course-details-portlet

SMF1195 - Merkevarebygging

Om emnet

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 4 timer E

Faglig innhold

  • Introduksjon til merkevarebygging
  • Effekter av merkevarer for kunder og bedrifter
  • Utvikling av merkevarer
  • Evaluering av merker
  • Merkeposisjonering
  • Merkeelementer
  • Vekststrategier for merker
  • Styring av merkeportefølje
  • Kommunikasjon av merkevarer
  • Merkesamarbeid
  • Bærekraft og merkevareledelse
  • Produktdesign som en sentral del av merkevaren
  • Merkevarer B2B

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Kjenne til merkevarebygging i et historisk perspektiv
  • God kunnskap om sentrale teorier for strategisk utvikling og ledelse av merkevarer
  • Gjøre rede for hvilken funksjon merkevarer har for bedrifter og forbruker i samfunnet i dag
  • Gjøre rede for relasjonen mellom merkevareledelse og bærekraftig bedriftsutvikling
  • Forstå hvordan produktdesign spiller en sentral rolle i merkevarebygging
  • Kjenne til oppdatert forskning innenfor fagfeltet

Ferdigheter:

  • Kunne anvende sentrale teorier innen strategisk merkevarebygging i bedrifter
  • Kunne vurdere perspektiver og ta beslutninger om merkevarer i tråd med bærekraftig bedriftsutvikling
  • Kunne anvende aktuelle kilder for oppdatering av egen kunnskap

Generell kompetanse:

  • Kunne forstå, formidle og diskutere sentrale teorier innen merkevarebygging
  • Kunne forstå, formidle og diskutere dilemmaer relatert til merkevarebygging og bærekraft

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger (fysisk eller videobasert), gruppearbeid, obligatorisk oppgave, oppgaveløsning og veiledning. Enkelte forelesninger kan foregå på engelsk.

Obligatoriske arbeidskrav: Emnet har ett obligatorisk arbeidskrav som skal løses i grupper. Omfang opplyses ved utlevering. Arbeidskravet kan omfatte obligatorisk oppmøte. Det obligatoriske arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav - se emnebeskrivelse

Mer om vurdering

Utsatt skriftlig eksamen i august. Godkjent obligatorisk oppgave er gyldige ved utsatt eksamen.

Kursmateriell

Samuelsen, B.M, Peretz, A. og L.E. Olsen (2019) Merkevareledelse, 2. utgave, Oslo: Cappelen Damm Akademisk Dersom det utkommer ny utgave før semesterstart vår 2023, vil nyeste utgave bli pensumbok. I tillegg kommer et utvalg av artikler.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SMF1261 5.0 HØST 2018
SMF1195F 7.5
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I

Undervisning

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Gjøvik

Fagområde(r)
  • Økonomi og administrasjon
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 05.06.2024 09:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
M433-Eksamensrom 4.etg Mustad, Inngang A 1
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU