John Martin Kleven Godø
Om
Forskningsemne:
Hydrodynamisk modellering og design av hydrofoilfartøyer og slanke katamaraner.
Jeg jobber med utvikling og validering av programvarepakker for design og simulering av motstand og bevegelser av hydrofoilfartøyer og katamaraner. De fleste prosjektene jeg er involvert i har et overordnet mål om å gjøre hurtiggående fartøyer utslippsfrie, og mine bidrag er hovedsaklig knyttet til beregning av motstand og energibehov. For øyeblikket jobber jeg også med et spennende prosjekt der vi bruker AI, spesifikt Deep Reinforcement Learning, til å oppdage ny fysikk knyttet til hydrofoilbåters hydrodynamikk.
Før jeg startet på doktorgraden ved jeg med på oppstarten av et selskap som utviklet hurtigbåtteknologi, noe som har gitt meg en relativt god forståelse for denne typen fartøyer og den tilknyttede bransjen.
Veileder:
Professor Sverre Steen
Bakgrunn:
MSc i Marin Teknikk fra NTNU. Hovedfokus på hydrodynamikk, med valgfag innen kybernetikk/kontrollsystemer og innovasjonsprosesser.
Grunnlegger og teknisk sjef i Flying Foil AS. Her jobbet jeg med et vidt spenn av oppgaver, fra hydrodynamikk, mekanisk design og instrumentering, til forretningsutvikling og innhenting av kapital.
Forskningsinteresser:
Interessert i alt som går fort på vann, spesielt om det har hydrofoiler.
Forskningsprosjekter jeg er involvert i:
ZEVS
Kompetanseord
Publikasjoner
2024
-
Godø, John Martin Kleven;
Steen, Sverre;
Faltinsen, Odd Magnus.
(2024)
A resistance model for hydrofoil fast ferries with fully submerged foil systems.
Ocean Engineering
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Godø, John Martin Kleven;
Steen, Sverre.
(2023)
A Comparative Study of the Energy Efficiency of Hydrofoil Vessels and Slender Catamarans.
IOS Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Najjaran, Samieh;
Skjetne, Roger;
Godø, John Martin Kleven.
(2023)
Optimal Energy Management for Zero-Emission High-Speed Passenger Vessels .
The American Society of Mechanical Engineers (ASME)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Godø, John Martin Kleven;
Steen, Sverre.
(2023)
An Efficient Method for Unsteady Hydrofoil Simulations, based on Non-Linear Dynamic Lifting Line theory.
Ocean Engineering
Vitenskapelig artikkel
-
Godø, John Martin Kleven;
Steen, Sverre;
Faltinsen, Odd Magnus.
(2023)
An Efficient Method for Design and Powering Prediction of Fast Slender Catamarans.
Ocean Engineering
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Fjelldal, Steinar;
Skjetne, Roger;
Godø, John Martin Kleven;
Najjaran, Samieh.
(2022)
Energy modelling and optimization for low- and zero-emission high speed passenger ferries.
NTNU
Mastergradsoppgave
2017
-
Ripon, Kazi Shah Nawaz;
Gjerde, Thomas;
Godø, John Martin Kleven.
(2017)
Optimizing Bio-Inspired Propulsion Systems Using Genetic Algorithm.
IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Godø, John Martin Kleven;
Steen, Sverre;
Faltinsen, Odd Magnus.
(2024)
A resistance model for hydrofoil fast ferries with fully submerged foil systems.
Ocean Engineering
Vitenskapelig artikkel
-
Godø, John Martin Kleven;
Steen, Sverre.
(2023)
An Efficient Method for Unsteady Hydrofoil Simulations, based on Non-Linear Dynamic Lifting Line theory.
Ocean Engineering
Vitenskapelig artikkel
-
Godø, John Martin Kleven;
Steen, Sverre;
Faltinsen, Odd Magnus.
(2023)
An Efficient Method for Design and Powering Prediction of Fast Slender Catamarans.
Ocean Engineering
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Godø, John Martin Kleven;
Steen, Sverre.
(2023)
A Comparative Study of the Energy Efficiency of Hydrofoil Vessels and Slender Catamarans.
IOS Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Najjaran, Samieh;
Skjetne, Roger;
Godø, John Martin Kleven.
(2023)
Optimal Energy Management for Zero-Emission High-Speed Passenger Vessels .
The American Society of Mechanical Engineers (ASME)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ripon, Kazi Shah Nawaz;
Gjerde, Thomas;
Godø, John Martin Kleven.
(2017)
Optimizing Bio-Inspired Propulsion Systems Using Genetic Algorithm.
IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Fjelldal, Steinar;
Skjetne, Roger;
Godø, John Martin Kleven;
Najjaran, Samieh.
(2022)
Energy modelling and optimization for low- and zero-emission high speed passenger ferries.
NTNU
Mastergradsoppgave
Formidling
2024
-
Faglig foredragRødseth, Kenneth Løvold; Godø, John Martin Kleven; Westerveld, Levi; Bardal, Odd Inge; Danielsen, Arnhild; Nøkling, Edith. (2024) Nullutslipps hurtigbåter innen 2025 - fleip eller fakta. TØI; OFV Mobilitet 2024 , Oslo 2024-03-05 - 2024-03-06
2022
-
Faglig foredragGodø, John Martin Kleven. (2022) Nytt beregningsverktøy for hurtigbåters energiforbruk . Kollektivforum Nullutslippshurtigbåter i 2025 - Er det teknisk, økonomisk og politisk mulig? , Teams 2022-09-29 - 2022-09-29
-
Faglig foredragGodø, John Martin Kleven. (2022) New method for calculating the energy consumption of high-speed ferries. Transportøkonomisk institutt ZEVS midway seminar , Radisson Blu Airport Hotel, Oslo Gardermoen 2022-09-01 - 2022-09-01
2017
-
IntervjuHøgstavoll, Ole-Ottar; Godø, John Martin Kleven; Steen, Sverre; Moen, Fredrik Storflor. (2017) Slik kan han revolusjonere hurtigbåtmarknaden. Vikebladet Vikebladet [Internett] 2017-01-03
-
IntervjuFalsing, Rebekka; Godø, John Martin Kleven. (2017) Norsk opfindelse: Flap med bevægelse som delfinfinne erstatter propel på hurtigbåde. Ingeniøren Ingeniøren [Internett] 2017-01-02
2016
-
IntervjuRong, Ragnhild Lind; Godø, John Martin Kleven; Steen, Sverre. (2016) Bruker hvaler som inspirasjon til nye hurtigbåter. Sunnmørsposten Sunnmørsposten [Internett] 2016-12-30
-
IntervjuStensvold, Tore; Godø, John Martin Kleven; Steen, Sverre; Moen, Fredrik Storflor. (2016) Halefinnebevegelse kan revolusjonere hurtigbåtmarkedet. Teknisk Ukeblad Teknisk Ukeblad [Internett] 2016-12-29
-
IntervjuHanley, Steve; Godø, John Martin Kleven; Steen, Sverre; Moen, Fredrik Storflor. (2016) Dolphin Tail More Efficient Than Propeller For Ships. Gas2 Gas2 [Internett] 2016-12-29