Emne - Praksis, Grunnskolelærerutdanning (5-10) 5. studieår - MGLU5520
MGLU5520 - Praksis, Grunnskolelærerutdanning (5-10) 5. studieår
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Praksis
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Praksis | 100/100 | 15 dager | HJELPEMIDD |
Faglig innhold
Hovedtema i femte studieår: Forsknings- og utviklingsarbeid
I femte studieår skal studenten i samarbeid med praksisgruppa, praksislærer og faglærer fra NTNU, ha fokus på skolens og eget forsknings- og utviklingsarbeid.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om konkret forsknings- og utviklingsarbeid på praksisskolen
- har inngående kunnskap om barn og unges utvikling, læring og danning i ulike sosiale, flerkulturelle og digitale kontekster, og om hvordan kunnskapen kan anvendes for å tilpasse opplæringen til alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer inkluderende klasse- og læringsmiljø
Ferdigheter
Kandidaten
- kan ta selvstendig og individuelt ansvar for å planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning.
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
Generell kompetanse
Kandidaten
- Kan kritisk reflektere over egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
- Har utviklet og kan anvende sin relasjonskompetanse i møte med elever og foresatte
- Kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiv ved skolens arbeid og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
Læringsformer og aktiviteter
Praksis er en studie-, utprøvings- og læringsarena. Gjennom praksisstudiene skal studentene bli kjent med elevers læring og utvikling og grunnskolens innhold, arbeidsformer og organisering på det aktuelle skoletrinn, samt få del i praksislæreres praksisteori. Gjennom observasjon, egen undervisning, veiledning og refleksjon skal studentene utvikle sin lærerrolle i et læringsfellesskap Studentenes undervisningsoppgaver består av planlegging, undervisning og etterarbeid i egne studiefag, men å delta i andre skolefag og aktiviteter som foregår innenfor den totale fagkretsen er også relevant.
Skriving er et viktig redskap i studentenes lærings- og kommunikasjonsprosesser i praksisopplæringa. Bruken av ulike skriftlige dokumenter må ses i sammenheng med før- og etterveiledning.
Arbeidsformer og læringsaktiviteter:
Studentene skal
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsøkter som del av et praksisfellesskap
- prøve ut ulike arbeidsmåter, læremidler og vurderingsmåter tilpasset aktuelt skoletrinn
- skrive utfyllende planleggingsdokument som redskap i planlegging og vurdering av undervisning
- daglig skrive individuell refleksjonslogg, og med et kritisk blikk se dette i lys av teori, gjeldende læreplan, profesjonsetikk og egne erfaringer
Praksis høst: 15 dager på 5.- 10.trinn
Mer om vurdering
All praksis er obligatorisk.
15 dager praksis på 5.- 10.trinn i høstsemesteret
Regler for fravær:
Inntil 15% fravær krever dokumentasjon. Gyldig dokumentasjon er egenmelding for maks 3 dager, legemelding, eller forhåndsinnvilget permisjon av praksiskontoret.
Gyldig fravær ut over 15% skal kompenseres med ekstradager i praksis, fortrinnsvis i løpet av samme studieår.
Ugyldig fravær blir vurdert til ikke bestått. Hele praksisen må da tas opp igjen neste gang denne praksisen arrangeres ordinært.
Praksisstudiet skjer under veiledning og kontinuerlig vurdering.
Praksislærer og oppfølgingslærer anbefaler praksisemnet til bestått/ikke bestått.
En student kan ikke klage på vurderingsresultat i praksis. Studenten kan derimot klage på formelle feil i vurderingsprosessen.
En student har adgang til ny praksisperiode en gang dersom første gang vurderes til ikke bestått. Det vises til forskrift om studier ved NTNU § 5-10.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)
Forkunnskapskrav
Bestått praksisemner første, andre, tredje og fjerde studieår i grunnskolelærerutdanning 5-10.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2022
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Praksis
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Praksis
100/100
HJELPEMIDD
Utlevering
27.10.2022Innlevering
13.01.2023 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"