Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Astrid Bjørnerheim Hynne

Astrid Bjørnerheim Hynne

Førstelektor
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie

astrid.b.hynne@ntnu.no
73412174 Øya helsehus, Øya
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Førstelektor ved Institutt for samfunnsmedisin og sjukepleie - NTNU. Off.godkjent sjukepleiar frå 1980-Haukeland Sykepleierhøgskole, Bergen. Cand.polit. helsefag NTNU-1997. Har hatt grunnutdanning/bachelor i sjukepleie som arbeidsfelt frå 1985-2000 ved SST/HiST. Fagleg leiar ved oppstart av Vidareutdanning i kreftsjukepleie i 1999 ved HiST og seinare fagansvarleg til d.d. 

 

Kompetanse og interesseområder

-kommunikasjon og veiledning

-fagdidaktikk, læring og kompetanseutvikling

-pårørande

Styrer og utvalg

-Studieprogramutvalg ved VIK-NTNU

-Ressursnettverk i kreft og lindrande behandling

-Integrasjonsgruppe master i klinisk sjukepleie

-Medlem av Rethos 3-programgruppe for Kreftsjukepleie

 

 

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2023

  • Hynne, Astrid Synneve Bjørnerheim; Paulsen, Bente; Nakrem, Sigrid. (2023) Case-seminar kombinert med ressursforelesing i ei spesialutdanning i sjukepleie som kjelde til motivasjon og læring. 2023.
    Rapport

2021

  • Antonsen, Therese; Paulsen, Bente; Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2021) Praksisveiledning i team kan styrke sykepleieres veiledningskompetanse. Tidsskriftet sykepleien. volum 109 (e-83666).
    Faglig artikkel

2018

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Torjuul, Kirsti; Paulsen, Bente. (2018) Klinisk fagring som ein kompetanseutviklande metode i kommunehelsetenesta - sjukepleiarar og leiarar sine erfaringar. Nordisk tidsskrift for helseforskning. volum 14 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Nakrem, Sigrid; Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2017) Pårørende en betinget ressurs? En kvalitativ studie av pårørende til langtidsbeboeres i sykehjem sine erfaringer av egen rolle. Family members as a conditional resource? A qualitative study of long-term nursing home residents' next-of-kin experience of their role. Tidsskrift for omsorgsforskning. volum 3 (3).
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Paulsen, Bente; Kilvik, Astrid. (2015) «Fagring som læringsarena for kunnskapsbasert praksis i kommunehelsetenesta » - evaluering av eit pilotprosjekt om samarbeid mellom ein kommune i Midt-Norge og Avdeling for sykepleierutdanning – HiST i perioden 2012-2013. 2015. HiST ASP Rapport (1).
    Rapport

2014

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kvangarsnes, Marit. (2014) Læring og kompetanseutvikling i kommunehelsetenesta - ein intervjustudie av kreftsjukepleiarar. Nordisk tidsskrift for helseforskning. volum 10 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2012

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kvangarsnes, Marit. (2012) Å vere kreftsjukepleiar i kommunehelsetenesta - ein intervjustudie om funksjonar og yrkesrolle. Vård i Norden. volum 32 (1 = 103).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Paulsen, Bente. (2012) Hva gjør utdanningene for å henge med i utviklingen? Høgskolen i Sør-Trøndelag: Eit håp at fleire får høve til å ta ein mastergrad. Kreftsykepleien.
    Faglig artikkel

2007

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kilvik, Astrid; Lamøy, Liv Inger. (2007) Søk og lær. Tidsskriftet sykepleien. volum 95 (15).
    Faglig artikkel

2006

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2006) "... Jeg trenger ikke karakterer for å bli motivert" : studentar i vidareutdanning si vurdering av mappe som læringsform sett i lys av formativ vurdering. Tapir Akademisk Forlag. 2006. ISBN 8251921929.
    Rapport

2005

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Johannessen, Eli. (2005) Hvorfor og hvordan bruke musikk, berøring og bilde i utvikling avstudenters kommunikasjon? evaluering av et kommunikasjonskurs ved grunnutdanning i sykepleie. Vård i Norden. volum 25 (Årg. 25, nr 4 = Nr 7).
    Vitenskapelig artikkel

2002

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2002) Evalueringsrapport av vidareutdanning i kreftsjukepleie 1999-2001 : institutt for vidareutdanning, etterutdanning og oppdragsverksemd. 2002. ISBN 8251918022.
    Rapport
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2002) Pårørende : deltakar eller tilskodar i terminalomsorga? : analyse av variasjonar i den støtte pårørende opplever i terminalfasen. ?. volum 18 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Ervik, Bente. (2002) Vurdering av 10 vt. studium i kreftomsorg ved Betanien Sykepleierhøgskole, Bergen. 2002.
    Rapport

2001

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2001) Evalueringsrapport av Vidareutdanning i kreftsjukepleie 1999-2001. 2001.
    Rapport
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2001) Familien, den terminale kreftpasienten og sjukepleia. Familien i sykepleiefaget.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2001) Pårørande som deltakar eller tilskodar i terminalomsorga? : ein analyse av variasjonar i den støtte pårørande opplever i terminalfasen frå helsepersonell. Vård i Norden. volum 21 (1).
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Antonsen, Therese; Paulsen, Bente; Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2021) Praksisveiledning i team kan styrke sykepleieres veiledningskompetanse. Tidsskriftet sykepleien. volum 109 (e-83666).
    Faglig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Torjuul, Kirsti; Paulsen, Bente. (2018) Klinisk fagring som ein kompetanseutviklande metode i kommunehelsetenesta - sjukepleiarar og leiarar sine erfaringar. Nordisk tidsskrift for helseforskning. volum 14 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Nakrem, Sigrid; Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2017) Pårørende en betinget ressurs? En kvalitativ studie av pårørende til langtidsbeboeres i sykehjem sine erfaringer av egen rolle. Family members as a conditional resource? A qualitative study of long-term nursing home residents' next-of-kin experience of their role. Tidsskrift for omsorgsforskning. volum 3 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kvangarsnes, Marit. (2014) Læring og kompetanseutvikling i kommunehelsetenesta - ein intervjustudie av kreftsjukepleiarar. Nordisk tidsskrift for helseforskning. volum 10 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kvangarsnes, Marit. (2012) Å vere kreftsjukepleiar i kommunehelsetenesta - ein intervjustudie om funksjonar og yrkesrolle. Vård i Norden. volum 32 (1 = 103).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Paulsen, Bente. (2012) Hva gjør utdanningene for å henge med i utviklingen? Høgskolen i Sør-Trøndelag: Eit håp at fleire får høve til å ta ein mastergrad. Kreftsykepleien.
    Faglig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kilvik, Astrid; Lamøy, Liv Inger. (2007) Søk og lær. Tidsskriftet sykepleien. volum 95 (15).
    Faglig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Johannessen, Eli. (2005) Hvorfor og hvordan bruke musikk, berøring og bilde i utvikling avstudenters kommunikasjon? evaluering av et kommunikasjonskurs ved grunnutdanning i sykepleie. Vård i Norden. volum 25 (Årg. 25, nr 4 = Nr 7).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2002) Pårørende : deltakar eller tilskodar i terminalomsorga? : analyse av variasjonar i den støtte pårørende opplever i terminalfasen. ?. volum 18 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2001) Pårørande som deltakar eller tilskodar i terminalomsorga? : ein analyse av variasjonar i den støtte pårørande opplever i terminalfasen frå helsepersonell. Vård i Norden. volum 21 (1).
    Vitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2001) Familien, den terminale kreftpasienten og sjukepleia. Familien i sykepleiefaget.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Hynne, Astrid Synneve Bjørnerheim; Paulsen, Bente; Nakrem, Sigrid. (2023) Case-seminar kombinert med ressursforelesing i ei spesialutdanning i sjukepleie som kjelde til motivasjon og læring. 2023.
    Rapport
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Paulsen, Bente; Kilvik, Astrid. (2015) «Fagring som læringsarena for kunnskapsbasert praksis i kommunehelsetenesta » - evaluering av eit pilotprosjekt om samarbeid mellom ein kommune i Midt-Norge og Avdeling for sykepleierutdanning – HiST i perioden 2012-2013. 2015. HiST ASP Rapport (1).
    Rapport
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2006) "... Jeg trenger ikke karakterer for å bli motivert" : studentar i vidareutdanning si vurdering av mappe som læringsform sett i lys av formativ vurdering. Tapir Akademisk Forlag. 2006. ISBN 8251921929.
    Rapport
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2002) Evalueringsrapport av vidareutdanning i kreftsjukepleie 1999-2001 : institutt for vidareutdanning, etterutdanning og oppdragsverksemd. 2002. ISBN 8251918022.
    Rapport
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim; Ervik, Bente. (2002) Vurdering av 10 vt. studium i kreftomsorg ved Betanien Sykepleierhøgskole, Bergen. 2002.
    Rapport
  • Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2001) Evalueringsrapport av Vidareutdanning i kreftsjukepleie 1999-2001. 2001.
    Rapport

Undervisning

Emner

  • SYA3009 - Perspektiv på kreftsykepleie og fagutvikling
  • SYT3241 - Medisinsk kreftbehandling og strålebehandling - kliniske praksisstudier
  • SYT3011 - Kreftsykepleie - medisinsk behandling - rehabilitering og palliasjon
  • SYT3242 - Rehabilitering og palliasjon - kliniske praksisstudier
  • SYT3009 - Perspektiv på kreftsykepleie og fagutvikling

Formidling

2022

  • Faglig foredrag
    Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2022) Case-seminar i kombinasjon med ressursforelesningar i ei spesialutdanning i sjukepleie ved NTNU - erfaringar frå campus Trondheim. Nettverksmøte og seminar for kreftsjukepleierutdanningane i Norge . Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, NTNU; Trondheim. 2022-05-30 - 2022-05-31.
  • Faglig foredrag
    Jakobsen, Gunnhild; Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2022) Økt kunnskap om kreftrelatert rehabilitering og utvikling av ny praksis innen rehabilitering for kreftsykepleierutdanningen. Nettverksmøte kreftsykepleierutdanningen . Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie; Trondhein. 2022-05-30 - 2022-05-31.

2021

  • Faglig foredrag
    Utne, Inger; Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2021) Retningslinje for videreutdanning og master i kreftsykepleie. Nasjonalt nettverk for undervisere i kreftsykepleie - årlig møte . NTNU; Digitalt - ZOOM. 2021-05-28 - 2021-05-28.

2018

  • Faglig foredrag
    Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2018) Korleis blir temaet "palliasjon" ivaretatt i Vidareutdanning i kreftsjukepleie ved NTNU?. Kickoff-samling i kreft og palliasjon for ledere, ressurssykepleier og samarbeidsaktører i Trondheim. . Kompetansesenter i lindrende behandling i Midt-Norge og Tron; Trondheim. 2018-01-31 - 2018-01-31.

2016

  • Poster
    Nakrem, Sigrid; Hynne, Astrid Synneve Bjørnerheim. (2016) Facilitating involvement of residents' Next-of-kin in long-term care facilities - the relatives perspectives. Annual Conference for Nursing Home Research International Working Group 2016 . Nursing Home Research International Working Group; Barcelona. 2016-11-09 - 2016-11-10.

2013

  • Faglig foredrag
    Hynne, Astrid Bjørnerheim; Wikdahl, Trude. (2013) Fagring i Skaun kommune-betre kvalitet for brukarane?. Regional utdanningskonferanse i Trondheim 9.-10.september 2013 . Helse Midt - Norge; Trondheim. 2013-09-09 - 2013-09-10.

2012

  • Poster
    Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kvangarsnes, Marit. (2012) Being a cancer nurse in community health service - an interview study about functions and professional role. Regional forskningskonferanse 2012 i Helse Midt-Norge . St.Olavs hospital; Trondheim. 2012-06-05 - 2012-06-06.

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kvangarsnes, Marit. (2011) Å vere kreftsjukepleiar i kommunehelsetenesta - funksjonar og kompetanse. Den 15. norske landskonferanse i kreftsykepleie - "Bevegelse i ny tid" . Forum for kreftsykepleie, NSFs faggruppe; Trondheim. 2011-10-06 - 2011-10-08.

2008

  • Poster
    Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2008) Korleis legge til rette for forskningsbasert undervisning og kunnskapsbasert praksis?¿. Midt-norsk forum for sykepleieforskning og fagutvikling ; Trondheim. 2008-06-05 - 2008-06-05.
  • Poster
    Hynne, Astrid Bjørnerheim; Kilvik, Astrid; Lamøy, Liv Inger. (2008) Tilrettelegging av undervisnings- og læringsaktiviteter ved videreutdanning i kreftsykepleie. Rammer, roller, retning. SMH-dagene 2008 ; Trondheim. 2008-10-28 - 2008-10-29.

2003

  • Poster
    Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2003) Information about cancer nursing- post graduate studies in oncology nursing. Møte med Collage og Nursing Cuprija ; Trondheim. 2003-05-12 - 2003-05-12.

2002

  • Poster
    Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2002) Pårørende som deltakar eller tilskuer?. Kurs i onkologi for fysioterapeuter ; Trondheim. 2002-11-08 - 2002-11-08.
  • Poster
    Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2002) Pårørende som deltakar eller tilskuer. Seminar for personalet ved Saupstad sykehjem, avd. A ; Trondheim. 2002-05-27 - 2002-05-27.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn