course-details-portlet

PED6026 - Systemrettet arbeid i pedagogisk psykologisk tjeneste

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2023/2024

Faglig innhold

Følgende temaer vil inngå i kurset:

Samling 1:

Fra systemrettet arbeid knyttet til PP-tjenestens mandat.

Ledelsens rolle

  • Etablere arena for endringsarbeid
  • Prosjektutviklingsteori
  • Endringsprosessen og dens ulike faser.
  • Endringsprosessen og dens ulike faser, karakteristika og barrierer.
  • ​Endringsarbeid med vekt på initiering:
  • Typer endringsarbeid
  • Avklaringbehovet i initieringsfasen.
  • Forberedelse, kapasitet, insentiver for endring og erfaring med endringsarbeid.

Samling 2: Kunnskapsledelse, kunnskapsutvikling og læringsprosesser i systemrettet arbeid

  • Endringsarbeid med vekt på implementering:
  • Fra visjon til praksis
  • Kompetanseheving av personalet
  • Motstand og likegyldighet - psykologiske-, praktisk-, makt og verdi barrierer
  • Kompleksitet, klarhet og behov
  • Plan for trening/øving/veiledning

Samling 3: Endringsarbeid med vekt på institusjonalisering/videreføring av arbeid.

  • Forutsetninger for å lykkes med videreføringsarbeidet
  • Evaluering
  • Kompetanseoverføring - planverk
  • Fornyelse av arbeidet
  • Betydning av aktivitetsterskelen for videreføringsarbeidet og varig effekt

Læringsutbytte

Kunnskap:

Studenten

  • har tilegnet seg kunnskap om hvilke faktorer som må være på plass for å initiere et vellykket systemrettet arbeid
  • har tilegnet seg kunnskap om hvilke faktorer som må være til stede for å sikre vellykket implementering
  • har tilegnet seg kunnskap om hvilke systemrettede satsninger som bør og kan videreføres eller ikke.

Ferdigheter

Studenten

  • Skal kunne starte opp et systemrettet arbeid og forstå ulike faktorer som er viktig i initieringsfasen
  • Skal kunne planlegge gjennomføringen av et systemrettet arbeid og forstå ulike faktorer som er viktig i imlementeringsfasen
  • Skal kunne ivareta de ulike faktorene i planverket, som er viktige i endringsarbeid med tanke på vellykket videreføring.

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet kompetanse til å lede oppstart, gjennomføring og videreføring av systemrettet arbeid.
  • har utvikletanalytisk kompetanse om sammenhengen mellom initiering, implementering og institusjonalisering.

Læringsformer og aktiviteter

Kurset består av tre samlinger (totalt åtte dager) og mellomarbeid, og inneholder forelesninger, studentaktivitet og veiledning.

Arbeidsform og arbeidskrav:

Videreutdanningen er samlingsbasert og praksisnær med fleksibel organisering.

Det vil være forpliktende arbeid mellom samlingene med mulighet til veiledning. Gjennomføringen tar utgangspunkt i deltakernes praksiserfaringer og reelle utfordringer knyttet til deres arbeid som ansatte i PPT.

Arbeidskrav 1: Deltakeren tar med seg en case til samling en hvor man antar det er et behov for systemrettet arbeid. Casen beskrives og behovet for endring begrunnes.

Arbeidskrav 2: Deltakeren analyserer og kartlegger behovet for endring i casen mellom første og andre samling

Arbeidskrav 3: Deltakeren utvikler et reelt prosjekt i samarbeid med en styringsgruppe ved organisasjonen (barnehage, skole, kommune, PPT). Prosjektet skriftliggjøres i en prosjektplan.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk oppmøte (80%)
  • Prosjektskisse
  • Muntlig fremlegg av plan for endringsarbeid

Mer om vurdering

​Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:

  • Krav om 80 % godkjent oppmøte.
  • Krav om ferdig utviklet prosjektskisse som består av tre arbeidskrav og tidsplan for gjennomføring av arbeidet.
  • Krav om muntlig fremlegg av plan for endringsarbeidet

Avsluttende eksamen:

  • Skriftlig eksamen over tre dager. Omfanget er 10-12 sider. Eksamen er en teoretisk begrunnelse og drøfting for hele eller deler av prosjektskissen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk - videreutdanning (FJPED)
Pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR)

Forkunnskapskrav

For alle gjelder det at de må være ansatt i PP- tjenesten.

I tillegg må de ha:

  • bachelor med fordypning i pedagogikk, eller
  • gjennomført de tre første årene av allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanninga, eller
  • bachelor med 2-årig almennlærer-/førskolelærerutdanning, eller
  • bachelor og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller
  • 3-årig faglærerutdanning, eller
  • bachelor med fordypning i psykologi, eller tilsvarende utdanning (f.eks sosionom, vernepleier eller barnevernutdanning).

Kursmateriell

Dataverktøy eller programvare som skal benyttes:

  • Læringsplattformen Black Board og e-post
  • Nettressursen SEVU-PPT nett

Bøker:

  • Ertesvåg, S. og Roland, P. (2013) Endringsarbeid i barnehagen. Oslo: Gyldendal Akademiske
  • Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change (4th ed.). New York: Teacher College Press.
  • Irgens, E.J. (2011) Dynamiske og lærende organisasjoner Oslo: Fagbokforlaget
  • Roald, K. (2012) Kvalitetsvurdering som organisasjonsutvikling. Oslo: Fagbokforlaget.

Digitalt kompendium:

  • Domitrovich, C.E.; Bradshaw, C.P.; Poduska, J.M.; Hoagwood, K.; Buckley, J.A. Olin, S. & Ialongo, N.S. (2008). Maximizing the implementation quality of evidence-based preventive interventions in schools: a conceptual framework. Advances in School Mental Health Promotion, 1(3), 6-28.
  • Durlak, J.A, & DuPre, E.P. (2008). Implementation matters: a review of research on the influence of implementation on program outcome and the factors affecting implementation. American Journal of Community Psychology, 41, 327-350. doi: 10.1007/s10464-008-9165-0.
  • Flashpohler, P.; Duffy, J.; Wandersman, A.; Stillman, L. & Maras, M.A. (2008). Unpacking prevention capacity: an intersection of research-to-practice models and community-centered models. American Journal Community psychology, 41, 182-196. doi: 10.1007/s10464-008-9162-3.
  • Greenberg, M.T & Kusche, C.A. (2006).Building social and emotional competence: The PATHS curriculum. Handbook of School safety. From research to practice (s. 395-412). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Holt, D. T., Armenakis, A. A., Harris, S. G., & Feild, H. S. (2007). Toward a comprehensive definition of readiness for change: A review of research and instrumentation. Research in Organizational Change and Development, 16, 289-336.
  • Midthassel, U.V.; Bru, E. & Idsøe, T. (2000). The Principal's role in promoting school development activity in Norwegian compulsory schools. School Leadership and Management, 20(2), 147-160.
  • Roald K (2020) Lærende møter https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/utvikle-praksis-sammen/
  • Thoonen, E. E. J.; Sleegers, P. J.C.; Oort, F. J.; Peetsma, T. T. D. & Geijsel, F. P. (2011). How to improve teaching practice. Educational Administration Quarterly, 47(3), 496-536.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Ingen

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU