Innovasjonskultur og nye forretningsmodeller

Kurset tar bl.a. for seg hvilke følger teknologisk utvikling og krav til bærekraftig utvikling får for innovasjonskulturen og forretningsmodeller. Bildet er fra kurs i Digital strategi og ledelse som arrangeres av samme institutt. Foto: Kristin Søylen.

Samspillet mellom teknologisk utvikling og fremvoksende trender krever endringer av de eksisterende forretningsmodellene. Overgang til digitale løsninger og tjenestelogikk står sentralt, i tillegg til bærekraftig utvikling og grønn vekst.

Kurset er ett av tre kurs i en serie om ledelse og digitalisering. De to andre kursene er Digital strategi og ledelse og Internasjonal digital markedsføring.

Målgruppe:

Kurset passer for deg som har beslutningsansvar, er leder, styremedlem, mellomleder, konsulenter og andre i rådgivende stillinger.

Kursbeskrivelse:

Vi lever i en tid med store og raske skifter. Ny teknologi endrer måten vi utfører vårt arbeid og driver forretning på.

Endringer i teknologiske muligheter åpner for nye og radikale endringer i hvordan næringslivet  tilbyr, levere og skaper verdier for sine kunder. 

Parallelt med den teknologiske utviklingen er det gjennom internasjonale  fora inngått forpliktende avtaler med ambisiøse mål for utslipp av klimagasser og bærekraftig industriproduksjon. Grønn vekst, digitalisering og nye forretningsmodeller gir store muligheter for eksisterende og ny norsk industri. I denne situasjonen vil det gi bedrifter et konkurransemessig fortrinn å kunne dokumentere bærekraftig produksjon og å kunne håndtere nye forretningsmodeller. Det å kunne styrke en kultur for innovasjon i hver enkelt bedrift vil være sentralt i denne overgangen. På samme måte vil kjennskap til drivere og hindringer for en slik utvikling være sentrale element i bedriftens arbeid med strategi for innovasjon. 

Temaer :     

  •          Megatrender og strategisk foresight
  •          Digital transformasjon
  •          Disruptive skifter og omstillingsevne
  •          Innovasjonskultur
  •          Tjenesteinnovasjon 
  •          Nye forretningsmodeller og grønn vekst
  •          Drivere og hindringer for nye forretningsmodeller
  •          Verktøy for arbeid med nye forretningsmodeller

 

Forelesere

Mark Pasquine, Øyvind Strand og Annik Magerholm Fet fra NTNU og Frode Myklebost fra EVRY. 

 

Læringsformer og aktiviteter

Kurset gjennomføres med to obligatoriske samlinger à to dager.

Det gis forelesninger og deltakerne vil jobbe med problemstillinger i form av gruppeoppgaver og case.

Det forventes at deltagerne arbeider med fagstoffet og den egendefinerte problemstillingen som utgjør eksamen mellom og under samlingene.

Dersom noen er forhindret fra å kunne møte på deler av samlingene, vil dette kunne kompenseres ved å utføre et ekstra arbeidskrav knyttet til den aktuelle samlingens innhold.

Kurset avsluttes med en skriftlig hjemmeeksamen etter siste samling.

Kursserie 

Kurset er ett av tre kurs i en serie om ledelse og digitalisering. De to andre kursene er Digital strategi og ledelse og Internasjonal digital markedsføring. 

Læringsmål:

Kunnskaper - etter fullført kurs skal deltakeren ha:

Kunnskap om samspillet mellom teknologisk utvikling og fremvoksende trender.

Kunnskap om nye forretningsmodeller og grønn vekst

Kunnskap om ulike system for dokumentasjon av bærekraftig produksjon og forretningskonsepter


Ferdigheter - etter fullført kurs skal deltakeren:

Kunne analysere og forholde seg kritisk til fremvoksende trender.

Kunne analysere ulike forretningsmodeller og ulike faktorer som påvirker grønn vekst.

Kunne identifisere drivere og hindringer i utviklingen av nye forretningsmodeller


Generell kompetanse:

Deltakeren kan anvende sine kunnskaper på området til å ta strategiske beslutninger om valg av teknologi og forretningsmodeller.

Eksamensbeskrivelse:

Hjemmeeksamen med ca. tre ukers innleveringsfrist. Eksamen skal fortrinnsvis skrives i grupper på inntil tre medlemmer. Hjemmeeksamen er en oppgave med egendefinert problemstilling med utgangspunkt i et sentralt tema i kurset (maks. 8000 ord). Oppgaven kan påbegynnes ved kursstart.
Eksamenskrav: Oppmøte på samlingene og godkjente gruppeoppgaver/ case.
Karakterskala for avsluttende eksamen: A-F

Tid og sted for kurs/samlinger:

Samlingene er på Quality Hotel Waterfront, Ålesund.

Første samling: 19. -  20. oktober 2017 
Andre samling: 23. - 24. november 2017 

Samlingene starter kl. 10.00 første dag og avsluttes kl. 17.00 siste dag. 


Deltakere må selv ordne overnatting.

Kursavgift:

25000 Kr
Kursavgift info: Kurset er utviklet i samarbeid med næringsklyngene Norwegian Rooms, Blue Maritime og Blue Legasea. Som medlem i en av disse næringsklyngene får du rabattert kurspris. Oppgi hvilken klynge du er medlem av i feltet *KOMMENTARER i søknadsskjemaet. Kursavgift for medlemmer er kr 17.500.
Kursavgiften inkluderer:

  • Undervisning på samlinger
  • Kaffe, lunsj og forfriskninger på samlingene
  • Nettverksmiddag første kveld på første samling
  • Tilgang til elektroniske læremidler på internett
  • Tilbakemelding og oppfølging av oppgaver og øvinger
  • Sensur av eksamen og karakterutskrift

  • Søknadsfrist:

    10.10.2017

    Fagansvarlig/Forelesere:

    Mark Pasquine
    Førsteamanuensis Institutt for internasjonal forretningsdrift
    Telefon: 70 16 15 45
    E-post: mapa@ntnu.no

    Øyvind Strand
    Førsteamanuensis

    Annik Magerholm Fet
    Viserektor

    Kontakt:

    Annveig Skurseth
    NTNU VIDERE
    Telefon: 73 55 10 90
    Mobil: 91897261
    E-post: videre@ntnu.no

    Amela Paro
    Institutt for internasjonal forretningsdrift
    Telefon: 70161521
    E-post: ampa@ntnu.no

    Kursform/Undervisning:

    Samlings- og nettbasert

    Opptakskrav:

    Bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole eller universitetsutdanning. I tillegg kreves relevant yrkeserfaring tilsvarende 100 prosent stilling i 2 år.
    Dokumentasjon på at du fyller opptakskravet lastes opp på Søknadsweb for NTNU VIDERE i det du søker, eller senest innen søknadsfristen. Du må laste opp kopi av vitnemål eller karakterutskrifter. Arbeidsattestene må inneholde opplysninger om stillingsandel, varighet og hva slags arbeid som er utført.
    Les mer om krav til dokumentasjon her

    Mer informasjon:

    Fakultet: Fakultet for økonomi

    Pensumlitteratur/kursmateriell:

    Bøker
    • Dean (2010), Sustainable venturing Entrepreneurial opportunities on the transition to a sustainable economy, Pearson.
    • Jørgensen & Pedersen (2017), RESTART, 7 veier til bærekraftig business, Cappelen Dam.
    • Osterwalder & Pigneur (2010), Business Model Generation, John Wiley & Sons.
     kan bestilles her: https://www.akademika.no
     
     
    Artikler/kapitaler

    • Bilgeri, Brandt, Lang, Tesch & Weinberger (2015), The IoT Business Model Builder, A white paper of the Bosch IoT Lab in collaboration with Bosch Software Innovation GmbH.
    • Bocken, N.M.P. et al (2014), A literature and practice review to develop sustainable business model archetypes, Journal of Cleaner Production, 65, 42-56
    • Boons, Franks and Lüdeke-Freund, Florian (2013), Business models for sustainable innovation: state-of-the-art and steps towards a research agenda, Journal of Cleaner Production, 45, 9-19
    • Fleisch, Weinberger & Wortman (2014), Business Models and the Internet of Things, Bosch IoT Lab White Paper.
    • Ecological Economics 138 (2017) 40–46 Clarifying the Epistemology of Corporate Sustainability, Sigurd Sagen Vildåsen, Martina Keitsch, Annik Magerholm
     
    Artiklene blir tilgjengelige på Blackboard.
     

    Dataverktøy el. programvare som benyttes: Blackboard

    Praktiske opplysninger:

    Transport
    Fra flyplassen Vigra til Ålesund, Apotekertoget.
    Det går flybuss til og fra Ålesund sentrum til faste tider. Reisetid er ca. 25 minutter.
    Ruteinformasjon hos FRAM Kundesenter
    Det finnes også mulighet å booke Shuttle service gjennom hotellets resepsjon.
     
    Parkering
    Strandgaten Parkering har parkeringsgarasje i tilknytning til Quality Hotel Waterfront, hvor du kan parkere mot avgift og gå tørrskodd til hotellets resepsjon. Døgnavgiften er 180 NOK. I tillegg ligger Torghallen Parkeringshus kun 150 m fra hotellets inngangsdør. Alle parkeringsplasser tilhører Sunnmøre Parkering og er avgiftsbelagt.
     

    Kursdetaljer

    Startdato: 19.10.2017

    Søknadsfrist: 10.10.2017

    Kursavgift: 25000 Kr

    Studiepoeng: 7.5

    Emnekode: AV600217

    Undervisningssted: Ålesund

    Arrangør: NTNU i Ålesund

    Det er dessverre for sent å søke på dette kurset. Du kan finne alternative kurs på våre nettsider.

    Hold deg oppdatert

    Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

    Fornavn
    Etternavn
    Epostadresse