EVU-Kurs

Innføring i kognitiv atferdsterapi

Foto: Photos.com

Start: 09.09.2019
Slutt: 13.11.2019
Søknadsfrist: 01.05.2019

Undervisningsform: Studium med fysiske og digitale samlinger
Sted for samlinger: Trondheim

Pris: 5000 Kr
Studiepoeng: 7,5
Emnekode: MDV6249

Kurset er under planlegging.
Du kan ikke søke dette kurset ennå.


Kognitiv atferdsterapi er en av de best dokumenterte og mest brukte metodene innen psykisk helsevern for barn og unge. I tillegg til en innføring i det teoretiske, forskningsmessige og etiske grunnlaget i kognitiv atferdsterapi, skal emnet gi kompetanse i bruk av sentrale metoder i arbeidet med barn, ungdom og deres familier. 

Emnet undervises ikke studieåret 2021/2022. 

Målgruppe

Behandlere og miljøpersonell i spesialisthelsetjenesten, fagpersonell i kommunale, statlige tjenester, institusjoner som jobber med barn, unge og familiers psykiske helse og omsorg. Emnet kan også være relevant for ansatte i pedagogiske institusjoner hvor rådgivning/tilrettelegging er en viktig del av arbeidet.

Innhold

Emnet gir en innføring i det teoretiske, forskningsmessige og etiske grunnlaget i kognitiv atferdsterapi. Du vil få kompetanse i bruk av sentrale metoder i arbeidet med barn, ungdom og deres familier. 

  • Emnet gir deg en innføring i det teoretiske grunnlaget for kognitiv atferdsterapi generelt, med spesielt fokus på tilpasning til barn og unge.
  • Opplæring og trening i kognitiv terapi og eksponeringstrening anvendt i grupper eller individuelt og med inkludering av foreldre i prosessen.
  • Om spesielle hensyn ved behandling av barn og unge.
 
Faglig innhold 

Kognitiv atferdsterapi (KAT) er en samlebetegnelse for en stor gruppe terapeutiske tilnærminger kjennetegnet av noen få viktige felles hovedelement.

KAT tilnærmingene har historisk sett utviklet seg fra atferdsteori og –terapi samt empirisk kunnskap om kognisjon/kognitiv terapi, men kan også inneha element fra andre terapitilnærminger som familieterapi og meditasjonstradisjoner (3. gen. KAT). Senere tilnærminger kan også legge mer vekt på emosjonelle aspekt ved menneskelig atferd.

De viktigste felleskomponentene i KAT tilnærminger er metoder for å endre atferd og/eller inngrodde tankemønster som kan utvikle og vedlikeholde (psyko-) patologi. Typiske KAT opplegg vil være en korttidstilnærming (e.g. 15 timer) der en (pedagogisk) innføring i mekanismer som er med på å vedlikeholde/ fremme angst, samt en atferdsmodifiserende komponent er basis for utforsking av idiosynkratiske løsningsstrategier, og trening på alternativer til inngrodde negative atferds- og tankemønster. Terapiløpene er basert på empirisk kunnskap om sammenhenger som er med på dannelse og vedlikehold av problemer, men er også i stor grad individuelt tilpasset den enkelte pasient og hans/hennes historie og problem. Tilnærmingen er transparent og kasusformuleringer og gjennomføring av terapiforløpet blir i stor grad et samarbeid mellom terapeut og pasient/familie.

En godt gjennomført KAT behandling vil i de fleste tilfelle føre til positiv endring for pasienten, og at f.eks. angst reduseres til innenfor et normalt nivå. Noen pasienter vil ikke ha en slik rask og positiv effekt, og en isolert KAT tilnærming vil da ikke være tilstrekkelig. Utvelgelse av pasienter til individuell KAT behandling er en viktig del av arbeidet i psykisk helsevern. Også åpning for å forlate en KAT-modell vil være viktig der det viser seg at problemer ikke kan løses gjennom en korttidsorientert problemfokusert individualterapi.
 
Undervisning
 
Består av forelesninger, videodemonstrasjoner, øving i gruppe og pensumlitteraturlesing.

Opptakskrav


1. Bachelor eller tilsvarende utdanning (180 studiepoeng) innenfor følgende fagområder: Barnevernpedagogikk, ergoterapi, barnehagelærer, lærer, sosionom, vernepleie, sykepleie, psykologi, medisin.

2. Minst to års relevant yrkeserfaring etter endt bachelor. Søkere med særlig relevant mastergrad og tilsvarende kompetanse kan fritas for dette.

Ved flere søkere enn plasser rangeres kvalifiserte søkere etter antall års relevant yrkeserfaring etter endt bachelor

Viktig om dokumentasjon

Dokumentasjon lastes opp når du søker, du kan laste opp dokumentasjon fram til søknadsfristen går ut.
Krav til dokumentasjon

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at du arbeider med barn og unge, fortrinnsvis barn og unge med psykiske vansker, for å få mest mulig utbytte av Emnet.

Undervisning, eksamen og pensum

Tid og sted for undervisning

Emnet har fire obligatoriske samlinger á to dager høsten 2019 ved NTNU i Trondheim

  • 9. og 10. september
  • 2. og 3. oktober
  • 31. oktober og 1. november
  • 26. og 27. november

Eksamensdato: 9. desember kl 0900 - 10.desember kl 0900

NB: Datoer publiseres med et lite forbehold om endringer med tanke på romkapasitet. 

Særskilte krav til utstyr og dataverktøy

Blackboard

Eksamensbeskrivelse

Skriftlig hjemmeeksamen med digital innlevering fra 9.des kl 0900 til 10.des kl 0900.
Eksamenskrav: 80% oppmøte på samling
Karakterskala: A - F

Pensumlitteratur/kursmateriell

Litteraturliste oppgis ved studiestart.

Annen informasjon

Prisinformasjon

Pris: 5000 Kr

I tillegg kommer semesteravgift til NTNU.

Fagansvarlig/Forelesere

Fakultet: Fakultet for medisin og helsevitenskap
Jo Magne Ingul, Førsteamanuensis, Regionalt kunnskapssenter for barn og unges - Psykiske helse og barnevern
Mobil: 92 86 91 63
Epost: jo.m.ingul@ntnu.no

Kontakt

Studieveiledning, Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - Psykisk helse og barnevern (RKBU)
Telefon: 73 55 15 00
Epost: studieveileder@rkbu.ntnu.no
Stine Stenhaug, NTNU VIDERE
Telefon: 73 59 53 44
Epost: videre@ntnu.no

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev