Emne - Merkevarebygging - SMF1195
SMF1195 - Merkevarebygging
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
- Introduksjon til merkevarebygging
- Effekter av merkevarer for kunder og bedrifter
- Utvikling av merkevarer
- Evaluering av merker
- Merkeposisjonering
- Merkeelementer
- Vekststrategier for merker
- Styring av merkeportefølje
- Kommunikasjon av merkevarer
- Merkesamarbeid
- Bærekraft og merkevareledelse
- Produktdesign som en sentral del av merkevaren
- Merkevarer B2B
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Kjenne til merkevarebygging i et historisk perspektiv
- God kunnskap om sentrale teorier for strategisk utvikling og ledelse av merkevarer
- Gjøre rede for hvilken funksjon merkevarer har for bedrifter og forbruker i samfunnet i dag
- Gjøre rede for relasjonen mellom merkevareledelse og bærekraftig bedriftsutvikling
- Forstå hvordan produktdesign spiller en sentral rolle i merkevarebygging
- Kjenne til oppdatert forskning innenfor fagfeltet
Ferdigheter:
- Kunne anvende sentrale teorier innen strategisk merkevarebygging i bedrifter
- Kunne vurdere perspektiver og ta beslutninger om merkevarer i tråd med bærekraftig bedriftsutvikling
- Kunne anvende aktuelle kilder for oppdatering av egen kunnskap
Generell kompetanse:
- Kunne forstå, formidle og diskutere sentrale teorier innen merkevarebygging
- Kunne forstå, formidle og diskutere dilemmaer relatert til merkevarebygging og bærekraft
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger (fysisk eller videobasert), gruppearbeid, obligatorisk oppgave, oppgaveløsning og veiledning. Enkelte forelesninger kan foregå på engelsk.
Obligatoriske arbeidskrav: Emnet har ett obligatorisk arbeidskrav som skal løses i grupper. Omfang opplyses ved utlevering. Arbeidskravet kan omfatte obligatorisk oppmøte. Det obligatoriske arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav - se emnebeskrivelse
Mer om vurdering
Utsatt skriftlig eksamen i august. Godkjent obligatorisk oppgave er gyldige ved utsatt eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Logistikkledelse (BLOG)
Produktdesign og teknologi (BTEKD)
Økonomi og administrasjon (BØA)
Økonomi, ledelse og bærekraft (BØKLED)
Kursmateriell
Samuelsen, B.M, Peretz, A. og L.E. Olsen (2019) Merkevareledelse, 2. utgave, Oslo: Cappelen Damm Akademisk Dersom det utkommer ny utgave før semesterstart vår 2023, vil nyeste utgave bli pensumbok. I tillegg kommer et utvalg av artikler.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SMF1261 | 5.0 | HØST 2018 | |
SMF1195F | 7.5 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Økonomi og administrasjon
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 05.06.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater M433-Eksamensrom 4.etg Mustad, Inngang A 1
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"