course-details-portlet

SKOLE6017 - Musikkskaping emne 1

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2023/2024

Faglig innhold

Emnet har disse hovedkomponentene: Musikkskaping forstått som å lage og utøve musikk, med stemme, kropp, instrumenter og digitale verktøy, gjennom grunnleggende erfaringsbasert opplæring. Dans betraktes som del av begrepet musikk. De fagdidaktiske delene av studiet er i særlig grad siktet inn mot å tilrettelegge for elevenes praktiske arbeid med musikk. Undervisningsstoff og arbeidsmåter gir studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som hovedsakelig tar utgangspunkt i to av musikkfagets kjerneelementer: "utøve musikk" og "lage musikk".

Læringsutbytte

Etter fullført studie har studenten kunnskap om

· musikklæreren som leder og tilrettelegger for praktisk musikkfaglig læringsaktivitet 

· tradisjonelle og aktuelle musikkpedagogiske praksiser

· musikkfagets rolle i samfunnet og fagfornyelsen

· elevers musikalske læring

· barn og ungdoms identitet, uttrykksformer og kreativitet

· ulike didaktiske tilnærminger til musikkskaping og kan vurdere disse kritisk

Etter fullført studie har studenten ferdigheter i

· å skape musikk med stemme, instrumenter, kropp og digitale verktøy

· å tilrettelegge for læringsprosesser i musikkskaping i et inkluderende og mangfoldig fellesskap

· å tilrettelegge musikkundervisning som fremmer demokrati og medborgerskap samt folkehelse og livsmestring

· å lytte aktivt til et bredt utvalg av musikk som ressurs for kreativ, utforskende musikalsk praksis

Etter fullført studie har studenten generell kompetanse i

· å kunne drøfte musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et samfunn preget av mangfold

· å reflektere over musikkfagets betydning

· Å kunne tilrettelegge for elevers musikalske utforskning, skaping og utøving

Læringsformer og aktiviteter

Emnet musikkskaping er et kombinert nettbasert og samlingsbasert tilbud med 30 stp. musikk for 5-10, fordelt på 2 moduler á 15 stp. hver.

For hver av modulene arrangeres det tre samlinger på 2-3 dager pr samling. Samlingene inneholder praktisk, teoretisk og undersøkende arbeid sentrert rundt ulike former for musikkskaping, der utvikling av og refleksjon over egen praksis står sentralt. Flere arbeidskrav dekkes gjennom workshops og prosjekter som gjennomføres på samling i kombinasjon med egenstudier og profesjonsbasert utviklingsarbeid i egen praksis. Det legges også opp til kollokviebasert arbeidskrav i musikkdidaktikk.

Obligatoriske aktiviteter

  • Musikkskaping med presentasjon
  • Fagtekst
  • Skapende dans
  • Digital musikkskaping

Mer om vurdering

Vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

1. Gruppebasert, praktisk, utforskende og utøvende musikkskaping med presentasjon

2. Fagtekst om elevers musikkskaping og læringsprosesser

3. Utforske skapende dans med medstudenter

4. Digital musikkskaping med innspilt sluttprodukt og refleksjon

Eksamen: Mappeeksamen med ett mappebidrag basert på arbeidskrav 2: Fagtekst om elevers musikkskaping og læringsprosesser

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Musikkskaping, 5.-10.trinn (KMUSKAP)

Forkunnskapskrav

En forutsetning for gjennomføring av studiet er at studenten har tilgang til utprøving i en skoleklasse.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
MGLU1114 7.5 HØST 2021
MGLU1514 7.5 HØST 2021
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Ingen

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Musikkpedagogiske fag
Kontaktinformasjon

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Prorektor for utdanning

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU