Emne - Lederutdanning for ledere i PP-tjenesten - PED6022
PED6022 - Lederutdanning for ledere i PP-tjenesten
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Faglig innhold
Samling 1:
- Samfunnsoppdraget PP-leder som strategisk og politisk leder
- Politisk ledelse
- Strategisk ledelse
- Rolleforståelse
- Lov- og instruksverk
- De ulike styringsformene
Samling 2:
- Ledelse av kunnskapsorganisasjoner
- Lærende organisasjoner
- Profesjonelle medarbeidere
- Læring og emosjoner
- Systemteori
- Det gode læringsmiljø
Samling 3:
- Team og personalledelse
- Teamledelse
- Kollegaveiledning
- Motivasjon
- Leder som konflikthåndterer
- Selvledelse
Samling 4:
- PP-leder som kulturbygger
- Kultur; drivkraft, styringsform og egenterapi
- Verdibasert ledelse
- Holdninger er alt
Samling 5:
- Organisasjons- og kunnskapsutvikling
- Strategisk kompetanseutvikling
- Innovasjonsteori
- OU-arbeid
- Ledelse av utviklingsprosesser
Samling 6
- Samhandlende og nyskapende PP-ledelse
- Samhandling
- Nettverk - faser i nettverksutvikling og
- Kompleksitetsteori
Læringsutbytte
Kunnskap:
- PP-lederne skal få kunnskap som bidrar til at de kan ta ansvar for grunnleggende endringer av selve virksomheten
- Lederne skal utvikle kunnskap om tverretatlig samarbeid
- Lederne skal utvikle kunnskap om sin egen -, tjenestens - og samarbeidende instansers rolle
- Lederne skal gjennom kunnskap innenfor systemrettet arbeid, rådgivning og veiledning og derigjennom øke sin formelle innflytelse
- Lederne skal øke sin kunnskap innen fagfeltets kontroversielle spørsmål (også politiske) med mål om å behandle disse på en klok måte.
Ferdigheter:
- PP-lederne skal utvikle ferdigheter som bidrar til at de kan ta ansvar for grunnleggende endringer av selve virksomheten
- Lederne skal utvikle ferdigheter i tverretatlig samarbeid
- Lederne skal utvikle ferdigheter som gjør at de blir tydeligere i egen rolle.
- Lederne skal gis økte ferdigheter innenfor system rettet arbeid, rådgivning og veiledning og derigjennom øke sin formelle innflytelse
- Lederne skal øke sine ferdigheter i forhold til å behandle fagfeltets kontroversielle spørsmål (også politiske) på en klok måte
Generell kompetanse:
- PP-lederne skal utvikle kompetansesom bidrar til at de kan ta ansvar for grunnleggende endringer av selve virksomheten
- Lederne skal utvikle kompetanse i tverretatlig samarbeid
- Lederne skal øke sin kompetanse i forhold til egen-, tjenestens - og samarbeidende instansers rolle
- Lederne skal gjennom programmet utvikle sin generelle kompetanse og derigjennom øke sin formelle innflytelse
- Lederne skal øke sin kompetanse innenfor system rettet arbeid, rådgivning og veiledning og derigjennom øke sin formelle innflytelse
- Lederne skal øke sin kompetanse for å behandle fagfeltets kontroversielle spørsmål (også politiske) på en klok måte
Læringsformer og aktiviteter
Deltakerne skal gjennomføre treningsprosesser. Studiet har 6 arbeidskrav. Arbeidskravene er tilknyttet tema tatt opp i forelesninger på samlingene, og det er ment at studentene leser teori og knytter dette til egen praksis og erfaring. Det gis veiledning i forhold til arbeidskravene.
Obligatoriske aktiviteter
- 80 % frammøte på samlinger
- Godkjent alle arbeidskravene
Mer om vurdering
For å gå opp til eksamen må studenten tilfredsstille kravene til 80% frammøte på de obligatoriske samlingene, og ha fått godkjent alle 6 arbeidskravene
Avsluttende eksamen er individuell og består av å legge frem et utviklingsarbeid hvor grunnlaget og prosjektskissen i arbeidet ble utviklet i det obligatoriske emnet Ped 6026 Systemrettet arbeid. Prosjektarbeidet og erfaringer fra gjennomføringen begrunnes teoretisk og praktisk og legges frem for medstudenter, forelesere og om mulig lokal ledelse
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR)
Forkunnskapskrav
Målgruppe:
Ledere i PPT (pedagogisk psykologisk tjeneste). Andre som jobber med pedagogisk psykologisk rådgiving i tilliggende tjenester hvis ledig plass
For alle gjelder det at de må ha to års yrkespraksis fra PP tjenesten. I tillegg må de ha:
- bachelor med fordypning i pedagogikk eller
- gjennomført de tre første årene av allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanninga eller
- bachelor med 2-årig allmennlærer-/førskolelærerutdanning eller
- bachelor og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning eller
- 3-årig faglærerutdanning eller
- bachelor med fordypning i psykologi eller tilsvarende utdanning (f.eks sosionom, vernepleier eller barnevernutdanning).
Gjennomført og bestått PED6026 Systemrettet arbeid i pedagogisk psykologisk tjeneste og PED6011 Rådgivning og veiledning
Kursmateriell
Pensum blir oppgitt ved semesterstart
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Ingen
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"