course-details-portlet

PED8040

Diskursanalyse og pedagogiske praksiser

Undervises ikke studieåret 2025/2026

Studiepoeng 7,5
Nivå Doktorgrads nivå
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim

Om

Om emnet

Faglig innhold

I dette emnet fokuseres diskursive analyser med et spesielt fokus på metodologiske aspekter og analytisk arbeid med utgangspunkt i tverrfaglige perspektiver. I arbeidet med ulike typer data slik som videoobservasjon, intervju og tekst diskuteres ulike diskursanalytiske tilnærminger. Sentralt i dette arbeidet er diskusjonen av potensialer, utfordringer og dilemmaer innenfor de forskjellige diskursanalytiske forskningstradisjonene. Kurset tar også for seg spørsmål relatert til hvordan nærme seg forskningsproblemet, hvordan transkribere og presentere data, og hvordan bruke ulike diskursanalytiske tilnærminger. Kursdeltakere oppfordres til å bruke data knyttet til egen forskningsinteresse, samt å fremme analytiske og metodologiske spørsmål. Ulike forskningstemaer og kontekster berøres, men hovedfokus er på pedagogiske praksiser i videste betydning (f eks arbeidsliv, familieliv, utdanning, fritid, politikk og media).

Læringsutbytte

Kunnskaper - kandidaten:

  • har inngående kunnskap om både teoretiske fundament og metodologiske tilnærminger innenfor diskursanalyser
  • kan formulere relevante forskningsspørsmål og bruke sine ferdigheter i diskursivt analysearbeid i forhold til eget og andres forskningsmateriale

Ferdigheter - kandidaten:

  • kan begrunne hensiktsmessigheten, men også kritisk vurdere muligheter og begrensninger i forhold til diskursanalytiske tilnærminger

Generell kompetanse - kandidaten:

  • kan utøve sin forskning med faglig integritet
  • kan kommunisere forskning og bidra til utvikling av ny kunnskap og nye metoder innenfor det diskursanalytiske forskningsfeltet

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, workshops, diskusjoner og presentasjoner. Det forventes at kursdeltakerne bruker empirisk materiale knyttet til eget forskningsinteresse. Det å granske eget og andres arbeid, samt formulere og ta imot kritisk respons er også del av kurset. Undervisningen foregår i hovedsak på skandinaviske språk. Oppgaver og paper leveres på norsk eller engelsk.

Obligatorisk deltagelse, presentasjoner, diskusjoner.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk oppmøte på undervisning
  • Obligatoriske aktiviteter: Deltakelse, muntlige presentasjoner, diskusjoner og responsaktiviteter

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter:

  • Obligatorisk deltakelse på undervisning.
  • Obligatoriske aktiviteter: Dette inkluderer muntlige presentasjoner, diskusjoner og responsaktiviteter.

Eksamen:

  • I tillegg skal det i etterkant av undervisningen levereres et skriftlig refleksjonsnotat som forholder seg til emnets rammer og kurslitteraturen. Vurderes som bestått/ikke bestått.

Ved gjentak av ikke bestått eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av tidligere innlevert paper i emnet. Dersom innleveringen er en omarbeidet versjon av et tidligere innlevert paper, må dette presiseres i paperet.

En identisk versjon av eksamensbesvarelsen kan ikke brukes direkte inn i avhandlingen som en artikkel eller kapittel. En omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen kan inngå i avhandlingen.

Forkunnskapskrav

Mastergrad i samfunnsvitenskap, utdanningsvitenskap, humaniora eller tilsvarende.

PhD-studenter prioriteres ved opptak.

Kursmateriell

Annonseres ved kursstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
PED8020 5 sp Høst 2024
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Pedagogikk

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen