Emne - Merkevarebygging - SMF1195F
SMF1195F - Merkevarebygging
Om emnet
Nytt fra studieåret 2020/2021
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 4 timer |
Faglig innhold
Introduksjon til merkevarebygging
- Effekter av merkevarer for kunder og bedrifter
- Utvikling av merkevarer
- Evaluering av merkevarer
- Merkeposisjonering
- Merkeelementer
- Vekststrategier for merker
- Styring av merkeportefølje
- Kommunikasjon av merkevarer
- Merkesamarbeid
- Bærekraft og merkevareledelse
- Produktdesign som en sentral del av merkevaren
- Merkevarer B2B
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kjenne til merkevarebygging i et historisk perspektiv
God kunnskap om sentrale teorier for strategisk utvikling og ledelse av merkevarer
Gjøre rede for hvilken funksjon merkevarer har for bedrifter og forbruker i samfunnet i dag
Gjøre rede for relasjonen mellom merkevareledelse og bærekraftig bedriftsutvikling
Forstå hvordan produktdesign spiller en sentral rolle i merkevarebygging
Kjenne til oppdatert forskning innenfor emnet
Ferdigheter:
Kunne anvende sentrale teorier innen strategisk merkevarebygging i bedrifter
Kunne vurdere perspektiver og ta beslutninger i tråd med en bærekraftig bedriftsutvikling
Kunne anvende aktuelle kilder for oppdatering av egen kunnskap
Generell kompetanse:
kunne forstå, formidle og diskutere sentrale teori innen merkevarebygging
kunne forstå, formidle og diskutere dilemmaer relatert til merkevarebygging og bærekraft
Læringsformer og aktiviteter
Nettbasert Læring
Emnet gjennomføres som et nettbasert studieløp, med nettbasert læring, oppgaveløsning, veiledning og obligatorisk oppgave.
Et nettbasert løp innebærer at all kommunikasjon mellom foreleser og studenter organiseres gjennom en digital læringsplattform, hvor også forelesningsmateriell gjøres tilgjengelig.
Se for øvrig under obligatoriske arbeidskrav for ytterligere informasjon.
Enkelte forelesninger kan foregå på engelsk.
Obligatoriske arbeidskrav:
Emnet har ett obligatorisk arbeidskrav, som anbefales gjennomført i gruppe. Arbeidskravet kan også utføres individuelt.
Omfang opplyses ved utlevering. Det obligatoriske arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav
Mer om vurdering
Utsatt skriftlig eksamen i august
Godkjent obligatorisk oppgave er gyldige ved senere eksamensforsøk.
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Økonomi og administrasjon, deltid (BØKLED-F)
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstard
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SMF1261F | 5.0 | 01.09.2018 | |
SMF1195 | 7.5 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2021
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Produktdesign
- Økonomi og administrasjon
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
Telefon:
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
-
Vår
ORD
Hjemme-eksamen (1)
100/100
Utlevering 26.04.2021
Innlevering 26.04.2021
Utlevering 09:00
Innlevering 13:00
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Merk at eksamensform er endret som et smittevernstiltak i den pågående koronasituasjonen. Please note that the exam form has changed as a preventive measure in the ongoing corona situation.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"