EVU-Kurs

Markedsføring og internasjonalisering

Skyskrapere/storby by night

Illustrasjonsfoto: Yay Images, leungchopan.

Start: 08.09.2025
Slutt: 15.12.2025
Søknadsfrist: 15.08.2025

Undervisningsform: Studium med fysiske samlinger
Sted for samlinger: Trondheim

Pris: 20300 Kr
Studiepoeng: 7,5
Emnekode: IØ6018


Kurset gir innsikt i viktige trender innen internasjonal handel og hvilke innvirkninger dette har på markedsstrategier og ledelse i internasjonale selskaper.

Temaer

  • Grunnleggende konsepter for markedsføring
  • Markedsføring av høyteknologi
  • Crossing the Chasm
  • Moderne trender innen internasjonal handel og implikasjoner for norsk næringsliv
  • Digitalisering og digital markedsføring
  • Teorier og modeller for internasjonalisering av foretak
  • Born Globals eller internasjonale oppstartsbedrifter
  • Internasjonal markedsføring
  • Industriell markedsføring og inngangsstrategier i nye markeder
  • Ledelse av internasjonale aktiviteter

Markedsføring og internasjonalisering

Opptakskravet er todelt:
1. Bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning av minimum 180 studiepoengs omfang, og
2. Minimum to års relevant arbeidserfaring

Nye søkere må dokumentere utdanning og arbeidserfaring innen søknadsfristen for å få søknaden behandlet. Hvis du har lastet opp dokumentasjon/fått opptak på emner i programmet tidligere, trenger du ikke gjøre dette på nytt.

Krav til dokumentasjon: Arbeidsforhold må dokumenteres med attest fra arbeidsgiver som beskriver stillingstype/arbeidsoppgaver, stillingsprosent og varighet.

Rangeringsregler ved flere søkere enn antall plasser

Har du ikke bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning av minimum 180 studiepoengs omfang, kan du søke om fritak for deler av utdanningskravet med grunnlag i realkompetanse. Last opp søknadsskjema sammen med dokumentasjon når du søker.

Kontakt for spørsmål om opptak og opptakskrav:
Telefon: 73 59 77 01
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no

Tid og sted for undervisning

To samlinger i Trondheim høsten 2025.

  • Første samling: 8.-9. september
  • Andre samling: 27.-28. oktober

Vi anbefaler oppmøte på samlingene for best mulig læringsutbytte, men det er ikke obligatorisk oppmøte.

Eksamensbeskrivelse

Semesteroppgave som teller 100% av karakteren.

Innleveringsfrist er 15. desember 2025 kl. 14.00.

Pensumlitteratur/kursmateriell

Pensumbøker du selv må kjøpe:

Runar Framnes, Håvard Huse, Arve Pettersen og Hans Mathias Thjømøe, "Markedsføringsledelse".

Geoffrey Moore, "Crossing the Chasm" 2nd edition eller nyere.

Kompendium – artikler og utdrag fra bøker

Se leseguide som legges ut i Blackboard for tips om hvordan du forbereder deg til samlingene.

Kurset overlapper med IØ6016 Internasjonal forretningsutvikling.

Praktisk informasjon og betingelser

Studentbetalingen er endret fra og med våren 2025  

Det er tidligere gitt informasjon om at det vil bli endringer i studentbetalingen på masterprogrammet i organisasjon og ledelse fra og med 2025. For 2025 er prisen for emnene i basismodulen og spesialiseringene (7,5 stp.) kr 20 300 og for masteroppgaven (30 stp.) kr 27 060.

Finansieringsordningen er underlagt nasjonale bestemmelser og EØS-regelverk og det er endringer i disse rammebetingelsene (nytt finansieringssystem for universiteter og høgskoler og endringer i regelverk om studentbetaling) som har gjort det nødvendig å endre finansieringsmodellen for studieprogrammet. Nye satser for studentbetaling trådte derfor i kraft fra og med våren 2025.

Pris: 20300 Kr

I kursavgiften inngår:

  • Undervisning, veiledning og eksamen iht. gjeldende emnebeskrivelse
  • Tilgang til digital læringsplattform

I tillegg kommer semesteravgift til Studentsamskipnaden.
Pensumlitteratur må den enkelte skaffe selv.

Dyktige og tilgjengelige forelesere. (Kursdeltaker, høsten 2023)

Forelesningene var engasjerende og pensumboka var svært lærerik. (Kursdeltaker, høsten 2023)

Veldig relevant teori for oss som ikke jobber med markedsføring også. (Kursdeltaker, høsten 2022)

Fakultet: Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap
Arild Aspelund, Professor, Inst. for industriell økonomi og teknologiledelse, NTNU
Telefon: 735 97603
Mobil: 908 40 017
E-post: arild.aspelund@ntnu.no
Arve Pettersen, Førsteamanuensis, NTNU Handelshøyskolen

Opptak og opptakskrav
Telefon: 73 59 77 01
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no
Linda Bjørgan, NTNU VIDERE, studieadministrative spørsmål
Telefon: 73 59 14 33
E-post: videre@ntnu.no

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev