Emne - Læring og undervisning i matematikk (11.-13. trinn) - SKOLE6230
SKOLE6230 - Læring og undervisning i matematikk (11.-13. trinn)
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappeevaluering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappeevaluering | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir en dypere forståelse av teorier for læring i matematikk og diskuterer hvilke konsekvenser slik forståelse kan ha for matematikkundervisningen. Spesielt vil rollen til ulike semiotiske representasjoner for begrepsdanning i matematikk diskuteres. De matematiske temaene i emnet er hovedsakelig hentet fra algebra. En vil blant annet arbeide med to ulike tilnærminger til algebra i skolematematikken: algebra som generalisert aritmetikk og algebra som generalisering av mønster. Argumentasjon og bevis er viktige aspekter her.
Det legges vekt i emnet på at studentene skal utvikle sin kompetanse i å observere læring og undervisning av matematikk, og til å analysere læringssituasjoner fra praksis. Arbeid med lesing av matematikkdidaktisk forskning og skriving av akademiske tekster er viktig for å oppnå det. Studentene vil ved hjelp av teori og praksis utvide sin evne til å gjøre begrunnede valg med tanke på å organisere elevers muligheter for læring av matematikk. Videre utvikles kompetansen i å gjennomføre felles planlegging og observasjon av undervisning i et kollegafellesskap.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om teorier om matematikklæring som tilegnelse og som deltakelse, hvor for eksempel begreper som representasjoner i matematikk og semiotikk er sentrale
- har kunnskap om rollen ulike semiotiske representasjoner kan ha for begrepsdanning i matematikk
- har inngående kunnskap om ulike elementer som algebra består av og hvordan disse er knyttet til andre emner i skolematematikken
- har inngående kunnskap om sentrale aspekter ved læring og undervisning av algebra
Ferdigheter
Studenten
- kan lese og sette seg inn i forskning innenfor aktuelle områder av matematikkdidaktikk
- kan analysere elevers algebraiske tenkning, med bruk av forskningslitteratur
- kan med utgangspunkt i forskningslitteratur analysere et undervisningsopplegg for trinn 11-13 innenfor et matematisk tema
- kan presentere som akademisk tekst empiriske undersøkelser knyttet til sentrale temaer i emnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre teoriforankrede valg med tanke på organisering av elevers muligheter for læring av matematikk
- har kunnskap om relevant, nyere matematikkdidaktisk forskning i de tema som omfattes av emnet
- kan presentere resultatet av teoriforankrede, empirisk baserte undersøkelser innenfor trinn 11-13
- kan initiere og lede utviklingsarbeid i et kollega-fellesskap med utgangspunkt i matematikkdidaktisk forskning
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres med seks obligatoriske samlinger i Trondheim. Studentene må ta dette emnet samtidig som de tar emnet SKOLE6231 Profesjonsutvikling og vurdering (11.-13. trinn) (15 stp). Arbeidsformene veksler mellom forelesning, litteraturstudier, arbeid med oppgaver (individuelt og i gruppe), diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en viktig arbeids- og læringsform, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i slike aktiviteter.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidsoppdrag
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
De obligatoriske arbeidsoppdrag innebærer skriftlige innleveringer som skal gjøres mellom samlingene og en fagtekst. Arbeidsoppdragene mellom samlingene kan omfatte lesing av litteratur, arbeid med matematiske oppgaver, drøftinger av episoder fra klasserom og utprøving i egen klasse. Fagteksten skal være basert på empiriske undersøkelser.
Oppmøte på samlingene er obligatorisk.
De obligatoriske arbeidsoppdragene og oppmøte på samlingene må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Eksamen er i form av en individuell mappe som består av fagteksten og to utvalgte arbeidsoppdrag. Fagteksten teller 75% av sluttkarakteren og de to arbeidskravene til sammen 25%. Endelig karakter vil bygge på en helhetsvurdering av mappa, og alle delene av mappa må være bestått for å bestå kurset.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Lærerspesialistutdanning i matematikk, 8.-13. trinn (KLSMA8-13)
Lærerspesialist (LÆRSPMATVU) - enkelte retninger
Lærerspesialist (MLS)
Forkunnskapskrav
Emnet er en del av studietilbudet Videreutdanning til lærerspesialist i matematikk 8.-13. trinn, og kan ikke tas som et enkeltstående emne, men må inngå i det helhetlige studietilbudet på 60 studiepoeng. Deltakerne rekrutteres gjennom Utdanningsdirektoratet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LMM54001 | 12.0 | VÅR 2018 | |
LMM14002 | 12.0 | VÅR 2018 | |
SKOLE6931 | 12.0 | VÅR 2018 | |
MA6060 | 4.0 | VÅR 2018 | |
DID3401 | 12.0 | HØST 2020 | |
MGLU4503 | 10.0 | HØST 2020 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Skoleutvikling
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappeevaluering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Mappeevaluering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"