Emne - Grunnleggende mikrokontrollerprogrammering og digitalisering i yrkesfagene - YR6019
Grunnleggende mikrokontrollerprogrammering og digitalisering i yrkesfagene
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Grunnleggende programmering av mikrokontrollerbaserte systemer. Algoritmisk tenkning. Enkle sensor- og aktuatorkretser som kan tilknyttes mikrokontrolleren. Trådløs konnektivitet i mikrokontrollerbaserte sensornoder, som et fundament for å stille opp et enkelt Internet of Things system (IoT-system).
Studentene settes i stand til å lage egne undervisningsopplegg ut fra yrkesdidaktiske prinsipp og læreplanmålene i K-20.
Vi ser også nærmere på eksempler fra "maker"-kulturen, og bruker mikrokontrollerteknologien for å skape engasjerende og spennende undervisningsopplegg.
Aktuelle digitale verktøy for å produsere innovativt læringsinnhold. og for å legge til rette for mer elevaktiv læring og dybdelæring.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal forstå:
- de grunnleggende elementene i et programmeringsspråk
- forskjellen mellom programmering av mikrokontrollere og en datamaskin
- grunnleggende og noen spesialiserte konstruksjoner i programmeringsspråket Arduino C, som har etablert seg som et av de mest foretrukne språkene for læring av programmering av mikrokontrollere.
- oppbyggingen av en mikrokontroller
- noen av de typiske komponentene vi ofte finner i sensor- og elektronikkretser som gjerne er tilkoblet mikrokontrolleren, og interaksjonen mellom mikrokontrolleren og disse kretsene
- de grunnleggende elementene i en IoT-løsning, og hvordan de virker sammen
- gangen i et prosjekt fra problemformulering til prototype og fungerende produkt, inklusive et eksempel på en relevant utviklingsplattform
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- bygge, programmere, feilsøke og teste enkle mikrokontrollerbaserte sensornoder som inngår i et IoT-system med trådløs konnektivitet mellom de lagene det består av
- benytte simuleringsverktøy, eksempelvis Tinkercad Circuits, i utviklingsprosessen
Generell kompetanse
Studenten skal:
- kunne kommunisere og diskutere IoT-relatert teknologi på et grunnleggende plan relatert til aktuelle problemstillinger innen de ulike yrkesfagene
- kunne tilegne seg ny kunnskap og bygge videre kompetanse, særlig innen mikrokontrollerprogrammering, sensorer og IoT-løsninger
- kunne formidle emnets hovedtemaer på en måte som understøtter dybdelæring hos studentenes egne elever
- ha en god plattform for å lære andre programmeringsspråk
Læringsformer og aktiviteter
Prosjektarbeid i grupper. Studentaktive læringsformer i kombinasjon med forelesninger. Gjesteforelsninger. Labøvinger og øvingsoppgaver.
Studiet er nettbasert med et antall digitale samlingsdager. Undervisningen er studentaktiviteter og praktisk orientert med flere mindre prosjekter underveis, og et større gjennomgående prosjekt med rapportinnlevering og presentasjon av resultatene ved slutten av semesteret. Det legges opp til mye gruppearbeid både under og mellom samlingene, med tett oppfølging fra faglærer og læringsassistenter. Det vil være jevnlige obligatoriske arbeidskrav (øvinger) med veiledning.
Obligatoriske aktiviteter
- Øvinger
Mer om vurdering
(informasjonen kan bli endret frem til 15. juni)
Mappevurdering bestående av refleksjonsnotat, prosjektleveranse 1 midtveis i semesteret sammen med en videopresentasjon, prosjektleveranse 2 som er en sluttrapport, demonstrasjon av fungerende løsning/opplegg, og utprøving i egen klasse. Sluttkarakteren angis med bokstavkarakter.
Øvingsoppgaver mellom samlingene som må være godkjent (tilsvarende minst en C) for å få sluttkarakter i emnet.
Ved gjentak må hele mappen tas om igjen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Digitalisering og programmering for yrkesfaglærere i vgs. (ED, TEK) og ToF–lærere (KDIPRO-YRK)
Anbefalte forkunnskaper
Har grunnleggende kunnskaper om elektrisitetslære
Forkunnskapskrav
Ingen
Kursmateriell
Oppgis ved kursstart
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
YR6018 | 7,5 sp | Høst 2023 |
Fagområder
- Anvendt elektroteknikk
- Datateknikk
- Yrkesfaglærer