Kulturskolepedagog i grunnskolen - Læring og lederskap i storgruppe - kurs
Kulturskolepedagog i grunnskolen - Læring og lederskap i storgruppe
Emnet er et tilbud for deg som er kulturskolelærer og lærer i kombinerte stillinger med grunnskole og som ønsker å lære metodiske ideer og tilrettelegging for elever i storgruppe.
Sentralt er bruk av instrumentarier, perkusjon, sang, rytmikk i storgruppe, klasseledelse og relasjonsbygging. Kurset har hovedvekt på musikk, med elementer av drama/dans, og bygger videre på den kompetansen deltagerne allerede har.
Målgruppe
Ansatte i kulturskole og i kombinerte stillinger; kulturskole/grunnskole
Lærere ansatt i skolen kan søke om finansiering (vikar- eller stipendordning) gjennom Utdanningsdirektoratet i perioden 1. februar - 1. mars. Du må da søke på "annet studietilbud" i Udirs søkeportal. Du må i tillegg søke opptak direkte til NTNU.
Innhold
Faget er primært for kulturskolepedagoger, bygger på den utøvende og pedagogiske kompetansen disse allerede har, og tar sikte på å komplettere denne og anvende den i en grunnskolesammenheng. Emnet har en hovedvekt på musikk, men med elementer av drama/dans.
Sentralt står “Storgruppedidaktikk”, der hensikten er å gi kulturskolelærere en beredskap for kunstopplæring i storgruppe/klasse. I dette inngår klasseledelse, gruppeprosesser, digitale verktøy for elevers læring og praktisk bruk av instrumentarium, rytmeverktøy, sang, bevegelse, etter ideen «et instrument til hver elev». En intensjon er å legge til rette for elevers basisferdigheter i kunstfaget, slik at de rustes til å søke seg inn på kjerneprogrammet i kulturskolens ordinære tilbud. Utvikling av kompetanse for et bredt kollegialt samarbeid vil bli vektlagt.
Det legges vekt på å knytte deltagernes fagkompetanse til grunnskolekonteksten, med fokus på håndverk, kreative arbeidsformer, helhetlig opplevelse, trivsel og trygghet.
Undervisningsaktiviteter
Sang og rytmeleker, stemme- og kroppsperkusjon, produksjon av instrumenter, bruk av slagverk/perkusjon, musikk/dans/drama i produksjon, rytmekomponering, forelesninger, kollokvier.
Emnet gis ved NTNU, Institutt for musikk og Institutt for lærerutdanning.
Opptakskrav
Minimum 120 studiepoeng innen musikk/teater/dans.
Ansettelse i kulturskole.
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende kjennskap til grunnskolen, læreplaner og vurderingsordning.
Undervisning, eksamen og pensum
Tid og sted for undervisning
Faget har oppstart i Blackboard, NTNU's elektroniske klasserom, 1. oktober.
Det er to obligatoriske samlinger a tre dager med til sammen 36 undervisningstimer. Begge samlingene er i Trondheim.
Datoer: Info kommer
Informasjon om sted kommer.
Eksamensbeskrivelse
Hjemmeeksamen.
Skriftlig oppgave 7-10 sider over oppgitt tema, med forankring i teori/pensum. Nærmere info. om innhold gis ved kursstart.
Obligatorisk arbeidskrav som må være oppfylt for å få gå opp til eksamen:
- Ett kollokviedokument med basis i litteratur. Parvis.
- Praksisprosjekt på egen arbeidsplass med praksisrapport.
Vurdering:
Praksisprosjekt: Godkjent/Ikke godkjent
Hjemmeeksamen: NTNUs bokstavskala
Pensumlitteratur/kursmateriell
Angelo, E. (2012). Profesjonsforståelse hos en instrumentalpedagog i en samordnet musikklærerstilling / Musikkundervisning som felles skaping av fellesskap. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift 1-2012, s. 27-45
Angelo, E. & Emstad, A.B. (2017). Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole. I Angelo, E., Rønningen, A. & Rønning, R.J. Forskning og utvikling i kulturskolefeltet. Den doble regnbuen: IRISforsk. S. 207- 229. Oslo: Cappelen Akademisk. DOI https://doi.org/10.23865/noasp.21
Hauge, T. B. og Christophersen, C. (2002). Rytmisk musikkpedagogikk i grunnskolen. Fagbokforlaget
Nordahl, T. (2012). Dette vet vi om klasseledelse. Oslo: Gyldendal forlag
Nordahl, T. (2010 ). Eleven som aktør. Fokus på elevens læring og handlinger i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.
Nordahl, T. Relasjonsbasert klasseledelse –faktorer i læringsmiljøet som bidrar til et godt læringsutbytte. 09.09.15.
Waagen, W. (2015). Kulturskolens samfunnsoppdrag som ledelsesutfordring. Et styrket samarbeid mellom kulturskole og grunnskole. I A.B. Emstad & E. Angelo (red.). Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling. S. 191–210. Oslo: Cappelen Akademisk.
Westby, I.A. (2017). Undervisningsfaget musikk i kulturskole og grunnskole – to sider av samme sak? I E. Angelo, R. J. Rønning & A. Rønningen (Red.) Forskning og utvikling i kulturskolefeltet. Den doble regnbuen: IRISforsk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, 134–156. https://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/21
Annen informasjon
Prisinformasjon
Pris: 12700 Kr
I tillegg til kursavgiften kommer semesteravgift og utgifter til pensumlitteratur.
Fagansvarlig/Forelesere
Telefon: 73 41 25 52
Epost: bjorn.t.bandlien@ntnu.no