Profesjonsutvikling og organisasjon - kurs
Profesjonsutvikling og organisasjon
Emnet er på masternivå og inngår som del av Veileder- og mentorutdanning i et profesjonsperspektiv. Studiet skal bidra til utdanning av praksislærere for lærerstudenter og veiledere for nyutdannede lærere i grunnskolens ungdomstrinn og i videregående opplæring. Studiet skal også utdanne lærere til å kunne praktisere kollegaveiledning, som en del av skolens helhetlige utvikling.
Veileder- og mentorutdanningen
Målgruppe
Studiet kvalifiserer til praksislærer for lærerstudenter og veileder for nyutdannede lærere i grunnskolens ungdomstrinn og i videregående opplæring. Utover dette er studiet relevant for blant annet lærere, rådgivere og ledere, med sikte på veiledning og utviklingsarbeid i skolen.
Emnet vil være egnet som påbygging for lærere som har gjennomført emner innenfor ILUs veilederutdanning på Universitetsskolene (SKOLE6010, SKOLE6011).
Innhold
Emnet vil inneholde et FoU-arbeid rettet mot lærerprofesjon og skoleutvikling, forskningsmetode, perspektiver på veiledning og profesjonalitet i en organisasjonssammenheng, utdanningspolitikk og lærerprofesjonalitet.
Følgende tema vektlegges:
- FoU-arbeid rettet mot lærerprofesjon og skoleutvikling
- FoU-arbeid og forskningsmetode
- Veiledning og profesjonalitet i et organisasjonsperspektiv
- Utdanningspolitikk og lærerprofesjonalitet
Emnet vil gi erfaring med FoU-arbeid som knyttes opp både mot utvikling av egen profesjon og skole og mot veiledning av lærerstudenter i deres FoU-arbeid.
Emnet vil gi innsikt i kritisk analyse og vurdering relatert til anvendelse av utdanningspolitiske styringsverktøy som grunnlag for å videreutvikle lærerprofesjonen.
Emnet vil gi innsikt i kritisk analyse og vurdering relatert til anvendelse av utdanningspolitiske styringsverktøy som grunnlag for å videreutvikle lærerprofesjonen.
Læringsformer og aktiviteter
Aktivitetene veksler mellom presentasjoner, drøftinger og praktiske øvinger. Du praktiserer kunnskaper og ferdigheter i autentiske situasjoner mellom samlinger. Samarbeid mellom studentene vektlegges.
Emnet inneholder 2-3 arbeidskrav som må være godkjente før framstilling til eksamen. Arbeidskravene er både skriftlige innleveringer, framlegg ved samlinger og utprøvinger i praksis.
Obligatorisk oppmøte 80 %.
Opptakskrav
Minimum treårig høgskole- og/eller universitetsutdanning, og minst tre års relevant yrkespraksis.
Dokumentasjon på at du fyller opptakskravet lastes opp på Søknadsweb for NTNU VIDERE i det du søker, eller senest innen søknadsfristen.
Les mer om krav til dokumentasjon her
Dokumentasjon på at du fyller opptakskravet lastes opp på Søknadsweb for NTNU VIDERE i det du søker, eller senest innen søknadsfristen.
Les mer om krav til dokumentasjon her
Undervisning, eksamen og pensum
Tid og sted for undervisning
Tre samlinger på NTNU i Trondheim våren 2019
Informasjon om samlingsdagene legges ut her når dette er klart.
Samlingsdagene starter kl. 09.00 og avsluttes 15.30
Særskilte krav til utstyr og dataverktøy
Blackboard
Eksamensbeskrivelse
Sluttvurderingen består av et skriftlig FoU-prosjekt der deler av prosjektet skal legges fram muntlig og godkjennes før endelig innlevering av prosjektoppgaven. Flere studenter kan samarbeide og levere felles oppgave.
Pensumlitteratur/kursmateriell
Pensumlitteraturen for 15 studiepoeng er ca. 1000 sider.
Annen informasjon
Veileder- og mentorutdanningen består av to emner. Alle som har gjennomført det første emnet SKOLE6924 høsten 2018 får tilbud om plass på SKOLE6925 våren 2019. Klikk her for praktisk informasjon som gjelder dette kurset .
Fagansvarlig/Forelesere
Fakultet:
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap
Rannveig Oliv Myhr,
Førstelektor, Institutt for lærerutdanning
Telefon: 73551186
Epost: rannveig.oliv.myhr@ntnu.no
Telefon: 73551186
Epost: rannveig.oliv.myhr@ntnu.no