course-details-portlet

SKOLE6221 - Profesjonsutvikling og vurdering (8.-10. trinn)

Om emnet

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappeevaluering
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Mappeevaluering 100/100

Faglig innhold

Det faglige innholdet er sentrert rundt to områder: skolebasert kompetanseutvikling og vurdering.Skolebasert kompetanseutvikling inneholder tema som viser hvordan kunnskap i matematikk og matematikkdidaktikk ervervet gjennom individuell kompetanseutvikling også kan bli skolens kunnskap. Matematikkdidaktiske utfordringer kontekstualiseres til ledelse og organisasjonsutvikling på ungdomstrinnet. Emnet skal bidra til å øke studentenes bevissthet om og kompetanse i hvordan de som lærerspesialister kan arbeide for å utvikle matematikkundervisningen ved egen skole.Et gjennomgangstema vil være ulike former for vurdering i matematikk. Det vil bli lagt særlig vekt på hvordan vurdering kan fremme elevenes læring og bidra til å utvikle matematikklærernes undervisning på ungdomstrinnet. Sammenhenger mellom læringsledelse, læringsmiljø, lokalt arbeid med læreplaner og vurdering står sentralt.Det legges vekt på hvordan studentene kan bruke egen kunnskap i matematikk og matematikkdidaktikk i veiledning av kolleger og i et skoleutviklingsperspektiv. Studentene vil i fellesskap planlegge, prøve ut og reflektere over matematikkundervisning, modeller for kunnskapsdeling og vurdering i faget på ungdomstrinnet.

Læringsutbytte

KunnskapStudenten har- avansert kunnskap om hva som kjennetegner læring og kunnskapsdeling i organisasjoner og hvordan organisasjoner kan ledes og utvikles- inngående kunnskap om ulike vurderingsformer i matematikkfaget- kunnskap om hvordan arbeid med vurdering og ulike veiledningsformer kan bidra til endring og utvikling av matematikkundervisningen på ungdomstrinnet FerdigheterStudenten kan- anvende matematisk og didaktisk kunnskap samt relevant forskning til å formulere og finne svar på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til matematikkundervisning på ungdomstrinnet- anvende kunnskap i matematikk og matematikkdidaktikk i forbindelse med vurderingsarbeid på ungdomstrinnet- anvende modeller for kollegaveiledning og kunnskapsdeling for å utvikle undervisning og læring i matematikk - beherske strategier for ledelse og organisering av utviklingsprosjekter i matematikk- undersøke faglige og yrkesetiske problemstillinger relatert til omstillingsprosesser Generell kompetanse Studenten har- forståelse av hvordan de grunnleggende arbeidsprosessene i skolen kan endres og utvikles for å forbedre undervisning og læring i matematikk - kunnskap om relevant, nyere matematikkdidaktisk forskning i de tema som omfattes av emnet- innsikt i sammenhenger mellom læringsledelse, vurdering, veiledning, læringsmiljø og motivasjon på ungdomstrinnet

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres med seks obligatoriske samlinger i Trondheim. Studentene må ta dette emnet samtidig som de tar emnet SKOLE6220 Læring og undervisning i matematikk (8.-10. trinn) (15 stp).I emnet brukes Blackboard som læringsplattform.

Obligatoriske aktiviteter

  • Tre obligatoriske arbeidsoppdrag og fagtekster
  • Obligatorisk oppmøte på samlinger

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter:Emnet inneholder tre obligatoriske arbeidsoppdrag knyttet til arbeid med elever og kolleger på egen skole. Studentene leverer inn faglige tekster i tilknytning til disse oppdragene. Obligatorisk oppmøte på samlinger. Vurdering:Vurderingsmappe med et utvalg bearbeidede versjoner av de obligatoriske arbeidsoppdragene.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Lærerspesialistutdanning i matematikk, 8.-13. trinn (KLSMA8-13)
Lærerspesialist (LÆRSPMATVU) - enkelte retninger
Lærerspesialist (MLS)

Forkunnskapskrav

Emnet er en del av studietilbudet Videreutdanning til lærerspesialist i matematikk 8.-13. trinn, og kan ikke tas som et enkeltstående emne, men må inngå i det helhetlige studietilbudet på 60 studiepoeng. Deltakerne rekrutteres gjennom Utdanningsdirektoratet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SKOLE6932 6.0 VÅR 2018
SKOLE6935 2.0 VÅR 2018
LMM54005 2.0 VÅR 2018
SKOLE6023 4.0 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Skoleutvikling
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Prorektor for utdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappeevaluering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Mappeevaluering 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU