EVU-Kurs


Digitale løsninger for planlegging og optimalisering av vedlikehold

Foto: Colourbox/#821

Emnet gir en innføring i metoder og modeller for vedlikeholdsoptimalisering. 

Emnet kan inngå i basismodulen NTNUs Masterprogram i teknologiledelse og digital omstilling, spesialisering for teknologibasert omstilling, eller som del av et annet studium ved NTNU hvor det passer inn.

Søknadsfrist: 01.06.2020

Målgruppe:

Emnet passer for vedlikeholdsledere og andre som jobber med optimalisering og effektivisering av vedlikehold. Du arbeider for eksempel med analyse av vedlikeholdsdata for å kunne ta bedre beslutninger med hensyn til bruk av tilstandskontroll, hvor mye og når man skal gjennomføre vedlikehold. Du er også opptatt av hvordan digitale verktøy inngår i moderne vedlikeholdsstyring. Og så må du heller ikke være redd for å teste ut noen enkle modeller ved bruk av Excel. Emnet passer for de fleste bransjer innenfor produksjon, transport og forvaltning.

Kursbeskrivelse:

Med sikte på å løse utfordringene ved nyere strategier slik som prediktivt vedlikehold, blir optimering av intervall og intervensjonsnivå ved bruk av tilstandskontroll behandlet. Emnet tar også for seg utvikling av digitale tvillinger for vedlikehold spesielt med hensyn på hvordan vedlikeholdsoppgaver kan grupperes og synkroniseres med planer for drift og produksjon, innsamling og analyse av erfaringsdata for bruk i vedlikeholdsstyring samt vedlikeholdets betydning mht. sikkerhet og pålitelighet for komplekse systemer.


Tema

  • Vedlikeholdsstyring og bruk av IKT-baserte vedlikeholdsstyringssystemer
  • Alders-, blokk- og minimale vedlikeholdsstrategier
  • Optimering av intervall og intervensjonsnivå ved modeller for tilstandskontroll
  • Digitale tvillinger for vedlikeholdsfunksjonen
  • Sanntidsmodeller for synkronisering av operasjon, drift og vedlikehold
  • Gruppering av vedlikeholdsoppgaver, og optimering av strategier for gruppering
  • Pålitelighetsstyrt vedlikehold (RCM)
  • Innsamling og analyse av erfaringsdata for bruk i vedlikeholdsstyring
  • Vedlikeholdets betydning mht. sikkerhet og pålitelighet for komplekse systemer
  • Bruk av numeriske metoder

 

Undervisning

Emnet gjennomføres med to samlinger, tre + to dager med forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. Det legges stor vekt på diskusjoner og erfaringsoverføring mellom deltakerne.

Første samling starter med at hver student skal presentere utfordringer i egen virksomhet knyttet til å ta i bruk digitale løsninger på vedlikeholdsområdet. Ulike problemstillinger vil bli gruppert tematisk og belyst gjennom begge samlingene så langt det lar seg gjøre.

Mellom de to samlingene er det selvstudier med lesepensum, oppgaver og veiledning via internett. En av hjemmeoppgavene skal knyttes til problemstillingen studenten presenterte i starten av samlingen. Så langt det lar seg gjøre skal denne hjemmeoppgaven løses som gruppearbeid hvor gruppene etableres ut fra felles tema presentert innledningsvis.

For hver gruppe skal det settes opp minimum ett nettmøte mellom gruppedeltagerne og faglærer(e) hvor gruppeoppgaven diskuteres. Det settes også opp et nettmøte mellom alle studenter og faglærer(e) i mellomperioden for å diskutere utfordringer med de felles hjemmeoppgavene.

Læringsutbytte:

Kunnskap:

Studenten har grunnleggende innsikt i det teoretiske grunnlaget og praktiske anvendelser av planlegging og optimalisering av vedlikehold. Kunnskapen skal danne grunnlag for å ta i bruk og utvikle digitale løsninger innen planlegging og optimalisering av vedlikehold. Det teoretiske grunnlaget skal utgjøre en basis for utvikling av nye modeller og metoder hvor standardmetoder ikke er hensiktsmessige.

Ferdigheter:

Studenten kan gjenkjenne en del standardsituasjoner for slik planlegging og optimalisering kan utvikle gode resonnementer for mer kompliserte situasjoner hvor planlegging og vedlikeholdsoptimalisering kommer til anvendelse kan løse konkrete problemer ved bruk av digitale verktøy.

Generell kompetanse:

Studenten forstår vedlikehold og bruk av digitale løsninger som et viktig element ved industrielle og kommersielle systemer og i offentlig forvaltning.

Eksamensbeskrivelse:

Hjemmeeksamen 15.- 18. januar 2021.

Tid og sted for kurs/samlinger:

To obligatoriske samlinger høsten 2020/V2021:
Første samling: 27.-28. oktober 2020
Andre samling: 5.-7. januar 2021

Vi tar forbehold om at koronasituasjonen kan innebære at de planlagte samlingene blir gjennomført på andre måter.

 

Kursavgift:

24000 Kr

Fagansvarlig/Forelesere:

Jørn Vatn

Kontakt:

Annveig Skurseth
NTNU VIDERE
Telefon: 73 55 10 90
Epost: videre@ntnu.no

Kursform/Undervisning:

Samlings- og nettbasert

Opptakskrav:

Opptakskravet er todelt:
1. Fullført grad i teknologi, økonomi eller realfag på 180 studiepoeng.
2. Minimum to års relevant arbeidserfaring
Arbeidsforhold må dokumenteres med attest fra arbeidsgiver som beskriver stillingstype/arbeidsoppgaver, stillingsprosent og varighet. Hvis du ikke har en bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning på minst 180 studiepoeng, kan du be om en realkompetansevurdering av opptaksgrunnlaget ditt.

Du må dokumentere utdanning og arbeidserfaring innen søknadsfristen for å få søknaden din behandlet.

Krav til dokumentasjon

Gjeldende rangeringsregler

Anbefalte forkunnskaper:

Grunnleggende kunnskaper i sannsynlighetsregning.

Mer informasjon:

Fakultet: Fakultet for ingeniørvitenskap

Praktiske opplysninger:

Kursdetaljer

Startdato: 27.10.2020
Slutt: 18.01.2021

Søknadsfrist: 01.06.2020

Kursavgift: 24000 Kr

Studiepoeng: 7,5

Emnekode: PK6029

Undervisningssted: Trondheim

Arrangør: NTNU i Trondheim

Søk dette kurset nå

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.