samhandling på tvers av fag og roller.
Felles trekk i arbeidet hennes er en praksisorientert tilnærming med mål om å styrke lokal praksis, utdanning og teoriutvikling. Hun arbeider ofte i tverrfaglige og praksisnære forskningsprosjekter, og har et særlig engasjement for å utvikle kunnskap som er relevant og anvendbar for utdanningsfeltet.
Blant hennes pågående forskningsprosjekter er:
- Kultivere samarbeid i lærerteam i høyere utdanning: Et aksjonsforskningsprosjekt med utgangspunkt i undervisningskonteksten Eksperter i team (EiT), hvor lærerteamets erfaringer med samarbeid utforskes gjennom fokusgruppeintervju og intervensjoner. Målet er å støtte lokal praksis ved EiT og bidra til ny kunnskap om samarbeid i lærerteam i høyere utdanning.
- Tilbakemeldinger i studentteam: Et forskningsprosjekt som utforsker hvordan studenter gir og mottar positiv og negativ tilbakemeldinger i team. Prosjektet kombinerer observasjon og intervju for å utvikle forståelse av tilbakemeldinger som læringsaktivitet, og hvordan denne praksisen kan støtte teamlæring i ulike utdanningskontekster.
- Cooperative Learning som teoretisk linse og pedagogisk modell: Flere pågående prosjekter undersøker hvordan Cooperative Learning kan brukes til å støtte samarbeid og læring i utdanning. Gjennom denne tilnærmingen utforskes hvordan strukturerte samarbeidsformer kan fremme både faglig utvikling og sosial samhandling i team, med relevans for både grunnskole og høyere utdanning.
Hun er også involvert i samarbeidsprosjekter som fremmer inkluderende og mangfoldig læring, blant annet gjennom Erasmus+-initiativet TRANSIT – Transition into teaching for inclusive and diverse learning, i samarbeid med Institutt for lærerutdanning ved NTNU.
Publikasjoner
2025
-
Ferguson-Patrick, Kate;
Liebech-Lien, Beathe.
(2025)
Implementing collaborative problem-solving in primary school mathematics: action research.
Educational Research
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Liebech-Lien, Beathe;
Chiriac, Eva Hammar;
Davidson, Neil.
(2023)
Teachers’ professional development for cooperative learning: A constructive controversy between long-term versus short-term professional development.
Autonómia és Felelősség: Neveléstudományi Folyóirat
Vitenskapelig artikkel
-
Liebech-Lien, Beathe.
(2023)
Developing a Community of Practice for Teachers' Learning and Implementation of Cooperative Learning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2022
-
Liebech-Lien, Beathe;
Smith, Kari;
Sjølie, Ela.
(2022)
Working together for cooperative learning: An inquiry into how collaborating in teacher teams can enhance teaching practice.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
2021
-
Liebech-Lien, Beathe.
(2021)
Teacher teams – A support or a barrier to practising cooperative learning?.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Liebech-Lien, Beathe.
(2020)
The bumpy road to implementing cooperative learning: Towards sustained practice through collaborative action.
Cogent Education
Vitenskapelig artikkel
-
Liebech-Lien, Beathe.
(2020)
Students’ experiences of a teacher-led implementation of
cooperative learning: A longitudinal study.
Issues in educational research
Vitenskapelig artikkel
-
Liebech-Lien, Beathe;
Sjølie, Ela.
(2020)
Teachers’ conceptions and uses of student collaboration in the classroom.
Educational Research
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Ferguson-Patrick, Kate;
Liebech-Lien, Beathe.
(2025)
Implementing collaborative problem-solving in primary school mathematics: action research.
Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Liebech-Lien, Beathe;
Chiriac, Eva Hammar;
Davidson, Neil.
(2023)
Teachers’ professional development for cooperative learning: A constructive controversy between long-term versus short-term professional development.
Autonómia és Felelősség: Neveléstudományi Folyóirat
Vitenskapelig artikkel
-
Liebech-Lien, Beathe.
(2021)
Teacher teams – A support or a barrier to practising cooperative learning?.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig artikkel
-
Liebech-Lien, Beathe.
(2020)
The bumpy road to implementing cooperative learning: Towards sustained practice through collaborative action.
Cogent Education
Vitenskapelig artikkel
-
Liebech-Lien, Beathe.
(2020)
Students’ experiences of a teacher-led implementation of
cooperative learning: A longitudinal study.
Issues in educational research
Vitenskapelig artikkel
-
Liebech-Lien, Beathe;
Sjølie, Ela.
(2020)
Teachers’ conceptions and uses of student collaboration in the classroom.
Educational Research
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Liebech-Lien, Beathe.
(2023)
Developing a Community of Practice for Teachers' Learning and Implementation of Cooperative Learning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Liebech-Lien, Beathe;
Smith, Kari;
Sjølie, Ela.
(2022)
Working together for cooperative learning: An inquiry into how collaborating in teacher teams can enhance teaching practice.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Seminarer for faglærere og læringsassistenter i emnet Eksperter i team:
"EiT i praksis" Seminar for faglærere og læringsassistenter
"Landsbyen 2026" – Seminar for undervisningsteam i EiT
Formidling
2025
-
PosterRustad, Hanne; Liebech-Lien, Beathe. (2025) 2+1: Å gi og få tilbakemeldinger i studentteam. Læringsfestivalen 2025-05-19 - 2025-05-20
-
PosterLiebech-Lien, Beathe; Andersen, Nina Haugland. (2025) Supporting Teacher-Team Collaboration in Higher Education. 2025 INGRoup Conference , Rotterdam 2025-07-17 - 2025-07-19
2024
-
Vitenskapelig foredragFerguson-Patrick, Kate; Liebech-Lien, Beathe. (2024) What Does a Teacher Team Learn About the Use of Effective Collaborative Problem Solving in Maths Using Proactive Action Research?. European Conference on Educational Research, ECER 2024 , Nicosia 2024-08-27 - 2024-08-30
-
Vitenskapelig foredragLiebech-Lien, Beathe; Ferguson-Patrick, Kate. (2024) Cooperative Learning as a Reflective Lens to Facilitate Teamwork in Higher Education. European Conference on Educational Research, ECER 2024 , Nicosia 2024-08-27 - 2024-08-30
-
Vitenskapelig foredragRustad, Hanne; Liebech-Lien, Beathe. (2024) Å gi og ta imot tilbakemeldinger i team. De norske interaksjonsdagene , NTNU, Trondheim 2024-01-04 - 2024-01-05
2023
-
Vitenskapelig foredragLiebech-Lien, Beathe; Andersen, Nina Haugland. (2023) Supporting Facilitator Teams in Higher Education to Develop into Communities of Practice to Support Students` Learning. European Conference on Educational Research, ECER 2023 , Glasgow 2023-08-22 - 2023-08-25
-
Vitenskapelig foredragLiebech-Lien, Beathe. (2023) Cooperative Learning as a Theory and Method for School leaders to Support Teachers` Professional Development. European Conference on Educational Research, ECER 2023 , Glasgow 2023-08-22 - 2023-08-25
2022
-
Vitenskapelig foredragLiebech-Lien, Beathe. (2022) Cooperative learning as a value, theory and method for school leaders to support professional development and teachers' learning. Roundtable , Trondheim 2022-06-13 - 2022-06-15
2019
-
Vitenskapelig foredragLiebech-Lien, Beathe. (2019) Site-based professional learning with action learning as an important tool to support teachers to implement cooperative learning. Cooperative Learning in Far-East Asia and the World: Achieving and Sustaining Excellence. IASCE Conference 2019 , Taipei 2019-03-22 - 2019-03-24
-
Vitenskapelig foredragLiebech-Lien, Beathe. (2019) Implementing cooperative learning in interdisciplinary teams with site-based learning and action learning. Findings from a case study in a lower secondary school in Norway. Cooperative Learning in Far-East Asia and the World: Achieving and Sustaining Excellence. IASCE Conference 2019 , Taipei 2019-03-22 - 2019-03-24
2018
-
Vitenskapelig foredragLiebech-Lien, Beathe. (2018) Action research as a vehicle for changing teaching practice. Reflections from an RD-project implementing cooperative learning in lower secondary. Practices and the Practical Dimension in the Study of Social life. Research Conference for Doctoral and Post-Doctoral Students , Copenhagen 2018-07-09 - 2018-07-11
-
Faglig foredragLiebech-Lien, Beathe. (2018) Tverrfaglig lærersamarbeid for utvikling av samarbeidslæring i undervisning. NORALF-konferansen 2018. Å forske i egen praksis – profesjonell utvikling i barnehage og skole. , Tromsø 2018-05-15 - 2018-05-16
-
PosterLiebech-Lien, Beathe. (2018) Together for Cooperative Learning - exploring the significance of teacher collaboration in the implementation of CL. THE 5th NAFOL CONFERENCE. Validity and Value of Educational Research , Hamar 2018-10-22 - 2018-10-24