Emne - Fagdidaktikk i musikk med instrumentalpedagogisk profil - MUSP4091
MUSP4091 - Fagdidaktikk i musikk med instrumentalpedagogisk profil
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Arbeider
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Arbeider | 1/3 |
Faglig innhold
Emnet skal gi studentene grunnlag for å undervise i musikk i kulturskole, grunnskole, videregående skole og fritidsmusikkliv. Studentene blir instrumental- og vokalpedagoger på alle nivå.
Emneinnhold: Musikk i opplæringssystemet, didaktisk grunnlagstenkning, læreplaner, kunnskapsbegrepet i kunstfag, undervisningsformer og organisering, vurderingsformer, moderne mesterlære, kulturskolen som arbeidsplass, musikkfilosofi, legitimering av musikk/musikkpedagogikk, relevant forskning.
Instrumental-/vokalmetodikk:
- Metoder for instrumental-/vokalopplæring, organisert etter instrument
- Lærestoff og repertoar fra begynnernivå til viderekommende nivå
- Metoder for teknikkarbeid og uttrykksevne
- Metoder for gehørutvikling, notelesing og improvisasjon
- Lærerrollen og yrkesetikk. Talentutvikling.
- Øving som fagfelt. Elevenes øvingsstrategier.
Ensembledidaktikk
- Bandinstrumentkurs, didaktikk for korps, kor, band, mindre ensembler
- Improv.metodikk, lederrollen - kompetansebehov
Didaktikk for vg. skole, programfag musikk: Hovedinstrumentfaget, satslære /arr., hørelæremetodikk, skoleovertagelse. Klasseledelse og undervisningspraksis i klasser ivaretas gjennom Musikk i perspektiv, musikklære, ensembleledelse og kor i programfag musikk, samt i instrumentale og vokale ensembler relatert til studentens hovedinstrument.
Læringsutbytte
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan planlegge, lede og vurdere instrumental- og vokalopplæring på begynnernivå, mellomnivå og viderekommet nivå
- kan tilpasse opplæringen til elevens nivå og individuelle behov
- kan anvende ulike metoder for arbeid med elevers tekniske og musikalske utvikling, innstudering og egenøving
- kan anvende didaktisk relasjonstenkning i planlegging, analyse og gjennomføring av undervisning
- kan organisere og lede ulike samspillgrupper og arbeidsfellesskap, herunder klasseromsundervisning
- kan inkludere verdiformidling og etisk refleksjon i arbeidet med elever
- kan tilrettelegge en opplæring som fremmer elevens selvstendighet
- mestrer bandinstrumenter på et funksjonelt nivå
- reflekterer systematisk over egen praksisteori, og viser selvinnsikt i vurderingen av egen undervisning, vilje til forbedring og fornying
Kunnskaper:
Kandidaten
- har kunnskap om læringsprosesser og læringsteorier i vokal- og instrumentalopplæring.
- har bred kunnskap om undervisningsrepertoar for sitt instrument
- har innsikt i moderne mesterlære og taus kunnskap
- har innsikt i kroppsbevissthet og belastningsproblematikk, og kan veilede elever i dette
- har kjennskap til lyttemetodikk, metoder for utvikling av gehør og notasjonsforståelse, og integrering av musikkteori i instrumental- og vokalopplæringen
- kan artikulere og begrunne betydningen av musikkpedagogisk arbeid i samfunnet
- kan gjennomføre et enkelt forskningsbasert arbeid i det musikkdidaktiske feltet
Læringsformer og aktiviteter
Emnet går over ett år. Problembasert læring, forelesninger, miniteaching, gruppearbeid, seminarer, observasjon av undervisning, innsamling av dokumentasjon fra praksissituasjoner. Undervisning: Undervisning: ca 8 timer pr. uke. Instrumentalmetodikk: 28 t i gruppe. Bandkurs: 18 t.
Obligatoriske aktiviteter
- Tilfredsstillende deltakelse i obligatorisk undervisning
Mer om vurdering
Det skal leveres 3 skriftlige arbeider, to av dem på 7-10 sider hver. Det tredje er et gruppelevert FoU-prosjekt på 20 sider, med en prosessrapport på 5-10 sider. Innholdet presenteres på FoU-konferanse. Ved gjentak av eksamen må kandidaten ta om igjen de delene som ikke er bestått.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Musikk, utøvende (BMUSP)
Praktisk-pedagogisk utdanning - heltid (PRPED)
Forkunnskapskrav
Studiet forutsetter opptak og studierett til praktisk-pedagogisk utdanning ved NTNU
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MUSP4090 | 30.0 | HØST 2010 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Utøvende musikkfag
Ansvarlig enhet
Institutt for musikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Arbeider
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Arbeider
1/3
Utlevering
08.12.2022Innlevering
16.12.2022
12:30
INSPERA
00:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"