Samtaler med barn og unge - kurs
Samtaler med barn og unge
PPT skal både utrede og bistå barn. Ansatte i PPT må ha kompetanse til å komme i dialog med barn og unge med ulike vansker. Kurset er praksisnært og bidrar til å utvikle deltakernes kunnskap om avdekkende og støttende samtaler med barn, som kan benyttes i både utredninger og rådgivnings- og veiledningssamtaler.
Målgruppe
Ansatte i PPT og tilsvarende tjenester som BUP, HABU osv.
Innhold
Kurset består av tre samlinger og vil inkludere forelesninger og veiledning.
Kurset gir blant annet kunnskap om alliansebygging, intersubjektivitet, barns kognitive forutsetninger for å forstå ulike spørsmålstyper, bistand til barn i krise, bearbeiding av motstand mot å snakke.
Følgende temaer vil inngå i kurset:
- Å skape gode rammer for samtaler med barn og ungdom: spørsmålsformer, samtalekompetanse, arbeidsallianse, og bruk av flere teknikker.
- Konkretisering av at barn og ungdom er medvirkende.
- Barn i sorg og krise, og/eller som har opplevd traumer.
- Samtaler med ungdommer som ikke ønsker å snakke.
- Bruk av materiale i samtaler.
- Oppbyggingen av avdekkende samtaler (tilrettelagte avhør).
- Kunnskap om barns (kognitive/språklige, emosjonelle og sosiale) utvikling med betydning for at de kan delta i profesjonelle samtaler.
- Det gis tilbakemeldinger på to lydopptak/transkripsjoner av samtaler med barn som kursdeltakerne gjennomfører.
Emnebeskrivelse
Opptakskrav
Ansettelse i PPT eller tilsvarende og
• bachelor med fordypning i pedagogikk, eller
• gjennomført de tre første årene av allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanninga, eller
• bachelor med 2-årig allmennlærer-/førskolelærerutdanning, eller
• bachelor og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller
• 3-årig faglærerutdanning, eller
• bachelor med fordypning i psykologi, eller
• tilsvarende utdanning (f.eks. sosionom, vernepleier eller barnevernutdanning).
Krav til dokumentasjon:
Utdanning må dokumenteres med kopi av vitnemålets forside og karakterer.
Alternativt kan du hente ut digitalt vitnemål på Vitnemålsportalen.
Arbeidserfaring må dokumenteres med signert tjenestebevis/attest.
Kun søknader som har lastet opp dokumentasjon innen søknadsfristens utløp vil bli behandlet.
Undervisning, eksamen og pensum
Tid og sted for undervisning
Samling 1: 14-15. september
Samling 2: 27-28. oktober
Samling 3: 6-7. desember
Det tas forbehold om at én eller flere av forelesningene kan bli digitale, avhengig av smittesituasjonen og gjeldende smittevernregler høsten 2021.
Særskilte krav til utstyr og dataverktøy
Eksamensbeskrivelse
Obligatoriske krav for å bli vurdert:
- Krav om godkjent oppmøte på alle samlinger (minimum 80%)
- Gjennomføre samtaler med barn (video-/lydbåndopptak)
Avsluttende eksamen:
- To gjennomførte og godkjente video-/lydbåndopptak av samtaler med barn ihht. plan
- Refleksjonsnotat over egen utvikling på kurset med bruk av pensum. Dette skal levere innen fire uker etter siste samling og skal være på inntil 8 sider
- Totalvurderingen baseres på at refleksjonsnotatet utgjør 80 % og de to samtalene 20 % i sluttkarakteren. Vurderes bestått/ikke bestått.
Pensumlitteratur/kursmateriell
- Kvello, Ø. (2021). Samtaler med barn og ungdom: Medvirkning, kommunikasjon og metoder. Bergen: Fagbokforlaget.
- Svendsen, B. (red.) (2012). Utviklingsrettet intersubjektiv psykoterapi med barn og unge. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitlene 1, 2, 6, 8 og 9.
Prisinformasjon
Pris: 18500 Kr
I tillegg kommer semesteravgift til Studentsamskipnaden, samt utgifter til pensum og reise/opphold.
Fagansvarlig/Forelesere
Telefon: 93035464
Epost: oyvind.kvello@ntnu.no