Emne - Merkevarebygging - SMF1195F
SMF1195F - Merkevarebygging
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
- Introduksjon til merkevarebygging
- Effekter av merkevarer for kunder og bedrifter
- Utvikling av merkevarer
- Evaluering av merkevarer
- Merkeposisjonering
- Merkeelementer
- Vekststrategier for merker
- Styring av merkeportefølje
- Kommunikasjon av merkevarer
- Merkesamarbeid
- Bærekraft og merkevareledelse
- Produktdesign som en sentral del av merkevaren
- Merkevarer B2B
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Kjenne til merkevarebygging i et historisk perspektiv
- God kunnskap om sentrale teorier for strategisk utvikling og ledelse av merkevarer
- Gjøre rede for hvilken funksjon merkevarer har for bedrifter og forbruker i samfunnet i dag
- Gjøre rede for relasjonen mellom merkevareledelse og bærekraftig bedriftsutvikling
- Forstå hvordan produktdesign spiller en sentral rolle i merkevarebygging
- Kjenne til oppdatert forskning innenfor emnet
Ferdigheter:
- Kunne anvende sentrale teorier innen strategisk merkevarebygging i bedrifter
- Kunne vurdere perspektiver og ta beslutninger om merkevarer i tråd med en bærekraftig bedriftsutvikling
- Kunne anvende aktuelle kilder for oppdatering av egen kunnskap
Generell kompetanse:
- Kunne forstå, formidle og diskutere sentrale teori innen merkevarebygging
- Kunne forstå, formidle og diskutere dilemmaer relatert til merkevarebygging og bærekraft
Læringsformer og aktiviteter
Nettbasert Læring
Emnet gjennomføres som et nettbasert studieløp, med nettbasert læring, oppgaveløsning, veiledning og obligatorisk oppgave. Et nettbasert løp innebærer at all kommunikasjon mellom foreleser og studenter organiseres gjennom en digital læringsplattform, hvor også forelesningsmateriell gjøres tilgjengelig. Se for øvrig under obligatoriske arbeidskrav for ytterligere informasjon. Enkelte forelesninger kan foregå på engelsk.
Obligatoriske arbeidskrav: Emnet har ett obligatorisk arbeidskrav, som anbefales gjennomført i gruppe. Arbeidskravet kan også utføres individuelt. Omfang opplyses ved utlevering. Det obligatoriske arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav
Mer om vurdering
Utsatt skriftlig eksamen i august Godkjent obligatorisk arbeidskrav er gyldige ved senere eksamensforsøk.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Økonomi og administrasjon (deltid) (BØKLED-F)
Kursmateriell
Samuelsen, B.M, Peretz, A. og L.E. Olsen (2019) Merkevareledelse, 2. utgave, Oslo: Cappelen Damm Akademisk Dersom det utkommer ny utgave før semesterstart vår 2023, vil nyeste utgave bli pensumbok. I tillegg kommer et utvalg av artikler.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SMF1261F | 5.0 | HØST 2018 | |
SMF1195 | 7.5 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Økonomi og administrasjon
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 05.06.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater C218 Ankeret/Hovedbygget 1
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"