course-details-portlet

SKOLE6224 - Forskningsmetoder i matematikkdidaktikk (8.-13. trinn)

Om emnet

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 A

Faglig innhold

I dette emnet tar en opp ulike kvalitative forskningsmetoder som er egnet til å undersøke fenomener knyttet til læring og undervisning av matematikk. Studentene skal initiere og gjennomføre en empirisk studie på egen skole, som danner grunnlag for en fagtekst som utgjør vurderingen i emnet. En vil arbeide med å formulere forskbare problemstillinger, og å finne egnede metoder og teori for å finne svar på disse. Videre tar en opp fagteksten som sjanger -hvilke elementer en vitenskapelig tekst består av.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har:

  • avansert kunnskap om det kvalitative forskningsparadigmet
  • inngående kunnskap om ulike forskningsdesign
  • kunnskap om metoder for innsamling og analyse av empiriske data i utdanningsforskning
  • kunnskap om etiske retningslinjer for samfunnsvitenskapelig forskning

Ferdighet

Kandidaten kan:

  • utvikle forskbare spørsmål som er relevante innenfor matematikkdidaktikk
  • gjøre begrunnede valg av metoder for innsamling og analyse av empiriske data
  • analysere kvalitative data med forankring i relevant teori
  • veilede kolleger som deltar i utviklingsprosjekt i matematikk

Generell kompetanse

Kandidaten kan:

  • vurdere faglighet i utviklingsarbeid og forskning knyttet til matematikkundervisning og læring
  • designe og gjennomføre empiriske undersøkelser knyttet til matematikkundervisning og læring
  • formidle resultater fra empiriske undersøkelser i skolen

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres med tre samlinger (seminarer) i Trondheim. Det tas samtidig med siste del av Matematisk modellering og IKT i matematikkundervisningen (11.-13. trinn) (15 stp). I emnet brukes Blackboard som læringsplattform.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidsoppdrag
  • Obligatorisk oppmøte på samlinger

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter: Mellom hver samling vil det bli gitt obligatoriske arbeidsoppdrag som blant annet vil være knyttet til arbeid med elever og kolleger på egen skole. Obligatorisk oppmøte på samlinger.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Lærerspesialistutdanning i matematikk, 8.-13. trinn (KLSMA8-13)
Lærerspesialist (MLS)

Forkunnskapskrav

Emnet er en del av studietilbudet Videreutdanning til lærerspesialist i matematikk 8.-13. trinn, og kan ikke tas som et enkeltstående emne, men må inngå i det helhetlige studietilbudet på 60 studiepoeng. Deltakerne rekrutteres gjennom Utdanningsdirektoratet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SKOLE6933 7.5 VÅR 2020
RFEL3100 6.0 VÅR 2020
LMM15005 6.0 VÅR 2020
LMM55005 6.0 VÅR 2020
DID3001 5.0 HØST 2020
MGLU5235 5.0 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Skoleutvikling
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 A INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU