Emne - Innovasjon og entreprenørskap - YFLF2003
YFLF2003 - Innovasjon og entreprenørskap
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Arbeider
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Arbeider | 100/100 |
Faglig innhold
Dette kurset gir et fundament for å jobbe med innovasjon og produktutvikling. Kurset tar utgangspunkt i en rekke grunnleggende innovasjons- og produktutviklingsverktøy. Sentralt i kurset er innsikt i kundens/brukerens behov. Faglige temaer er avdekking av behov, kreative prosesser, forretningsmodeller, forankring, kommunikasjon, innovasjonsteam, ildsjelens betydning, scenarioteknikk, konseptutvikling, morfologi og produktutforming. Kurset gir grunnlag for å kunne utvikle undervisning tilpasset ulike grupper fra trinn 8-13, som knyttes til relevante læreplanmål.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om innovasjon og grunnleggende innovasjonsverktøy
- har kunnskap om konsept- og produktutviklings-prosesser og metoder
- har kunnskap om og oversikt over relevante læreplaner som kan sees i sammenheng med emnet; Innovasjon og entreprenørskap, på trinn 8-13
Ferdigheter
Studenten
- Kan avdekke og tolke kundebehov og omsette disse ved hjelp av kreative verktøy til forretningsmodeller.
- Kan kritisk, kreativt og systematisk utvikle innovative og smarte løsninger for å kunne realisere forretningsmodeller og dekke kundebehov.
- Kan gjennomføre, presentere og evaluere et helhetlig innovasjonsprosjekt i samarbeid med andre.
- Kan videreformidle relevant teori innenfor innovasjon og produktutvikling samt sammenhengen mellom teori og praksis.
- Kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning for ulike grupper i innovasjon og entreprenørskap
- Kan utvikle, gjennomføre og evaluere samarbeid med eksterne relevante aktører og kjenne til ulike måter å bruke eksterne læringsarenaer på
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
- Kan formidle fagstoff skriftlig og muntlig og ved hjelp av digitale verktøy
- Kan anvende sine yrkesfaglige, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
Læringsformer og aktiviteter
Emne omfatter undervisning på samlinger og arbeid med en gjennomgående prosjektoppgave på og mellom samlingene. Arbeidsformene veksler og kan inkludere forelesninger, arbeid i grupper, diskusjoner, presentasjoner osv.
Obligatoriske aktiviteter
- 80% Fremmøte
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav: 2 godkjente delinnleveringer av prosjektoppgaven. 80 % oppmøte i undervisningen
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav til studieprogrammet.
Forkunnskapskrav
Studierettskrav. Tilgang til emnet forutsetter studierett ved aktuelt studieprogram (BYRK) ved NTNU, Trondheim
Kursmateriell
Oppgis ved starten av semesteret.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LYFT3003 | 12.5 | HØST 2019 | |
YFL4303 | 2.5 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2022
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Tekniske fag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Arbeider
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Arbeider
100/100
Utlevering
05.12.2022Innlevering
12.12.2022
23:59 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"