course-details-portlet

PSY8008 - Komplekse design i samfunnsvitenskap: Mixed methods og multi-site case studier

Om emnet

Nytt fra studieåret 2023/2024

Undervises ikke studieåret 2023/2024

Faglig innhold

Kurset tar utgangspunkt i kvalitative epistemologier for å utdype post-positivistiske paradigmer for å støtte kombinert bruk av kvantitative og kvalitative forskningsmetoder i komplekse design.

Komplekse design, enten blandede eller monometoder, innebærer kombinasjon av ulike forskningsstrategier eller tema i en integrert studie. Nøkkelelementer er sammenhengende konseptualisering av alle stadier av designet, samt bruk av raffinerte strategier for integrering på ulike stadier av forskningsprosessen. Komplekse design kan for eksempel brukes i longitudinelle, innebygde eller flerfasede studier. De brukes i Ph.D. studier, innovativ, anvendt og tverrfaglig forskning, effektivitetsvurdering og for monitorering og evaluering av programmer. Kompleks forskning definerer sitt studieobjekt i form av systemiske teorier, der flere lag av den menneskelige, sosiale, miljømessige eller teknologiske verdenen former den empiriske virkeligheten. I motsetning til fragmenterende forskning, tillater forskning på kompleksitet å koble sammen deler og helheter, forstå prosesser og endringer og håndtere usikkerhet og motstandskraft.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten …

  • behersker det epistemologiske og metodologiske grunnlaget for forskning med mixed methods innenfor rammen av de post-positivistiske forskningsparadigmene.
  • forstår designprosessen av mixed methods og komplekse casestudier innen sosial-, utdannings- og helsevitenskap.
  • har omfattende og oppdatert kunnskap innenfor sitt fagfelt om bruk, fordeler og begrensninger av vitenskapelige resultater fra studier med mixed methods.
  • kan kritisk evaluere nytten, gjennomførbarheten og anvendelsen av ulike mixed methods og multi-site case-design på sine felt og i tverrfaglige prosjekter.

Ferdigheter

Kandidaten kan …

  • bruke kvantitative og kvalitative metoder i komplekse design etter deres spesifikke strategier for undersøkelse, datainnsamling og vitenskapelige standarder.
  • bruke logiske strategier for integrering gjennom hele forskningsprosessen.
  • generere brede blandede forskningsspørsmål og mål, og kan definere passende studietilfeller.
  • kan designe kompleks forskning av høy internasjonal standard støttet av mixed methods og/eller multi-site komparative casestudier.
  • bidra til utvikling av mixed methods innen deres fagområde, i tverrfaglig eller translasjonsforskning.

Kompetanse

Kandidaten kan …

  • identifisere og diskutere kritisk relevante etiske problemstillinger ved utforming og implementering av kompleks forskning, spesielt i sårbare, flerkulturelle eller vanskeligstilte kontekster, og kan utføre sin forskning med vitenskapelig integritet.
  • analysere mangefasetterte faglige og/eller samfunnsmessige problemstillinger og foreslå vitenskapelige løsninger ved å designe komplekse forskningsprosesser og utfordre etablert kunnskap på feltet.
  • reflektere over deres forskningsposisjon og erkjenne hvordan bruken av komplekse design genererer kontekstualisert kunnskap som kan informere relevant og gjennomførbar sosial politikk.
  • kommunisere fordeler og begrensninger ved bruk av komplekse design, innen områder som innovasjon, programplanlegging, effektivitetsevaluering, tverrfaglig forskning og eksellens, gjennom anerkjente norske og internasjonale kanaler.

Læringsformer og aktiviteter

Fem moduler à fire timer i løpet av semesteret vil inneholde forelesninger, gjesteforelesere, diskusjonsseminarer og gruppearbeid. Dette kurset er rettet mot Ph.D. kandidater fra alle vitenskapelige disipliner, men Ph.D. kandidater innen psykologi, eller andre programmer ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap, kan ha prioritet. Kurset vil gå med minimum 6 og maksimum 12 studenter.

Mer om vurdering

Studenten skal fullføre en skriftlig oppgave (maks. 3000 ord) med fokus på bruken av et komplekst design (mixed methods, multi-case-studie, etc.) i fagområdet for sin forskning. Eksamensoppgaven bør ha (i) en kort presentasjon av forskningstemaet, og et omfattende forskningsspørsmål, (ii) en syntese av metodelitteratur om bruk av komplekse design i det valgte emnet, og (iii) et komplekst forskningsdesign og begrunnelse for bruken. Målet med denne monografien er at studentene skal ha et relevant og nyttig metodedokument for sin doktorgradsforskning.

Monografien kan ikke benyttes som del av doktorgradsavhandlingen, men innholdet kan være relatert til doktorgradsavhandlingen.

Tidligere godkjent obligatorisk aktivitet gjelder ved gjentak av eksamen. Det vil være anledning til å ta utsatt eksamen i emnet i vårtermin innen 1. februar. Dette gjelder studenter som har gyldig legeerklæring eller har strøket ved siste ordinære eksamen.

Forkunnskapskrav

Fullført mastergrad eller tilsvarende innen hvilken som helst spesialisering.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  5.0 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå

Undervisning

Ingen

Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Psykologi
  • Samfunnsfag og psykologi
Kontaktinformasjon

Ansvarlig enhet
Institutt for psykologi

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU