course-details-portlet

TIØ4161 - Prosjekt- og personalledelse

Om emnet

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Faglig innhold

Prosjekter og prosjektvirksomhet, organisering av prosjektvirksomhet, ledelse av prosjektorientert virksomhet, prosjektteam og prosjektsuksess, moderne HR-ledelse, industrielle relasjoner, kunnskapsledelse og medarbeiderutvikling, teamarbeid.

Læringsutbytte

Emnets posisjon og funksjon i studiet: Emnet er obligatorisk i 3. årskurs i studieprogrammet MTIØT, og skal konkret bidra til å oppfylle læringsmål 2.1 i den detaljerte læringsmålsoversikten for MTIØT der det kreves "Broad and sound basic knowledge in administrative and economic areas". Emnet skal formidle følgende kunnskaper: - Generell kunnskap om prosjekter og prosjektarbeid - Spesifikk kunnskap om modeller for å måle prosjektsuksess, samt det å forstå at suksess må sees i sammenheng med hvem som spør, hensikten med målingen og tidspunktet man måler suksess på - Spesifikk kunnskap om modeller og forhold som berører organiseringen av et prosjekt i forhold til basisorganisasjonen - Spesifikk kunnskap om modeller for oppbygging av prosjektteam, og spesielle hensyn som må tas ved bygging av team - Spesifikk kunnskap om modeller for interaksjon mellom prosjekter og interessenter i omgivelsene - Generell kunnskap om HR-arbeid i bedrifter - Spesifikk kunnskap om modeller og forhold som berører prestasjonsmålinger og motivasjon i bedrifter - Spesifikk kunnskap om partene i arbeidslivet og hvordan disse jobber med hverandre i forhold til utvikling av norsk arbeidsliv. Emnet skal gi studentene ferdigheter i å: - Vurdere og analysere tilstanden i en bedrift med hensyn på viktige HR-spørsmål, og kunne foreslå og utforme tiltak for videre utvikling - Vurdere og analysere tilstanden i en bedrift med hensyn på viktige spørsmål innenfor prosjekter og drift av disse, samt å kunne foreslå og utforme tiltak for videre utvikling. Andre viktige læringsmål: - Studentene skal, gjennom et større prosjektarbeid i en reell bedrift, skaffe seg trening i å analysere tilstanden i en bedrift, og lære seg å føre skriftlige argumenter rundt faglige utfordringer og alternative løsninger på disse - Studentene skal, gjennom et øvingsopplegg der de skal evaluere hverandres utkast, lære seg å gi respons på skriftlige arbeider med hensyn på å utvikle egen og andres forståelse av en konkret utfordring

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og gruppebasert øvingsopplegg som til sammen utgjør sluttkarakteren i emnet. Deltagelse på visse presentasjoner og det å gi tilbakemelding til andre studentgrupper er obligatorisk for alle som tar emnet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Tilbakemeldingsøving
  • Oppmøte til presentasjoner

Mer om vurdering

Emnet har to delvurderinger. En gruppeøving som er vektet med 40% og en individuell skriftlig eksamen som er vektet med 60%. Sluttkarakteren er et vektet snitt av karakterene for de to enkeltvurderingene. Studentene skal i tillegg gjennomføre to obligatoriske aktiviteteter i form av en tilbakemeldingsøvelse og et oppmøtekrav når bedrifter og andre grupper har presentasjoner. Ved utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen) kan skriftlig eksamen bli endret til muntlig eksamen. Ved frivillig gjentak av emnet må alle vurderinger i emnet tas på nytt.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Industriell økonomi og teknologiledelse (MTIØT)

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Teknologiske fag
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU