Strategisk prosjektledelse - Spillbasert teamutvikling og forretningsforståelse i prosjekter - kurs

Foto: Anne-Line Bakken
Strategisk prosjektledelse - Spillbasert teamutvikling og forretningsforståelse i prosjekter
Start:
30.03.2023
Søknadsfrist:
01.02.2023
Sted for samlinger:
Oslo
Pris:
25000 Kr
Studiepoeng:
7,5
Emnekode:
PK6245
Søknadsfristen er passert.
Ta kontakt for ledige plasser
Dette kurset gir deg en helt unik læringsopplevelse gjennom spillbasert teamutvikling. Her får du «hands on» erfaring som gir forståelse for forretningsmodellens betydning i utviklingen av bærekraftige prosjekter.
Du blir del av et team som sammen skal løse store oppgaver i konkurranse med de andre teamene på kurset, og får møte reelle utfordringer i kampen for å levere det beste prosjektet.
Emnet vil fra høsten 2023 inngå i Erfaringsbasert master i teknologi og digital omstilling, spesialisering i digitalt støttet prosjektledelse (mer informasjon kommer).
Målgruppe
Du er i målgruppen for dette kurset dersom du ønsker å løfte blikket og lære mer om strategisk prosjektledelse og det å fokusere på business-perspektivet i et prosjekt. Deltakerne får prøve seg på å sikre suksess i prosjektet gjennom håndtering av forretningscase, interessenthåndtering, usikkerhetsstyring, håndtering av endringer og gevinstrealisering, samtidig som de får innsikt i hvordan de kan bli bedre teammedlemmer.
Innhold
På den første samlingen etableres prosjektteamet du skal jobbe i gjennom hele kurset. Dere får en gjennomgang av forskjellige relevante faglige temaer rundt strategier for forretningsforståelse og teamarbeid i prosjekter.
Mellom første og andre samling skal prosjektteamet samarbeide om oppgaver, lese fagstoff og forberede seg til andre samling ved å lese casebeskrivelsen for simuleringen nøye.
På den andre samlingen skal teamet arbeide seg gjennom en profesjonell simulering, der teamet får ulike oppgaver knyttet til et prosjekt, som for eksempel økonomistyring, risikostyring og kommunikasjon med interessenter.
Det er et konkurranseaspekt knyttet til simuleringen og teamene følges tett underveis av fagpersoner som er med og styrer simuleringen for at alle skal lære mest mulig. Når prosjektet er avsluttet og gjennomføringen er evaluert tar faglærer dere gjennom noen eksamensforberedelser.
Tilbakemeldinger fra tidligere kursdeltakere viser at simuleringen er et nyttig læringsverktøy der man virkelig får testet ut sine styrker og svakheter innen prosjektfaget. Deltakerne får gjennom simuleringsprogrammet mulighet til å feile uten reelle konsekvenser av valg de tar underveis, og får føle på resultatet av ulike valg med tanke på prosjektets forretningsaspekt. Å få se de umiddelbare følgene av egne valg gjør det mulig å forbedre ferdighetene til deltakerne i et trygt miljø. Dette gir god læring, spesielt når det gjelder viktigheten av håndtering av forretningscase, interessenthåndtering og å følge med på utviklingen av teamet.
Emnebeskrivelse
Strategisk prosjektledelse - Spillbasert teamutvikling og forretningsforståelse i prosjekter
Opptakskrav
Opptakskravet er todelt:
1. Bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning av minimum 180 studiepoengs omfang, og
2. Minimum to års relevant arbeidserfaring
Du må dokumentere utdanning og arbeidserfaring innen søknadsfristen for å få søknaden din behandlet.
Krav til dokumentasjon
Arbeidsforhold må dokumenteres med attest fra arbeidsgiver som beskriver stillingstype/arbeidsoppgaver, stillingsprosent og varighet.
Ved flere søkere enn antall plasser på kurset ved søknadsfristen, vil søkere rangeres etter tidspunkt for søknad.
Anbefalte forkunnskaper
Søkere bør ha gjennomført kurset Praktisk prosjektledelse (PK6200/PK6203/PK6400) eller tilsvarende.
Undervisning, eksamen og pensum
Tid og sted for undervisning
Obligatoriske samlinger i Oslo våren 2023:
Nettbasert introduksjonssamling: 30. mars kl 12.00-13.30
Første fysiske samling: 19. - 20. april
Andre fysiske samling: 3. - 4. mai
Samlingene er obligatoriske. Til andre samling må du ha med egen datamaskin til simuleringen.
Obligatorisk innlevering av individuell oppgave mellom første og andre samling.
Oppstart første dag kl 10.00, avslutning siste dag kl 15.00.
Særskilte krav til utstyr og dataverktøy
Eksamensbeskrivelse
Hjemmeeksamen. Eksamensoppgavene vil bli delt ut ved første samling. Eksamen vil ta for seg problemstillinger knyttet til de sentrale tema som nevnt i temaoversikten.
Eksamenskrav: Deltakeren må levere øvingen mellom første og andre samling, fullføre simuleringen og delta på begge de obligatoriske samlingene.
Pensumlitteratur/kursmateriell
Aaron Shenhar, Dov Dvir (2007): Reinventing project management – The diamond approach to successful growth and innovation. ISBN: 9781591398004. Kapittel 2-8.
Wenche Aarseth, Asbjørn Rolstadås og Roger Klev (2015) Lederskap i prosjekter, Fagbokforlaget, ISBN 9788245018127. Kapittel 2-7, 9, 12, 15.
Smith, Karl A. 2014. Teamwork and Project Management, 4th edition, ISBN: 9780073534909. Kapittel 2-7.
Støttelitteratur:
* Artikkel Peter Morris (2012) Reconstructing Project Management Reprised: A Knowledge Perspective. Project Management Journal, Volume 44, Issue 5, side 6–23, October 2013. (17 sider)
* Artikkel Ole Jonny Klakegg (2015) In pursuit of relevance and sustainability. Open Economics and Management Journal, 2015, 2, (Suppl. 1: M3) side10-20 (10 sider)
Annen informasjon
Praktisk informasjon og betingelser
Forelesere:
- Førsteamanuensis Jan Alexander Langlo, Institutt for maskinteknikk og produksjon
- Professor Ole Jonny Klakegg, Institutt for bygg- og miljøteknikk
- Professor Bjørn Andersen, Institutt for maskinteknikk og produksjon
- Bidragsytere fra Eksperter i Team
Kurset har 20 plasser.
Prisinformasjon
Pris: 25000 Kr
I kursavgiften inngår
- Undervisning på samlinger
- Tilgang til elektroniske læremidler på internett
- Tilbakemelding og oppfølging av oppgaver og øvinger til den enkelte student
- Sensur av eksamen
Pensumlitteratur må den enkelte skaffe selv.
Fagansvarlig/Forelesere
Telefon: 73 41 28 67
Epost: jan.a.langlo@ntnu.no