course-details-portlet

MGLU5502

Vitenskapsteori og metode 5-10 (Norskdidaktikk)

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Innsikt i vitenskapsteori og metode er grunnleggende for å forstå, vurdere, problematisere og selv gjennomføre norskdidaktisk forskning. Norskdidaktisk forskning henter perspektiver og tilnærminger fra et bredt spektrum av fag- og forskningstradisjoner, og dette emnet åpner et mulighetsrom for ulike typer norskdidaktiske masteroppgaver og forbereder kandidatene til selvstendig arbeid med disse. Emnet innebærer tenkning om og med relevant vitenskapsteori, -historie, -filosofi og -sosiologi, og betoner sammenhengen mellom ontologi, epistemologi, metodologi og metode. Dette setter kandidaten i stand til å gjøre begrunnede valg av konkrete tilnærminger i egne masterprosjekter. Emnet bidrar videre med kunnskap om forholdet mellom forskning, forsker, fag og samfunn, og utvikler kandidatenes kritiske og forskningsetiske sans. Emnet består av én felles del, og én mer spesialisert del som gir rom for fordypning i relevante metodologiske temaer knyttet til kandidatens egne forskningsinteresser.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om sentrale utviklingstrekk og diskusjoner i vitenskapshistorien
  • har inngående kunnskap om ulike forskningstradisjoner og vitenskapsteoretiske, -filosofiske, -historiske og -sosiologiske perspektiver som angår norskfaget
  • har avansert kunnskap om grunnleggende metodologiske resonnementer og fremgangsmåter i norskdidaktisk forskning
  • har avansert kunnskap om begreper og begrepsbruk innenfor ulike forskningsfelt og -tradisjoner
  • har inngående kunnskap om relevante forskningsetiske problemstillinger, prinsipper og retningslinjer

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan diskutere og reflektere over ulike sider ved forskningstradisjoner og vitenskapsparadigmer som aktualiseres i norskfaglig forskning
  • kan identifisere og diskutere sammenhenger mellom vitenskapsteori og metode i norskfaglig forskning - kan forstå, vurdere og problematisere egen og andres forskning
  • kan vurdere, velge og begrunne relevante metodiske tilnærminger i eget masterprosjekt

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodologisk innsikt på nye områder
  • kan vurdere begrensninger og muligheter ved ulike metoder, i forskning og profesjon
  • kan reflektere over etiske problemstillinger i forskning og profesjon

Læringsformer og aktiviteter

Forelesning, seminar, individuelt arbeid, gruppearbeid.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk arbeidskrav jamfør emnebeskrivelse

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav: muntlige presentasjoner og seminardeltakelse med respons på medstudenters presentasjoner

Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjente før studenten får gå opp til eksamen.

Eksamen: Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Vurdering: Bestått/ikke-bestått

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

- Studenten må ha bestått Norsk 1 og gjennomført Norsk 2 for å kunne starte på emner i syklus 2. Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.

Kursmateriell

Pensum består av bøker og artikler på skandinavisk og engelsk. Det blir lagt ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
MGLU5201 15 sp Høst 2022
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Norsk (norrøn)

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2024

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Dato Utlevering 02.12.2024
Innlevering 05.12.2024
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 09:00
Varighet 3 dager Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2025

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Dato Utlevering 03.06.2025
Innlevering 06.06.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 09:00
Varighet 3 dager Eksamenssystem Inspera Assessment