EVU-Kurs


Møtebord med flere mennesker rundt og storskjerm på veggen hvor man kan se skisse for byggeprosjekt

Foto: Veidekke

Prosjekteringsledelse

Start: 25.01.2022
Søknadsfrist: 15.12.2021

Sted for samlinger: Trondheim/Oslo

Pris: 18000 Kr
Studiepoeng: 7,5
Emnekode: AAR6006

Det er dessverre for sent å søke på dette kurset. Du kan finne alternative kurs på våre nettsider.


Bygge- og anleggsbransjen er i rivende utvikling og endring hvor aktørene blir utfordret med tanke på bærekraftig utvikling, sirkulærøkonomi og det grønne skiftet. Dette stiller krav til aktørene med hensyn til praktisk og formell kompetanse, spesielt samspill og ledelse av tverrfaglige team. Prosjekteringsledelse er en viktig nøkkel med tanke på å møte disse utfordringene.

Kurset gir en introduksjon til fagområdet med hensyn til aktualitet, utfordringer og viktighet når det gjelder verdiskaping både for bransjen og for samfunnet. Deltakerne blir presentert for nyere forskning og teori knyttet til prosjekteringsledelse, og gjennomgang av relevante metoder og verktøy med tanke på faglig og administrativ ledelse av prosjekteringen. Kurset er praktisk rettet med øvinger og prosjektoppgave som tar utgangspunkt i deltakernes egne erfaringer med mål om å utvikle og forbedre deres tilnærming til faget.

Målgruppe

Arkitekter, rådgivere, entreprenører, byggherrer eller andre som vil innta en posisjon eller ha en rolle i utvikling og prosjektering av bygg og anlegg, enten som prosjekteringsleder, prosjekterende, utførende eller som byggherre/bestiller/bruker.

Innhold

Kurset gir en introduksjon til fagområdet prosjekteringsledelse hvor samspillet i byggeprosessen blir vektlagt. Ledelseskonsepter i BAE-næringen blir gjennomgått og diskutert. Evne til å etablere og lede flerfaglige team er en nøkkelkompetanse for prosjekteringsleder og fokus på koordinering, samordning, samspill og integrasjon for å få til riktig resultat, er avgjørende. Byggeprosjekters utfordringer, oppgaver, roller og ansvar vil bli belyst. Gjennomføringsstrategier for organisering av prosjekt, anskaffelsesprosesser og kontrahering vil også gjennomgås. Deltakerne vil bli utfordret til å dele sine erfaringer for å få til en aktiv læringssløyfe mellom egen praksis, sin bedrift og ny teoretisk kunnskap om rollen.

Muliggjørende teknologier vil være et viktig tema i kurset, og vil bli berørt i flere sammenhenger. Erfaringer med bruk av BIM i nyere prosjekter vil bli presentert. BIM-relevante temaer som samspill og koordinering, effektivitet og kvalitet vil bli drøftet av relevante aktører både fra bestillersiden og fra utførersiden.

Kurset vil gi en innføring i de administrative prosessene for styring av kvalitet, tid, kostnader og ressurser i byggeprosjekter.

Læringsutbytte

KUNNSKAP - kandidaten;

  • har inngående kunnskap om prosjekteringsprosessen, dens plass i
    byggeprosessen, og spesielle utfordringer knyttet til prosjekteringsledelse
  • har god kunnskap om ulike ledelseskonsepter for byggeprosjekter
  • har omfattende kunnskaper om aktuelle muliggjørende teknologier i prosjekteringen
    og hvordan dette kan understøtte informasjon, dokumentasjon og kommunikasjon
  • har god kunnskap om system for kvalitetssikring i prosjekter og verktøy for håndtering av kostnad, tid og ressurser

FERDIGHETER - kandidaten;

  • kan anvende kunnskapen i praktisk gjennomføring av prosjekteringsprosesser, enten i
    rollen som prosjekteringsleder, som rådgivende eller som byggherre/bestiller/bruker
  • kan identifisere viktige mål, interessenter og rammefaktorer for et prosjekt og vurdere
    relevante tiltak i forhold til disse kan analysere og reflektere kritisk over informasjon og
    nytte denne på en relevant og nyttig måte
  • kan samarbeide konstruktivt om flerfaglige oppgaver innenfor planlegging og
    gjennomføring av prosjekteringen

GENERELL KOMPETANSE - kandidaten;

  • forstår moderne byggeprosjekters kompleksitet og behovet for tverrfaglighet og
    håndtering av grensesnitt knyttet til dette
    forstår viktigheten av faglig ledelse av prosjekteringen, rammefaktorenes betydning
    for gjennomføringen
  • har god forståelse for utfordringer knyttet til bærekraftig utvikling, sirkulærøkonomi
    og det grønne skiftet
  • forstår prosjekteringens betydning i forhold til byggverkets egnethet til sitt formål

 

Se også https://www.ntnu.no/videre/byggenaeringens-prosjektskole

Emnebeskrivelse

Prosjekteringsledelse

Opptakskrav

Opptakskravet er todelt:
1. Utdanning som sivilarkitekt, sivilingeniør eller eventuelt ingeniør og
2. Minst tre års arbeidserfaring innen bygg, anlegg og eiendom.
Annen bakgrunn og praksis kan etter vurdering godkjennes.

Hvis det blir flere søkere enn plasser på kurset, vil plassene bli fordelt slik at både arkitekter, rådgivere, entreprenører og byggherrer blir representert.

Dokumentasjon på at du fyller opptakskravet lastes opp sammen med søknaden din. Du kan laste opp dette fram til søknadsfristen går ut.

Les mer om krav til dokumentasjon her

Vi kan dessverre ikke godta CV som dokumentasjon på arbeidserfaring.


Undervisning, eksamen og pensum

Tid og sted for undervisning

Kurset legges opp med tre samlinger på 3 + 3 + 2 dager, hvor siste dag på samling 3 blir gjennomgang og tilbakemelding på prosjektoppgave.

Første samling i Trondheim: 25. - 27. januar 2022
Andre samling i Oslo: 21.  - 23. februar 2022
Tredje samling i Trondheim: 23. - 24. mars 2022

Samlingene er obligatoriske.

Prosjekteringsledelse og samspillsledelse vil bli belyst gjennom teori, praktiske eksempler og oppgaver. Det legges opp til aktiv deltakelse gjennom spørsmål, diskusjon, refleksjon og øvingsoppgaver. Ledende personer både fra praksis- og forskning/undervisningsmiljøer vil være forelesere.

Eksamensbeskrivelse

Dette kurset gir 7,5 studiepoeng. En prosjektoppgave er grunnlag for karaktersetting i emnet. Oppgaven tar utgangspunkt i et tema eller problemstilling som kursdeltakerne selv er opptatt av og som man ønsker å forbedre seg på. Prosjektoppgaven blir delt opp i mindre deloppgaver, og deltakerne får veiledning underveis i prosessen. Prosjektoppgaven begrenses til 30 A4 sider inkludert figurer/illustrasjoner. Eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Pensumlitteratur/kursmateriell

Rolstadås, A, Johansen, A, Olsson, N og Langlo, J A (2020). Praktisk prosjektledelse. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-3205-5
Eynon, J (2013). The Design Managers Handbook. Wiley-Blackwell. ISBN 978-0-4706-7402-4
Samset, K (2008). Prosjekt i tidligfase. Tapir Akademiske forlag. ISBN 978-82-519-2346-0
Aarseth, Rolstadås, Klev (2015). Lederskap I prosjekter. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1812-7
Hansen, G K (2019). Samspillet i byggeprosessen. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-2116-5

I tillegg kommer forelesningstoff, artikler og rapporter som legges ut på Blackboard.

Annen informasjon

Samarbeidspartnere

Arkitektbedriftene i Norge, Norske arkitekters landsforbund, RIF – Rådgivende ingeniørers forening

Referanser

Dette er en kraftpakke av et kurs. Det beveger seg fra abstrakte, overordnede konsepter til konkrete, praktiske og lett gjenbrukbare teknikker, grep og løsninger som kan brukes med en gang. En av kursets mange styrker er fokus på rammebetingelser og forventningsavklaringer i et prosjekt, noe som alltid ligger i bunn av et vellykket prosjekt og en vellykket prosjektering. Kursdeltaker høsten 2016.

Kurset er nyttig for å sjekke egne kunnskaper om tema, utveksle erfaringer og lære noe nytt. Kursdeltaker høsten 2020.

Et intenst og krevende kurs som gir deg kunnskap og verktøy som garantert vil gjøre deg til en bedre prosjekteringsleder. Kursdeltaker høsten 2018.

Fagansvarlig/Forelesere

Fakultet: Fakultet for arkitektur og design
Geir K. Hansen , Professor, Institutt for arkitektur og planlegging
Mobil: 951 35 520
Epost: geir.hansen@ntnu.no
Vegard Knotten , Førsteamanuensis II, Institutt for arkitektur og planlegging og Veidekke
Epost: vegard.knotten@veidekke.no

Kontakt

Marit Kvidal , NTNU VIDERE
Telefon: 73 59 52 60
Epost: videre@ntnu.no

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev