Emne - Rehabilitering og fornying - YR6013
YR6013 - Rehabilitering og fornying
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Rapport | 100/100 | A |
Faglig innhold
Rehabilitering og fornying skal gi kandidatene en grundig oversikt over prosessen rundt planlegging av ombygging og restaurering av bygg. Dette kan skje ut fra av ulike hensyn, bl.a. renovering, funksjonsendring, tilbygg og restaurering av antikvariske bygg. En rehabilitering må bl.a. ta hensyn til nye standarder for energibruk og universell utforming.
Læringsutbytte
Kunnskap: Kandidaten kan
- analysere faglige problemstillinger knyttet til ombygging og restaurering av både verneverdige og ikke verneverdige bygg.
- gjengi tidstypiske byggemetoder, byggeskikk, lovverk samt utfordringer knyttet til ombygging av eksisterende bygninger.
- angi tekniske og økonomiske forhold og arbeidsmetoder knyttet til forvaltning, drift og vedlikehold av bygg.
Ferdigheter: Kandidaten kan
- delta i gjennomføring av tilstandsanalyser av eksisterende bygg.
- anvende enklere analysemetoder, bruke verktøy og lovverk som er aktuelle for å forstå bygningens egenskaper og potensiale for ombygging og forvaltning av bygninger.
- bidra til gjennomføring av et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt innenfor rehabilitering og fornying.
Generell kompetanse: Kandidaten kan
- realisere prinsippene for bærekraftig bevaring og utvikling av en eksisterende bygningsmasse.
- beherske aktuelle faguttrykk og kan kommunisere med andre fagpersoner, også medvirke i faglige diskusjoner.
- formidle sentralt fagstoff og problemstillinger til andre med bakgrunn innenfor bygg- og anleggsbransjen.
- kjenne til nytenking og innovasjonsprosesser som er et ledd i en byggebransje som er i startfasen av et grønt skifte.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet er samlingsbasert (tre samlinger). Forelesninger, fremlegg, gruppearbeid og ekskursjoner på samling, med prosjektarbeid mellom samlingene og etter siste samling. Studenten må ha egen bærbar pc og tilgang til MS- Officepakken eller tilsvarende
Obligatorisk aktivitet 1: Studentene skal i en gruppe på 2-3 gjennomføre et prosjektarbeid basert på tema fra samling 1. Resultatene av arbeidet skal deles med de andre studentene i en muntlig presentasjon på samling 2 med egnet digitalt presentasjonsverktøy. Det skal i tillegg leveres en skriftlig rapport fra prosjektarbeidet.
Obligatorisk aktivitet 2: Studentene skal i en gruppe på 2-3 gjennomføre et prosjektarbeid basert på tema fra samling 1 og 2. Resultatene av arbeidet skal deles med de andre studentene i en muntlig presentasjon på samling 3 med egnet digitalt presentasjonsverktøy. Det skal i tillegg leveres en skriftlig rapport fra prosjektarbeidet.
Vurdering: Godkjent/Ikke godkjent. Vurdering: Eksamen omfatter et arbeid med innlevering av en skriftlig rapport som gir oversikt og innblikk i temaet Rehabilitering og fornying. Arbeidet skal være forankret i relevant teori og reflektere over anvendelse i egen organisasjon.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk arbeidskrav 1
- Obligatorisk arbeidskrav 2
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Lærerspesialistutdanning i bygg- og anleggsteknikk (KLSBA)
Lærerspesialist (LÆRSPMATVU)
Forkunnskapskrav
Yrkesfaglærerutdanning - bygg- og anleggsteknikk eller tilsvarende
Krever opptak til KOMPiS Lærerspesialistutdanning i bygg- og anleggsteknikk (KLSBA)
Kursmateriell
Oppgis ved kursstart
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim , Trondheim
- Bygg- og anleggsteknikk
- Skoleutvikling
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Rapport
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Rapport 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"