course-details-portlet

YR6015 - Grønt skifte i bygget miljø

Om emnet

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Rapport 100/100 A

Faglig innhold

Grønt skifte i bygget miljø er et kurs som er knyttet tett opp mot NTNU/Institutt for bygg- og miljøteknikks nye forskningsstrategi 2018 - 2022 og som skal knytte utdanning, forskning og næringsliv tettere sammen. Innenfor dette området vil det fokuseres spesielt på digital og effektiv byggeprosess, framtidens byggematerialer og energieffektive og funksjonelle bygg samt bærekraftig infrastruktur.

Læringsutbytte

Kunnskap: Kandidaten kan - anvende kunnskap om grønt skifte i bygget miljø. - analysere faglige problemstillinger med fokus på det grønne skiftet. - anvende kunnskap om bærekraftig infrastruktur, digital og effektiv byggeprosess, framtidens byggematerialer og deres klimamessige fotavtrykk i en byggebransje med økende krav til en mer etisk ressursbruk. Ferdigheter: Kandidaten kan - analysere og vurdere bruk av fremtidens byggematerialer og deres klimamessige fotavtrykk. -kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt innenfor temaet grønt skifte i bygget miljø. Generell kompetanse: Kandidaten kan - samarbeide tett med næringsliv, og ha oversikt over forskning og innovasjon innenfor temaet grønt skifte i bygget miljø. - formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske bygg- og anleggsbransjens uttrykksformer. - delta i diskusjoner for å bidra til nytenking og innovasjonsprosesser innenfor det grønne skiftet i bygg- og anleggsbransjen.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet er samlingsbasert (tre samlinger). Forelesninger, fremlegg, gruppearbeid og ekskursjoner på samling, med prosjektarbeid mellom samlingene og etter siste samling. Studenten må ha egen bærbar pc og tilgang til MS- Officepakken eller tilsvarende. Obligatorisk aktivitet 1: Studentene skal i en gruppe på 2-3 gjennomføre et prosjektarbeid basert på tema fra samling 1. Resultatene av arbeidet skal deles med de andre studentene i en muntlig presentasjon på samling 2 med egnet digitalt presentasjonsverktøy. Det skal i tillegg leveres en skriftlig rapport fra prosjektarbeidet. Obligatorisk aktivitet 2: Studentene skal i en gruppe på 2-3 gjennomføre et prosjektarbeid basert på tema fra samling 1 og 2. Resultatene av arbeidet skal deles med de andre studentene i en muntlig presentasjon på samling 3 med egnet digitalt presentasjonsverktøy. Det skal i tillegg leveres en skriftlig rapport fra prosjektarbeidet. Vurdering: Eksamen omfatter et arbeid med innlevering av en skriftlig rapport som gir oversikt og innblikk i temaet Grønt skifte i bygget miljø. Arbeidet skal være forankret i relevant teori og reflektere over anvendelse i egen organisasjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk arbeidskrav 2
  • Obligatorisk arbeidskrav 1

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Lærerspesialistutdanning i bygg- og anleggsteknikk (KLSBA)
Lærerspesialist (LÆRSPMATVU)

Forkunnskapskrav

Yrkesfaglærerutdanning i bygg- og anleggsteknikk eller tilsvarende

Krever opptak til KOMPiS Lærerspesialistutdanning i bygg- og anleggsteknikk (KLSBA)

Kursmateriell

Oppgis ved kursstart

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Bygg og anleggsteknikk
  • Bygningsteknologi
  • Skoleutvikling
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for bygg- og miljøteknikk

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Rapport

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Rapport 100/100 A INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU