Alicia Julia Wilson Takaoka
Om
Hei! Jeg er alicia jw takaoka :)
Jeg er en postdoktor i informasjonssystemer og programvareteknikk i Software for a Better Society Research Group (SBS) under Letizia Jaccheri. I SBS undersøker jeg Gender-Climate Change-ICT Nexus og skjæringspunktene mellom kjønn, mental helse og databehandling. Mitt oppdrag er å skape inkluderende rom for å forbedre mangfoldet i det digitale landskapet. Min visjon er å prioritere AI-etikk og inkluderende HCI ved å forsterke marginaliserte stemmer, urfolkskunnskap og kvinners erfaringer ved å forbedre deltakende designprosesser, datadrevet beslutningstaking og datakompetanse.
Jeg har en doktorgrad i filosofi (PhD) i informasjons- og kommunikasjonsvitenskap (ICS) fra University of Hawai`i i Mānoa, hvor jeg fokuserte på sosial informatikk, IKT-teori og IKT-politikk. Min avhandling inkluderte også samfunnsinformatikk og datafeministiske prinsipper for å undersøke informasjon og oppfatninger om marginaliserte grupper med skjulte stigmaer.
I Across the Generational Divide: Exploring Stigmas about Voluntarily Childless Women fant jeg at folk behandler informasjon om marginaliserte grupper med skjulte stigma tangentielt, noe som betyr at de ikke nødvendigvis går ut for å søke informasjon om grupper. I stedet internaliserer de passivt informasjon om marginaliserte grupper og skjulte stigmaer fra influencere og medier de allerede liker og følger. Dette arbeidet la også grunnlaget for å oppdatere bildebiblioteker for konseptet «familie». Dette er bare to av over 30 funn og bidrag som kan testes hypoteser for å fremme dagens kunnskap om design for og med deltakere på tvers av domener.
I løpet av doktorgraden jobbet jeg som akademisk spesialist for rektor for akademiske anliggender ved University of Hawai`i-West O`ahu, utdannings- og programspesialist i kjemi ved University of Hawai`i i Mānoa, og en foreleser og instruktør ved University of Hawai`i ved Hilo og Chaminade University. I denne egenskapen har jeg undervist kurs på tvers av disiplinene, inkludert Human Computer Interaction, Writing for Science and Technology, Gender Leadership og Directed Research. Etter doktorgraden min underviste jeg også ved University of California Berkeley i Masters in Data Science-programmet.
I min nåværende rolle er jeg en del av Diversity and Inclusion Management Team for Horizon Europe-prosjektet Creating Actionable Futures (CrAFt). Jeg bidrar også til Horizon Europe-prosjektene New European Bauhaus og Re-Value. Jeg veileder også masterstudenter og har blitt identifisert som veileder for en innkommende Erasmus+ PhD-student. Jeg sitter også i styret for INCLUDE @NTNU, gruppen for fakulteter og ansatte "som lever med eller er påvirket av funksjonshemming, nevrodivergens, psykiske problemer eller kronisk sykdom."
Noen ekstra høydepunkter de siste årene inkluderer:
2024 100 Brilliant Women in AI Ethics for mine forelesninger om den etiske konstruksjonen av offentlig tilgjengelige datasett og definering og operasjonalisering av begrepet Reality Pregnancy
Beste samfunnsengasjement-initiativ for URSA Major i 2022
2022 Distinguished Fellow in Data Science for All, mødresykelighet i USA
2021 Future Digischolar for Digitalize Stockholm
2021 Ny leder for Association of Information Science and Technology (ASIS&T)
Medlemskap: Jeg er et aktivt medlem av ACM-Women Europe, Association of Information Science and Technology (ASIS&T), COST Action EUGAIN: Gender Balance in Informatics, Informatics Europe's Working Group on Green ICT, og COST Action DIGI-net.
Landerkjennelse: Hawaii - landet til Kanaka Maoli-folket, avstått uten protest av dronning Liliuokalani til USA, hvor det fortsatt er okkupert uten en traktat i dag. Trondheim- ligger i Åarjelsaepmie eller sørlige Sæpmie/Sápmi/Sábme. Samer har bodd på dette landet i uminnelige tider. Jeg er ydmykt beæret og privilegert over å ha forbindelse til disse landene.
Kompetanseord
Forskning
Jeg undersøker skjæringspunktene mellom klimanøytralitet, tilgang til teknologi og marginaliserte samfunn. Dette oppnås ved å bruke sosiale data til å forsterke marginaliserte stemmer og prioritere urfolkskunnskap i det digitale landskapet gjennom tverrfaglig informatikk og feministisk datavitenskap. Alicia forsker også på skjæringspunktene mellom mental helse, kjønn og IKT.
Publikasjoner
2023
-
Takaoka, Alicia Julia Wilson;
Ahlers, Dirk;
Ådlandsvik, Ferdinand Ward;
Dovland, Eivind Syrdalen;
Jaccheri, Maria Letizia.
(2023)
Towards understanding digital support contributing to climate neutral, inclusive, and beautiful cities: A systematic literature review.
IEEE conference proceedings
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Takaoka, Alicia Julia Wilson.
(2023)
Reality Pregnancy and the Online Recolonization of the Female Body.
Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Jaccheri, Maria Letizia;
Cutrupi, Claudia Maria;
Diaconu, Mara Gabriela;
Lenarduzzi, Valentina;
Szlavi, Anna;
Takaoka, Alicia Julia Wilson.
(2022)
Where are the female professors in STEM?.
techrxiv
Rapport
Tidsskriftspublikasjoner
-
Takaoka, Alicia Julia Wilson.
(2023)
Reality Pregnancy and the Online Recolonization of the Female Body.
Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Takaoka, Alicia Julia Wilson;
Ahlers, Dirk;
Ådlandsvik, Ferdinand Ward;
Dovland, Eivind Syrdalen;
Jaccheri, Maria Letizia.
(2023)
Towards understanding digital support contributing to climate neutral, inclusive, and beautiful cities: A systematic literature review.
IEEE conference proceedings
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Jaccheri, Maria Letizia;
Cutrupi, Claudia Maria;
Diaconu, Mara Gabriela;
Lenarduzzi, Valentina;
Szlavi, Anna;
Takaoka, Alicia Julia Wilson.
(2022)
Where are the female professors in STEM?.
techrxiv
Rapport
Undervisning
Jeg har hjulpet over 50 tidligere studenter med å bli tatt opp i hovedfagsprogrammer, motta stipend, publisere artikler, tjene priser og oppnå lønnsomt arbeid. En liste over tidligere kurs undervist som hovedinstruktør er tilgjengelig på forespørsel.
Veiledning
Medveileder masterstudenter i IT3915 og TDT4501.
Design læringsaktiviteter og forelesninger for Software for a Better Society-gruppen. Noen emner inkluderer:
Empirisk forskning
Vancouver regler og forfatterskap
Akademisk skriving
Historiebygging
Forskningsprosess
Teoretisk rammeverk
Jeg har også designet en læringsaktivitet og foredrag om teoretiske rammer for DT8111 Empiriske forskningsmetoder innen IT og digitalisering og Design, Creation, and Participation for Experts in Teams.