EVU-Kurs

Kulturskolepedagog i grunnskolen - Læring og lederskap i storgruppe

Musikklærer som instruerer barnekor.

Illustrasjonsbilde: colourbox.com

Start: 15.09.2020
Slutt: 15.12.2020
Søknadsfrist: 22.06.2020

Undervisningsform: Studium med fysiske og digitale samlinger
Sted for samlinger: Trondheim

Pris: 12700 Kr
Studiepoeng: 7,5
Emnekode: MUSP6005

Kurset er avlyst.


Emnet er et tilbud for deg som er kulturskolelærer og lærer i kombinerte stillinger med grunnskole og som ønsker å lære metodiske ideer og tilrettelegging for elever i storgruppe.

Sentralt er bruk av instrumentarier, perkusjon, sang, rytmikk i storgruppe, klasseledelse og relasjonsbygging. Kurset har hovedvekt på musikk, med elementer av drama/dans, og bygger videre på den kompetansen deltagerne allerede har.

Målgruppe

Ansatte i kulturskole og i kombinerte stillinger; kulturskole/grunnskole

Lærere ansatt i skolen kan søke om finansiering (vikar- eller stipendordning) gjennom Utdanningsdirektoratet i perioden 1. februar - 1. mars. Du må da søke på "annet studietilbud" i Udirs søkeportal. Du må i tillegg søke opptak direkte til NTNU.

 

Innhold

Faget er primært for kulturskolepedagoger, bygger på den utøvende og pedagogiske kompetansen disse allerede har, og tar sikte på å komplettere denne og anvende den i en grunnskolesammenheng. Emnet har en hovedvekt på musikk, men med elementer av drama/dans.

Sentralt står “Storgruppedidaktikk”, der hensikten er å gi kulturskolelærere en beredskap for kunstopplæring i storgruppe/klasse. I dette inngår klasseledelse, gruppeprosesser, digitale verktøy for elevers læring og praktisk bruk av instrumentarium, rytmeverktøy, sang, bevegelse, etter ideen «et instrument til hver elev». En intensjon er å legge til rette for elevers basisferdigheter i kunstfaget, slik at de rustes til å søke seg inn på kjerneprogrammet i kulturskolens ordinære tilbud.  Utvikling av kompetanse for et bredt kollegialt samarbeid vil bli vektlagt.

Det legges vekt på å knytte deltagernes fagkompetanse til grunnskolekonteksten, med fokus på håndverk, kreative arbeidsformer, helhetlig opplevelse, trivsel og trygghet.

 

Undervisningsaktiviteter

Sang og rytmeleker, stemme- og kroppsperkusjon, produksjon av instrumenter, bruk av slagverk/perkusjon, musikk/dans/drama i produksjon, rytmekomponering, forelesninger, kollokvier.

Emnet gis ved NTNU, Institutt for musikk og Institutt for lærerutdanning.

Opptakskrav

Minimum 120 studiepoeng innen musikk/teater/dans.
Ansettelse i kulturskole.

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende kjennskap til grunnskolen, læreplaner og vurderingsordning.


Undervisning, eksamen og pensum

Tid og sted for undervisning

Faget har oppstart i Blackboard, NTNU's elektroniske klasserom, 1. oktober.

Det er to obligatoriske samlinger a tre dager med til sammen 36 undervisningstimer. Begge samlingene er i Trondheim. 

Datoer: Info kommer

Informasjon om sted kommer.

Eksamensbeskrivelse

Hjemmeeksamen.
Skriftlig oppgave 7-10 sider over oppgitt tema, med forankring i teori/pensum. Nærmere info. om innhold gis ved kursstart.

Obligatorisk arbeidskrav som må være oppfylt for å få gå opp til eksamen:
- Ett kollokviedokument med basis i litteratur. Parvis.
- Praksisprosjekt på egen arbeidsplass med praksisrapport.
Vurdering:
Praksisprosjekt: Godkjent/Ikke godkjent
Hjemmeeksamen: NTNUs bokstavskala

Pensumlitteratur/kursmateriell

Angelo, E. (2012). Profesjonsforståelse hos en instrumentalpedagog i en samordnet musikklærerstilling / Musikkundervisning som felles skaping av fellesskap. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift 1-2012, s. 27-45

Angelo, E. & Emstad, A.B. (2017). Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole. I Angelo, E., Rønningen, A. & Rønning, R.J. Forskning og utvikling i kulturskolefeltet. Den doble regnbuen: IRISforsk. S. 207- 229. Oslo: Cappelen Akademisk. DOI https://doi.org/10.23865/noasp.21

Hauge, T. B. og Christophersen, C. (2002). Rytmisk musikkpedagogikk i grunnskolen. Fagbokforlaget

Nordahl, T. (2012). Dette vet vi om klasseledelse. Oslo: Gyldendal forlag

Nordahl, T. (2010 ). Eleven som aktør. Fokus på elevens læring og handlinger i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.

Nordahl, T. Relasjonsbasert klasseledelse –faktorer i læringsmiljøet som bidrar til et godt læringsutbytte. 09.09.15. 

Waagen, W. (2015). Kulturskolens samfunnsoppdrag som ledelsesutfordring. Et styrket samarbeid mellom kulturskole og grunnskole. I A.B. Emstad & E. Angelo (red.). Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling. S. 191–210.  Oslo: Cappelen Akademisk.

Westby, I.A. (2017). Undervisningsfaget musikk i kulturskole og grunnskole – to sider av samme sak? I E. Angelo, R. J. Rønning & A. Rønningen (Red.) Forskning og utvikling i kulturskolefeltet. Den doble regnbuen: IRISforsk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, 134–156. https://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/21

Annen informasjon

Prisinformasjon

Pris: 12700 Kr

I tillegg til kursavgiften kommer semesteravgift og utgifter til pensumlitteratur.

Fagansvarlig/Forelesere

Fakultet: Det humanistiske fakultet
Wenche Waagen, Førstelektor i musikkdidaktikk
Telefon: 73 59 73 09
Epost: wenche.waagen@ntnu.no
Bjørn-Terje Bandlien, Universitetslektor i musikk
Telefon: 73 41 25 52
Epost: bjorn.t.bandlien@ntnu.no

Kontakt

Astrid Østensen, NTNU VIDERE
Telefon: 73 59 52 16
Epost: videre@ntnu.no

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev